Savner sin sut

28. september 2018

Kategori:
Alder:
3 år

Savner sin sut

Kære Helen

Jeg skriver angående min 3 årige dreng Elias. Han er en dejlig dreng men også meget observant.

Vi har flyttet 3 gange. Elias blev storebror da han var 1 år og 8 mdr og det gik fantastisk. Elias startet i vuggestue da han var 18 mdr og det hr selvfølgelig hårdt i starten men lidt efter gik det over. Hver gang vi hentet ham sagde pædagogerne det gik godt og han havde en god dag osv. Men hver gang vi hentet ham lagde vi mærke til at han ofte var alene og ikke legede med andre børn men blot så på.

Lang tid efter sagde pædagogerne til os at han slet ikke sagde noget han pegede kun efter vand eller legetøj osv. På det tidspunkt skulle vi flytte til et andet bopæl og derfor søgt vi så børnehave ved siden af vores bopæl. Vi fandt så ud af at der vil komme en talepædagog og observere ham i vuggestuen og han konstateret så at han havde selektiv mutisme. Hvergang inden vi afleveret ham sagde han 'ikke vuggestue' og min mand og jeg forstod ikke hvorfor og ligeså snart han trådt ind i vuggestuen så lukket han fuldstændig af og sagde ikke et ord.

Vi valgt så i forbindelse med en psykolog at gøre noget ved det med det samme. Vi fandt en fantastisk institution som tager godt hånd omkring Elias.

Han er nu super glad og snakker med andre børn og glæder sig altid til at tage derhen. Vi følger stadig op på ham ...

Annonce

... sammen med en psykolog i børnehaven der fra en tid til den anden observere ham for at sikre at han har det sociale på plads. Men ellers går alt andet fantastisk

Nu da han er blevet 3 år har vi valgt at gøre noget ved sutten fordi tandlægen sagde han har lidt suttebid og derfor skal han senest 3-3,5 være suttefri. I starten tog vi sutten fra ham om dagen og det var svært men til sidst hver gang han vågnede gav han sutten og sagde mama ikke mere sut. Så blev vi enige om at sutten var kun om natten når vi skal sove. Og det var fint. De sidste to dage har jeg besluttet mig for ikke at give ham sutten om natten og han har været meget ulykkelige og jeg trøster så meget jeg kan men han er meget temperamentsfuld og græder indtil han falder i søvn. Jeg sagde bare at sutten er nu væk og fuglen har taget den.

Er det rigtigt at jeg bare valgt at nu det nok eller skulle jeg færdige have givet ham den om natten. Er bare bange for han vi hade mig for det men jeg gære det for hans skyld og tænderne. Det skærer i mit hjerte at han græder så meget. Han har så mange bamser og elsker sin spiderman men han vil ikke have noget andet end sutten om natten. Da han undværet den hele dagen troet jeg ikke det vil være så svært også at undvære den om natten. Min dreng er også meget stædig.

Har jeg gjort noget forkert?

Hilsen Elias´ mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre