Svar: Vil hellere være hjemme
22. august 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Vædderens mor
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig svær situation, - især fordi I skal flytte, og jeres dreng skal starte i en ny vuggestue den 1. oktober... Det vil sige om ca. 5-6 uger... Jeg tænker derfor, at det kan virke lidt formålsløst at bruge en masse tid og energi på at gøre ham glad for at være i den nuværende vuggestue og vænne ham til at bruge toilettet der osv., hvis han så kort efter skal flyttes og vænnes til et helt nyt sted...
Modsat, så er det også rigtig synd for ham, hvis han skal have uheld i bukserne hver dag, og det er også synd at give ham en ble på, hvis han ikke vil have det, men giver udtryk for at han kan klare sig uden.... Der er dog sket, og der kommer til at ske, en del i hans lille liv, og derfor tænker jeg, at løsningen nok må være bleen. Det skal være en bukseble, som kan trække op og ned som et par underbukser, og han skal stadig tisse på toilettet, som han virker til at kunne styre, men bleen skal være der som en sikkerhed, så han ikke går rundt med våde bukser. Og derhjemme skal han naturligvis have bleen af og gå på toilettet, og støttes i dette, fordi han klarer det så fint. Så i vuggestuen ble på, men derhjemme kan den undværes...
Du har ganske ret i, at han nok er helt bevidst om, at du går derhjemme med lillesøster, og han synes ikke det er helt retfærdigt, at I to kan være derhjemme sammen, og han så skal af sted... hvilket man jo ikke kan fortænke ham i...
Derudover - er I begyndt at pakke? Hans reaktion kan også handle om, at han fornemmer, at der er ved at ske opbrud, at I pakker og begynder at gøre klar til at skulle flytte til et nyt hjem. Og han er stadig så lille, at han ikke helt ved, hvad det egentlig betyder, og hvad det handler om... Og måske er han usikker på, om du pludselig tager af sted uden ham - så han på en eller anden måde føler behov for at blive derhjemme, for at kunne følge med i, hvad der foregår og sikre sig, at du/I ikke pludselig forsvinder... Det kan være svært at vide, hvad der foregår i så lille et menneske, men han kan jo sagtens have nogle tanker og mærke en uro i kroppen, som han naturligt ikke kan sætte ord på, men som gør, at han vil være hjemme netop nu, og derfor protesterer over at skulle af sted...
Derfor skal du naturligvis også overveje, om det er muligt at have ham hjemme de sidste uger, før I skal flytte..? Måske har han brug for dette afbræk, brug for at være derhjemme sammen med dig og lillesøster, brug for at være en del af nedpakningen, flytteprocessen osv. og på den måde få den ro, som han netop har behov for, for at kunne begynde i en ny vuggestue og være klar til dette...
Nogle gange hører man voksne give udtryk for, at det er svært at skifte arbejde over en weekend, det er svært at have sidste dag en fredag og starte nyt job mandag, og at det kan være dejligt at have en ferieperiode imellem, så man lige når at indstille sig på det skift, som kommer.... Jeg tænker, at jeres dreng jo godt kan have det på samme måde, at han måske har brug for en periode, hvor han koncentrerer sig om at være storebror, koncentrerer sig om at blive renlig og finde ud af helt at undvære bleen og ikke har brug for også at skulle forholde sig til vuggestuen og alle kravene der - for at han så netop efterfølgende har overskud til det nye sted...
Jeg forstår dog også godt, hvis du har brug for tiden derhjemme til netop at få pakket og at det er lettere, hvis han ikke er der... Og hvis du gerne vil have, at kommer i vuggestuen dagligt, så er det rigtig fint, at du giver ham lidt korte dage og som nu henter ham kl 12 og så lader ham sove til middag derhjemme. Og så må han som sagt have en ble på i vuggestuen, hvis der ellers sker uheld. Det er også synd for ham, hvis han skal diskutere med pædagogerne om det...
Derudover tænker jeg, at det kunne være en idé, at du blev sammen med ham i vuggestuen. Lillesøster er naturligvis også nødt til at være der, da du har barsel med hende. Men for at se om det, at du er der, kan gøre ham glad og tryg ved stedet, og du ville samtidig kunne hjælpe ham på toilettet og gøre ham tryg ved dette - også med afføring, som han jo fint kan derhjemme... og efter et par timer, så kunne I gå hjem igen. Han kunne lege, deltage i alle aktiviteterne sammen med de andre børn og voksne, og du kunne sidde på en bænk i nærheden eller trille lillesøster i barnevognen på legepladsen eller lignende - men så du var der, og han kunne søge dig, hvis han havde brug for dig...
Jeg tænker altså, at du skal forsøge at overveje, hvad der vil være bedst for både din dreng og dig lige nu... Enten skal du prioritere vuggestuen og arbejde bevidst på at gøre ham tryg og glad for denne igen, og derfor være der sammen med ham i nogle dage, også selvom det er midlertidigt, eller også skal du lade ham være derhjemme, lytte til hans ønske, og det han siger, og give ham et frirum hjemme, før I skal flytte...
Selvom mine tanker går lidt frem og tilbage, så håber jeg, at du kan bruge det videre til at finde ud af, hvad der vil være den rette beslutning for jer...
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske