Svar: 4 måneder og fladt baghoved
13. november 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det er meget vigtigt, at du drejer din datters hoved til skiftevis højre og venstre side, når hun sover, - også selvom hun ikke gør det selv. Du kan være nødt til aktivt at gå ind og gøre det. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke puder, kiler og andre hjælpemidler der sælges til forebyggelse af lejringsbetinget skævhed af kraniet... - og der er således ikke kommet nye anbefalinger her :)
Anbefalingen er, at du er meget opmærksom døgnets 24 timer. Du kan stadig godt ændre på hendes hovedfacon med den alder hun har, men du skal være meget opmærksom på, hvordan du "håndterer" hende i hverdagen og måske ændre nogle vaner:)
Du skal hele tiden være opmærksom på, hvilken vej hendes hoved vender - både når hun er vågen, og når hun sover. Når du bærer hende på din arm, så skal hovedet altid vende til den modsatte side af, hvad hun foretrækker. Det samme gælder, når du f.eks. pusler hende eller leger med hende på gulvet. Hvis skævheden sidder lidt til den ene side, så skal hun altså tvinges til at kikke modsat af det hun helst vil...
Det er også vigtigt, at du lægger hende på maven så meget som muligt. Og det er dejligt, at hun er god til dette og lyder til at være glad for det. Gør det til en vane, at du altid lægger hende på maven, når du lægger hende fra dig, når hun er vågen. Så hun altid starter med at ligge på maven og lege...:)
Hvis du bruger skråstol, så bør du stoppe med dette, da hun naturligt vil sidde og presse sit baghoved ind mod stolens ryg. Og når I kører i bil, og hun er i autostol, så skal hun naturligvis være i den - men sørg for, at den kun bruges i bilen, og at hun ikke transporteres rundt siddende i den indendøre. Hun skal så vidt muligt ikke have noget pres på sit hoved...
Når du ammer hende eller giver hende flaske, så skal du på samme måde være opmærksom på, hvordan du lejrer hende og gerne skifte amme- eller flaskestilling, så hun igen ikke har noget pres på hovedet og slet ikke til den side, som du fornemmer måske er lidt flad nu...
Når hun ligger på gulvet, puslebordet osv. og kikker, så prøv om du kan få hende til at kikke til begge sider ved at fange hendes opmærksomhed og på den måde vænne hende fra at kikke lige frem...
Måske skal du flytte på hendes seng eller vende hende modsat i sengen, måske skiftevis vende hende den ene og den anden vej, fordi hun naturligt ofte vil kikke efter lyset. Så ved at placere hende i sengen, så lyset kommer fra den side, som hun måske helst ikke vil kikke til, kan du stimulere hende til at kikke mod den ikke-foretrukne side...
Da hun er mest flad på baghovedet, så skal uroer og andet legetøj placeres til siden, så hun netop kikker til siden for at se det og studere det - og kommer væk fra at ligge med hovedet fladt og kikke fremad... Og igen skal du hænge det op skiftevis til venstre og højre side, så hun vænnes til at kikke begge veje / til begge sider :)
Når du har hende i din favn, så lad hende gerne ligge på maven eller på siden på din brystkasse, for igen at aflaste baghovedet her. Du kan også lægge hende på maven hen over dine lår og du kan bære hende maveliggende i dine arme...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske