Svar: Motorisk og mental stimulering

15. oktober 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Katrine

Tak for dit brev og fine præcise spørgsmål :)

Motorisk stimulering dækker over kropslig stimulering. Det vil sige hjælpe barnet med at bevæge sig, bruge sin krop, trille, dreje, sparke, hoppe osv.

Mental stimulering dækker over samspillet med omgivelserne. Det vil sige pludren med dig, sikker blik-kontakt, aktivt brug af smil, kropskontakt og nærhed, se på dig, se på omgivelserne osv.

Men de to ting hænger naturligt sammen :)

Med den alder din datter har nu, så vil det være rigtig godt, at du stadig ligger hende på maven så meget som muligt. Udviklingen frem mod at krybe, kravle, sidde osv. foregår fra maveliggende stilling, og hun bør lægges på maven flere gange dagligt. Og så må du meget gerne lave bevægelege og øvelser med hende:

- Læg hende på ryggen og cykle med benene, imens du f.eks. "synger hjulene på bussen". Du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk, når du cykler med hendes ben osv. samtidig med, at du med sang og mimik også stimulerer hende mentalt.

- Læg hende på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå. Igen støtter du hendes motoriske udvikling, og når det lykkes, så kan I med blik-kontakt og samspil dele glæden ved at opleve sin egen krop, og det hun kan.

- Læg hende på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ og lad hendes underkrop rulle fra side til side. Tal samtidig stille og roligt, sæt ord på det I gør eller hvordan du tænker, at det føles, eller de signaler hun sender. Så hun igen både stimuleres motorisk og også oplever gensidig pludren med dig.

- Læg hende på maven og hjælp hende med at trille fra maven og om på siden og derfra videre om på ryggen. Læg hende evt. foran et stort spejl, så hun kan se sig selv og dig i spejlet ...

Annonce

... og bliver motiveret til at strække sig op. I starten vil hun ligge på albuerne og til sidst komme op i strakt arm og derfra finde ud af at trille...

- Hjælp hende med at række efter noget legetøj. Sæt ord på, bevæg legetøj, rangler eller lignende, så hun kan høre det, se efter det, orientere sig efter det. De forskellige farver, former, mønstre, lyde stimulerer hende og giver hende mange forskellige indtryk - sanserne på virker både kroppen og hjernen.

- Lad hende holde rangler og andre ting i hånden, så hun mærker forskellige former og materialer, måske oplever at det giver lyd, når hun ryster det. Hæng ting op, som hun kan kikke efter og forsøge at få fat i - evt. putte i munden, når det lykkes at nå det...

- Syng sange med fagter som "lille Peter Edderkop", hvor du med dine fingre viser, hvordan regnen falder, Peter klatrer osv. og hun kan stille og roligt hen af vejen begynde at efterligne din bevægelser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

- Bær hende på din arm og lad hende mærke og fornemme rummet I er i, se efter lyd og lys, sæt ord på, hvad det er I oplever sammen. Udnyt hendes lyst til at pludre mere og mere og giv hende tid til at svare.

Det er rigtig fint med salmesang og stimulastik :) Babysvømning eller et bad kan også give god stimulation motorisk og mentalt. Vandet hjælper hende med at bruge sig selv og sin krop - der er masser af bevægemulighed og dermed også bevægeglæde i vand - og samtidig er der masser af sansestimulering - både at mærke vandet på kroppen, de forskellige lyde vandet og omgivelserne giver, det ofte skarpe lys osv. Det kan nogle gange godt være overvældende i starten, men kan være rigtig god stimulation både motorisk og mentalt :)

Motorisk og mental stimulering er, som du skriver, derfor øvelser, leg, snak, sang mv.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder