Svar: Vil hellere være hjemme

22. august 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Vædderens mor

Tak for dit brev :)

Det er en rigtig svær situation, - især fordi I skal flytte, og jeres dreng skal starte i en ny vuggestue den 1. oktober... Det vil sige om ca. 5-6 uger... Jeg tænker derfor, at det kan virke lidt formålsløst at bruge en masse tid og energi på at gøre ham glad for at være i den nuværende vuggestue og vænne ham til at bruge toilettet der osv., hvis han så kort efter skal flyttes og vænnes til et helt nyt sted...

Modsat, så er det også rigtig synd for ham, hvis han skal have uheld i bukserne hver dag, og det er også synd at give ham en ble på, hvis han ikke vil have det, men giver udtryk for at han kan klare sig uden.... Der er dog sket, og der kommer til at ske, en del i hans lille liv, og derfor tænker jeg, at løsningen nok må være bleen. Det skal være en bukseble, som kan trække op og ned som et par underbukser, og han skal stadig tisse på toilettet, som han virker til at kunne styre, men bleen skal være der som en sikkerhed, så han ikke går rundt med våde bukser. Og derhjemme skal han naturligvis have bleen af og gå på toilettet, og støttes i dette, fordi han klarer det så fint. Så i vuggestuen ble på, men derhjemme kan den undværes...

Du har ganske ret i, at han nok er helt bevidst om, at du går derhjemme med lillesøster, og han synes ikke det er helt retfærdigt, at I to kan være derhjemme sammen, og han så skal af sted... hvilket man jo ikke kan fortænke ham i...

Derudover - er I begyndt at pakke? Hans reaktion kan også handle om, at han fornemmer, at der er ved at ske opbrud, at I pakker og begynder at gøre klar til at skulle flytte til et nyt hjem. Og han er stadig så lille, at han ikke helt ved, hvad det egentlig betyder, og hvad det handler om... Og måske er han usikker på, om du pludselig tager af sted uden ham - så han på en eller anden måde føler behov for at blive derhjemme, for at kunne følge med i, hvad der foregår og sikre sig, at du/I ikke pludselig forsvinder... Det kan være svært at vide, hvad der foregår i så lille et menneske, men han kan jo sagtens have nogle tanker og mærke en uro i kroppen, som han naturligt ikke kan sætte ord på, men som gør, at han vil være hjemme netop nu, og derfor protesterer over at skulle af sted...

Derfor skal du naturligvis også overveje, om det er muligt at have ham hjemme de sidste uger, før I skal flytte..? Måske har han brug for dette afbræk, brug for at være derhjemme sammen med dig og lillesøster, brug for at være en del af nedpakningen, flytteprocessen osv. og på den måde få den ro, ...

Annonce

... som han netop har behov for, for at kunne begynde i en ny vuggestue og være klar til dette...

Nogle gange hører man voksne give udtryk for, at det er svært at skifte arbejde over en weekend, det er svært at have sidste dag en fredag og starte nyt job mandag, og at det kan være dejligt at have en ferieperiode imellem, så man lige når at indstille sig på det skift, som kommer.... Jeg tænker, at jeres dreng jo godt kan have det på samme måde, at han måske har brug for en periode, hvor han koncentrerer sig om at være storebror, koncentrerer sig om at blive renlig og finde ud af helt at undvære bleen og ikke har brug for også at skulle forholde sig til vuggestuen og alle kravene der - for at han så netop efterfølgende har overskud til det nye sted...

Jeg forstår dog også godt, hvis du har brug for tiden derhjemme til netop at få pakket og at det er lettere, hvis han ikke er der... Og hvis du gerne vil have, at kommer i vuggestuen dagligt, så er det rigtig fint, at du giver ham lidt korte dage og som nu henter ham kl 12 og så lader ham sove til middag derhjemme. Og så må han som sagt have en ble på i vuggestuen, hvis der ellers sker uheld. Det er også synd for ham, hvis han skal diskutere med pædagogerne om det...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover tænker jeg, at det kunne være en idé, at du blev sammen med ham i vuggestuen. Lillesøster er naturligvis også nødt til at være der, da du har barsel med hende. Men for at se om det, at du er der, kan gøre ham glad og tryg ved stedet, og du ville samtidig kunne hjælpe ham på toilettet og gøre ham tryg ved dette - også med afføring, som han jo fint kan derhjemme... og efter et par timer, så kunne I gå hjem igen. Han kunne lege, deltage i alle aktiviteterne sammen med de andre børn og voksne, og du kunne sidde på en bænk i nærheden eller trille lillesøster i barnevognen på legepladsen eller lignende - men så du var der, og han kunne søge dig, hvis han havde brug for dig...

Jeg tænker altså, at du skal forsøge at overveje, hvad der vil være bedst for både din dreng og dig lige nu... Enten skal du prioritere vuggestuen og arbejde bevidst på at gøre ham tryg og glad for denne igen, og derfor være der sammen med ham i nogle dage, også selvom det er midlertidigt, eller også skal du lade ham være derhjemme, lytte til hans ønske, og det han siger, og give ham et frirum hjemme, før I skal flytte...

Selvom mine tanker går lidt frem og tilbage, så håber jeg, at du kan bruge det videre til at finde ud af, hvad der vil være den rette beslutning for jer...

Fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!