Svar: 4 måneder og søvn om dagen
14. november 2018
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge flere af de svar, som jeg har givet til andre og nu selv har fået lyst til at skrive :)
Din datter lyder til at være i rigtig god trivsel. Hun sover rigtig godt om natten og er også i stand til at tage lidt længere lure i løbet af dagen, hvis du er opmærksom på at hjælpe hende - hvilket du er - og har hun ikke sovet så meget, så tager du hende i viklen, som du ved vil sikre hende den søvn hun har behov for. Nogle dage giver du hende også en lille ekstra lur, og du lyder til at være rigtig god til at sikre hendes behov for søvn døgnet igennem.
Det er også rigtig fint, at du er opmærksom på at hun får mælk nok hele dagen igennem, og at du efter en længere lur ammer hende både, når hun vågner og før hun skal sove igen. Netop fordi du ved at fylde hende ekstra op dagen igennem er med til at sikre hende et lidt længere søvnstræk om natten. Det er trods alt bedre, at hun kan sove lidt flere sammenhængende timer om natten, end om dagen, - så du også kan få din søvn og dermed har mere overskud i dagtimerne :)
Og det er rigtig godt, at du både vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen og forsøger at amme hende der, ligesom du også forsøger at trille hende i barnevognen, så hun vænnes til at kunne tage lure i den. At ligge sammen med dig i dobbeltsengen vil minde om nætterne og være trygt for hende. Samtidig kan du være parat med brystet, når hun viser tegn på at ville vågne op efter ca 45 minutter og på den måde hjælpe hende videre i søvnen. Og du har også mulighed for selv at få lidt ekstra hvile midt på dagen. Når du putter hende i barnevognen, så lærer hun stille og roligt at sove på afstand af dig, samtidig med at hun kan lulles i søvn af vognens bevægelser - og fremadrettet vil det være dejligt, hvis I kan trille ture i hverdagen og hun kan sove en god lur imens.
Så... du gør altså umiddelbart alt det rigtige og jeg tænker, at du skal forsøge at holde fast i det du netop gør :) Det lyder som om, at hun er en meget opmærksom pige, som rigtig gerne følger med i alt hvad der sker omkring jer - og at hun derfor meget let lader sig forstyrre, når hun skal sove. Derfor er det rigtig godt, at du forsøger at hjælpe hende med at koble fra og lukke af for verden - og det gør du netop ved at amme hende, putte hende i viklen, i barnevognen, bruge stofbleen til at skærme lidt osv.
Da viklen er med til at "holde hende", så kan I overveje om hun vil have glæde af en voksipose eller lignende sovepose. Der findes mange forskellige modeller, og jeg tænker, at det vil være godt at vælge en model, hvor hun ikke kan ligge og "flagre" med armene, men netop vil kunne ligge puttet og føle sig holdt, når hun skal sove. Du kan med fordel gøre hende klar til at sove, putte hende i posen og amme hende imens hun ligger i den og derefter putte hende i barnevognen og så trille hende lidt - for at se om det at være puttet på denne måde kan hjælpe hende med at blive holdt sovende.
Da hun lyder til at have nogenlunde let ved at falde i søvn, men har svært ved det søvnskifte som kommer efter ca 40-45 minutter, så kan du også nøjes med at trille hende lidt, når du putter hende og lulle hende ind i søvnen der - og så gå ud til hende og stå parat, når du ved, at hun har tendens til at ville vågne op og her så hjælpe hende med dine hænder på kroppen, evt. en sut, puttekluden ved ansigtet, trille vognen lidt osv. Så du forsøger at "fange" hende og hjælpe hende før hun vågner for meget op.
Når hendes søvn har ændret sig, og det pludselig er svært for hende at sove længere søvnstræk, så er det fordi der lige nu sker en fysiologisk ændring med hendes søvn. Hos spæde børn skifter søvnen mellem to stadier - det kan kalder REM-søvn og non-REM søvn. REM-søvnen betegnes ofte som en "aktiv søvn" og non-REM søvnen betegnes som en "stille søvn". Men med den alder, din datter har nu, så begynder hendes non-REM søvn at være inddelt i flere stadier... Og det er netop, når der sker et skift fra et søvnstadie til et andet, at hun pludselig får tendens til at vågne op.
Og det er netop her vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende videre over i næste søvnstadie præcis som du allerede gør. Det tager dog ofte tid at lære det, men tiden arbejder for jer :) Det betyder ikke, at du så bare skal "lade stå til" og se hvad tiden bringer. Det vil stadig være rigtig godt, at du hjælper hende med at sove lidt længere lure, når hun virker til at have behov for det og at du forsøger at sikre hendes samlede søvnbehov - og netop derfor så nogle gange giver hende 3 og andre gange 4 lure. Ligesom det vil være godt, at du f.eks. forsøger med barnevognen en gang dagligt, fordi det vil være dejligt for jer fremadrettet, hvis hun har lært at sove i den. Modsat skal du også nogle gange blot lade hende svære i viklen og give hende den nærhed og tætte kontakt, som hun tydeligt viser behov for - for som du skriver, så er hun en glad og tilfreds baby og man skal ikke ændre noget der fungerer :)
I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes søvn og rytme naturligt ændre sig. I løbet af de næste ca 2 måneder vil der ske rigtig udviklingsmæssigt og også i forhold til søvn. Hun vil naturligt også begynde med skemad i den periode, hvilket også vil spille ind på dagsrytme og søvn, hendes vågenperioder vil blive mere aktive og længere og døgnet vil naturligt stille og roligt blive inddelt i perioder, hvor hun bruger sig selv motorisk og mentalt og perioder, hvor hun så skal hjælpes til at sove. Det som I stille og roligt allerede er igang med nu :)
Så bibehold endelig den gode rytme nu, og det som fungerer for jer nu :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske