Brev:
Vågner op til 25 gange på en nat
28. september 2018
Alder:
7 mdr.
Vågner op til 25 gange på en nat
Kære Helen
Tusinde tak for svar på tidligere spørgsmål.
Min datter er snart 7 måneder og har altid været dårlig til at sove. Om dagen vågner hun hver halve time og om natten er det blevet helt slemt, op til 25 gange på en nat.
Vi har prøvet slyngevugge grundet kolik da hun var baby, og nyeste køb er tyngdepose der faktisk hjalp rigtig godt i en kort periode. Hun sov måske 1 hel time i streg om dagen og om natten var det måske 5 opvågninger. En enkel nat sov hun faktisk fra 19-05 uden opvågning. Men få dage efter vendte skuden og blev helt galt.
Hun får vælling 18.30 og bliver puttet kl 19 og får først flaske ved 5 tiden. Hun virker ikke sulten før.
Jeg ved du anbefaler en drømmeflaske der ved 23 tiden, men hun vågner helt op hvis vi gør det og kæmper 1.5 time med at få hende til at sove igen.
Hun sover om natten i tyngdeposen i slyngvuggen i soveværelset.
Om dagen i tyngdeposen i barnevognen. Jeg er ved at øve hende i at falde i søvn i barnevognen uden 40 min. kamp. Lige nu går det også fint, især hvis man går en lille tur med hende, så sover hun indenfor 5-15 min.
Vi har flere ting vi gerne vil arbejde på, men jeg ved ikke hvordan vi skal prioritere.
1) Barnevogn. Når jeg f.eks er i mødregruppe, så kan de andre putte deres barn i barnevogn og gå fra dem før de sover. Jeg kæmper for at få min datter til at sove enten på mig eller i barnevogn, men hun vil ikke sove nogle af stederne og jeg har oftest måtte give op og tage hjem og putte hende i slyngvuggen.
Men nu kan hun godt sove barnevognen, hvis bare hun bliver vugget eller kørt i søvn. Og lige nu bliver hun puttet i barnevognen til alle lure i løbet af dagen. Men hun skal vel derhen hvor hun ikke skal køres eller vugges ? ! (Hun sover dog kun 30 min af gangen og så skal hun hjælpes til at sove 30 min mere)
2) Sut. Hun vågner efter sutten, især om natten, så vi skal have vænnet hende af med, at vi giver hende sutten, men i stedet ligger en hånd på hende, siger ssshh eller giver hende hendes stofble op til hovedet igen.
3) Slyngvuggen. Hun sover i slyngvuggen og nogle gange tænker jeg, om hun overhovedet ligger godt mere. Uanset hvad skal hun over i sin tremmeseng. Men skal jeg starte med at tage en lur fra barnevognen og putte hende om dagen i tremmesengen eller skal vi starte fra en nat og bare pludselig droppe slyngvuggen?
4) Eget værelse. Vi har flere gange prøvet at rykke hende på eget værelse. Både i tremmesengen og i slyngvuggen, men hver gang har jeg opgivet når jeg skal gå ind til hende 25 gange og give sutten. Vi er ellers bange for vi vækker hende i løbet af natten.
Som du kan se har jeg flere ting jeg vil arbejde med, men jeg ved ikke hvor jeg skal starte eller hvor meget vi kan ændre på 1 gang. Tremmesengen står på hendes eget værelse.
Jeg vil rigtig gerne høre din idé til, hvordan ovenstående kan implementeres.
Med venlig hilsen
Camilla