Mange opvågninger - 2 år, 2 mdr.

15. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Mange opvågninger - 2 år, 2 mdr.

Kære Helen

Endnu engang har vi spørgsmål til lillebrors søvn, og vi håber meget, du kan hjælpe os videre i vores overvejelser.

Lillebror sover stadig dårligt med mange opvågninger. Han har lige været syg og hoster fortsat i løbet af natten – dog primært fordi han snotter.
Men, han vågner og græder mange gange i løbet af natten, og han lader sig ikke trøste liggende i sin seng. Han vil enten op i armen eller ind og ligge sammen med far.

Vi putter ham stadig ved at læse og synge for ham siddende på vores skød i en stor og magelig lænestol, der står på hans værelse.
Når ritualet er slut, lægger han sig selv ned i vores favn og lukker øjnene.

Desværre er han tit op mod en time om at falde i søvn. Han falder tit hen ret hurtigt og lader til at sove, men det er som, han vågner for at tjekke, at vi stadig er der.
Derfor går der gerne 30-60 minutter, før vi kan lægge ham i hans seng. Hvis han ikke sover ordentligt, skriger han hjerteskærende, og så er det forfra.

Til din information ligger han i en af de der klassiske Junoseng, og vi har taget den ene side af, så han er letter at løfte ud af sengen.
Han lægger ikke an til hverken at kravl op i sengen eller ud af den igen. Så det er primært for vores skyld – og der ligger stadig en sengerand langs kanten, så jeg tror ikke, han tænker over det.

Når han sover, lægger vi ham i sengen, og her sover han, som regel, uden en lyd frem til midnat. Herefter vågner han af flere omgange, og min mand ender typisk med at tage ham ind til sig, (desværre) på sofaen.

Min mand og jeg sov sammen de første måneder, vi boede i vores nye hus. Men det blev for kaotisk om natten, når storesøster kaldte på mig, ...

Annonce

... og lillebror græd flere gange.
Så vågnede vi begge, hver gang et af børnene havde brug for hjælp.

Derfor sover jeg nu i dobbeltsengen i forældresoveværelset, så jeg kan hjælpe storesøster. Hendes værelse er lige ved siden af, og vi har efterhånden fundet en god rytme.
Hun er lige ved at komme sig oven på sygdom med feber og snot, så hun hoster også om natten. Men typisk kalder hun 2-3 gange i løbet af en nat, og så får hun enten en tår vand eller bliver puttet godt med dynen, og så går jeg, og hun falder selv i søvn igen. Det går så godt, at min mand og jeg ikke har villet pille ved den konstellation. Hun er tidligere blevet meget ked af det, hvis det var far, der kom.

Det betyder samtidig, at min mand har vores søn hver nat. Og det er selvsagt både hårdt (fordi han vågner og græder mange gange – op imod 15 gange på en nat) og træls at sove på sofaen.
Det er uholdbart for min mand at sove så lidt og dårligt, som han gør og har gjort de sidste måneder.

Mit spørgsmål går på, om vi skal anerkende, at lillebror har brug for tryghed og dermed indrette det anderledes på hans værelse?
Vi kunne droppe hans tremmeseng, og stille en dobbeltseng derind i stedet for?

Eller er det nu, vi skal indføre en ny putterutine? Tror du, han vågner, fordi han ikke vil ligge selv og dermed skal lære, at han skal falde i søvn i egen seng?

Min svigerinde har en dreng på nøjagtig samme alder, og hun sagde for nyligt, at det tog op mod to måneder at lære deres dreng at falde i søvn på egen hånd.
Og jeg ved ikke, om vi har overskud til at gennemføre sådan et projekt lige nu – så hvad søren gør vi?

Jeg håber meget, du kan hjælpe os på vej.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor