Svar: Urolig

27. juni 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Katrine

Tak for dit brev og velkommen til :)

Du nævner selv separationsfasen, og jeg tænker, at det netop er denne, som du mærker og har mærket det sidste stykke tid.

Separationsfasen dækker ofte over 8-10 måneders alderen (nogle gange lidt tidligere og nogle gange lidt længere), og den handler om, at barnet er igang med at adskille sig mere og mere far mor og far, at jeres dreng nu øver sin selvstændighed mere og mere.

For at kunne gøre dette, altså for at kunne separere sig, så er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Og det betyder, at han har ekstra meget brug for at se dig. Hvis du går på toilettet eller ud i køkkenet, og lader ham være alene i stuen, så kan han blive rigtigt ked af det, begynde at klynke og græde, fordi han føler sig alene og forladt. Han forstår ikke, at du er lige ude på den anden side af væggen. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du kommer tilbage om 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - han mærker bare at du forsvinder - og så græder han og pylrer han. Og når han så ser dig igen, så bliver han rigtig glad, stikker dig et stort smil, vil måske op og have et kram - og lige så snart han er oppe og mærker dig tæt på, så skubber han dig måske væk igen - netop fordi han jo netop også øver sig i at være mere og mere på afstand af dig.

Så når du skriver, at hvis I sætter ham på gulvet, så opsøger han jer, vil op og er så alligevel uroligt, så skyldes det altså dette og den udvikling, som han både motorisk og mentalt går igennem lige nu.

Han er i denne alder motorisk meget aktiv, og det er naturligt, at han har svært ved at sidde stille. Hans krop er hele tiden igang. Han øver sig i at krybe, kravle - lægger sig op i kravlestilling og rokker frem og tilbage, eller forsøger at komme fremad og ender med at komme baglæns i stedet, hvilket naturligt er meget frustrerende. Eller han prøver at komme op at stå, forsøge at holde sig selv eller forsøger måske at sidde - og så falder han og bliver igen ked af det. Der er så meget han vil og forsøger at gøre selv, men naturligt stadig ikke rigtigt mestrer, og det giver naturligt gråd og pylret, frustrationer i hverdagen.

Det at han motoriske er godt igang betyder også, at han har en meget stor rastløshed i kroppen og at det er rigtig svært at slappe af. Han vil i denne alder have svært ved at lade roen komme over sig, når han f.eks. skal sove. Det vil være rigtig svært at ligge stille - både om dagen og om aftenen, ligesom han om natten kan vågne, fordi han har fået sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer selv at komme væk fra. Han drømmer også rigtig meget og kan derfor også græde i søvne, ligesom han kan ligge og pludre om natten, fordi han netop drømmer og ligger og pludrer eller ler imens han sover...

Mange børn lukker også munden for skeen i denne alder. De kniber munden sammen, drejer hovet, skubber skeen med mad væk, afviser maden - og rigtig mange forældre bliver frustrerede over dette, for vi ved jo hvor vigtigt det er, at vores børn spiser...

Det handler ofte ikke om kræsenhed men derimod om, at han også her begynder at vise mere selvstændighed. Han vil styre måltiderne mere selv, vil ikke længere mades, men vil spise mere selv. Og det er stadig svært for ham, derfor er det godt, hvis du kan forsøge at give ham mad i hånden, mad som han selv kan spise og samtidig også supplere med lidt på en ske ved siden af. Det er i denne alder ofte også godt at indføre en godnatgrød, så du sikrer, at han ikke går sulten i seng.

Vær opmærksom på, at han har brug for madro.. Han har også en alder nu, hvor han bliver mere og mere bevidst om, at når han ...

Annonce

... lukker munden og afviser skemaden, så gør det noget ved dig. Du forsøger måske med særlige retter, lokker med legetøj, belønning, søde sager eller andet, måske forsøger du at presse ham til at spise.. måske diskuterer I hen over hovedet på ham, hvad I nu skal gøre... Men han har brug for madro. Han har brug for at du tager det stille og roligt og accepterer, at han lige nu gerne vil prøve selv, og at det er okay:)

Server mad i stykker, som han selv kan spise, lad ham spise med fingrene og med en gaffel. Hjælp ham i starten, brug evt to gafler. Giv ham også små hapsere direkte ind i munden og server kun få ting af gangen. Alt for meget mad på en gang kan være meget overskueligt for ham og gøre at han så lukker munden mere.

Medtænk farver, forskellige former osv. så maden er interessant at se på og han får lyst til at putte det i munden. Server maden på ensfarvede tallerkener, så det er maden der kommer i fokus og ikke en tegning på tallerkenen... Han skal kunne overskue måltidet.

Om aftenen kan det være en god idé at indføre et bad, som du afslutter med god frottering med håndklædet, smøre med lidt creme osv. Og efter badet får han så serveret en godnatgrød, får børstet tænder og bliver puttet. Et bad der ligger ca en time før han skal sove og som er efterfulgt af en grød, vil hjælpe ham til at slappe af i kroppen og bedre kunne finde fysisk ro og overgive sig til søvnen.

Det er rigtig fint, at du også forsøger at holde nogenlunde fast i dagsrytmen, og det er vigtigt, at han stadig tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Børn i denne alder vil ofte sove lidt mindre end vi umiddelbart synes det skal, og det er okay. Det gennemsnitlige søvnbehov er ca 14.5 time i døgnet, men kan altså godt være lidt mindre lige nu. Det handler igen om, at jeres dreng har meget travlt med at opleve og udvikle sig og ikke har brug for at sove tiden væk :) Der skal ske noget. Men naturligvis skal han også hjælpes til at få sin søvn.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur.

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, små bidder af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) og suppleres også stadig med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være mad i stykker og også moset mad. Kartofler kan f.eks. moses med lidt tomatsovs, smørsovs eller lignende og frikadellen gives i små bidder. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30, og får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen starter med grød. Vil ofte have behov for hjælp til stillingsskift om natten, men skal ikke have noget at drikke... :)

Som du kan se, så indgår der nu 3 amninger i dagsplanen - før middagslur, aften og sen aften. Det er naturligt vigtigt, at din dreng ikke dier hyppigere hos dig, fordi det også vil påvirke hans indtag af mad og lyst til at sidde med ved bordet og spise.. :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og glæder mig til at høre fra dig igen:)

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder