Svar: Savner sin sut

28. september 2018

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Elias´ mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af Elias - og dejligt at høre fra dig igen:)

Det er rigtig godt, at I har kontakt med en børnepsykolog, der følger jer og Elias. Børn med selektiv mutisme er ofte gode til at tale, men de taler kun med bestemte personer. Ofte taler barnet derhjemme, men taler f.eks. ikke i børnehaven, og hvis barnet gør, så kommunikerer det måske med mimik og fagter, præcis som I beskriver har været tilfældet med jeres dreng :)

Det lyder som om, at jeres dreng reagerer positivt på institutionen, som han går i nu og at han har glæde af den behandling, der er sat i værk af børnepsykologen. Det er rigtig dejligt, at børnehaven har fokus på at hjælpe ham med nogle af de udfordringer, han har, og det er så dejligt, at I kan mærke, at der sker fremskridt, og at han generelt virker til at trives rigtig godt :)

Med hensyn til sutten, så er det for mange børn rigtig svært at stoppe med at bruge sut, og det er lidt forskelligt, hvordan man gør det bedst. Man kan sagtens gøre det, som I har forsøgt - starte med at undvære sutten om dagen og så lade barnet beholde den om natten.

Hvor længe han bør have sutten om natten afhænger af, hvor meget han bruger den. Hvis han kun har brug for den, når han skal falde i søvn, og den i løbet af natten falder ud af munden, og han således sover uden sin sut om natten, så kan han godt bibeholde den i længere tid. Ligger han derimod med den i munden hele natten eller vågner, græder, savner sin sut, hvis den falder ud af munden, så kan det være nødvendigt at stoppe helt med sutten - især hvis den er begyndt at påvirke hans tandstilling...

Det er altid en god idé at give ham en substitut i stedet for sutten. Han skal have noget andet at trøste sig med, finde ro med - det kan være en putteklud, bamse, en slaskedukke eller lignende. Sutten er en meget kær ven, som han har haft hele sit liv og som altid har fulgt ham, og det gør naturligt meget ondt, at skulle sige farvel til sin ven, det er naturligt rigtig svært. Derfor skal han tilbydes noget andet, have et nyt ritual, en ny ven, som kan følge ham i årene frem og som kan være med ham, når han f.eks. skal afleveres i børnehave, når han skal sove hos bedsteforældre osv. så han har sin bamse, eller hvad det nu er, med sig i stedet for sutten.

Det lyder som om, at jeres dreng ikke har været helt parat til at stoppe med sutten. Det er gået fint om dagen, men det er svært, når han skal sove aften og nat. Du nævner, at du har sagt, at "fuglen har taget hans sut" - hvilken fugl? Det er vigtigt, at han ikke bliver bange for fugle eller bange for at nogen eller noget kan komme og tage hans ting fra ham. Det vil ...

Annonce

... naturligt gøre ham utryg. Det er derfor ofte en god idé, hvis han kan være med i processen og i de aftaler, som I laver. Nogle børn har f.eks. glæde af at man sammen hænger sutterne på et suttetræ, bytter sutten til en gave i en legetøjsbutik, sender sutterne til julemanden. Der er også børn, som har det bedst med, at smide sutterne ud i takt med at de bliver mørnede og slidte, så de selv er med i processen.

Jeres dreng har ikke selv givet udtryk for at kunne undvære sin sut, og det har hos jer været en voksen beslutning, at det nu var slut - naturligvis fordi du har fået at vide af tandlægen, at hans tænder ville tage skade... Jeg synes, det er synd, at han græder sig i søvn om aftenen, og du skal naturligvis overveje, om sutten er nødvendig her. Dog er det også lidt problematisk at give ham den igen, når I nu har sagt, at det var slut... det kan gøre det ekstra svært at komme væk fra den igen. Jeg tænker derfor, at du skal holde fast i, at det er slut med sut, og holde fast i, at det er sådan det er nu, men i stedet indføre et nyt ritual, som vil gøre ham glad og tryg ved at sove.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg vil anbefale, at du tager ham med ud at købe en ny bamse, putteklud eller lignende. Lad ham selv vælge, hvad han kunne tænke sig at sove med, putte sig med. Det er ikke sikkert at den bamse, som du synes er sødest og blødest er den, som han vil vælge, og det er vigtigt, at han finder noget, som han føler tryghed ved. Og så skal han puttes med den om aftenen, ligesom den kan være med i børnehaven om dagen, så det bliver hans nye ven :) Selvom han allerede har mange bamser, så ser han ikke disse som puttebamser, og I har ikke talt om, at bamsen skal erstatte sutten... du må altså gerne sige til ham, at du ved, at det er svært at sove uden sutten, og at I nu vil finde en erstatning, så han stadig kan have det godt med at skulle puttes.

Det vil være en god idé, hvis du lige nu prioriterer at sidde på sengekanten om aftenen, taler lidt om dagen, læser en godnathistorie højt osv. Så du bruger lidt tid på at hjælpe ham med at overgive sig til søvnen, og så det at falde i søvn ikke er forbundet med gråd, men med noget som er hyggeligt og rart. Hvis han spørger efter sin sut, så må du gerne bekræfte, at du forstår ham "jeg ved godt, du savner sutten, det er også dumt, at det er slut med sut" eller lignende. Men du må samtidig også gerne sætte lidt ord på det, som nu er hyggeligt og dejligt i stedet "nu sidder jeg og læser for dig", "nu sidder vi lige og taler lidt om dagen" osv. Så fokus bliver på det nye og stadig rare, mere end på det, som er svært ,og som han savner.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire