Svar: Snakker med lukket mund
26. juni 2018
Alder:
19 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :) Hvor dejligt at høre, at storebror er begyndt at snakke rigtig meget, det lyder som om, at han hurtigt har fundet ud af at knække koden og nu begynder at kommunikere mere og mere bevidst - det er så skønt!
Det er naturligt, at han kan søge sutten ekstra i forbindelse med, at han er blevet storebror og skal dele mor og far med en lille. Sutten er tryghed for ham, det er en god ven, som han har haft altid og når verden omkring ham ændrer sig, som den jo gør, når der kommer en lille ny, så er det helt naturligt, at han søger sin sut.
Han er stadig heller ikke ret gammel, så han skal have lov til at have sin sut. De fleste børn bruger sut til de er omkring 3 år gamle, så det er helt naturligt, at han stadig har brug for den og søger den. Men når det er sagt, så er det dog en god idé, hvis I kan forsøge at vænne ham til ikke at have sut i munden hele dagen.
Det vil være rigtig godt, hvis sutten kan få en fast plads, evt. en æske eller lignende at ligge i, så når han står op om morgenen, så er han med til at lægge sutten på sin plads. På den måde ved han, hvor den er, men lærer samtidig at sutten ligger og venter på ham, til han skal sove. Bliver han ked af det, kan han naturligvis godt få sin sut igen, men ellers lægger han den på plads, når han er klar til at lege videre... Det at inddrage ham, lade ham selv tage sutten ud af munden og lægge den på en hylde eller lignende vil give ham en følelse af medbestemmelse, hvilket han vil være rigtig glad for - i modsætning til, at I tager sutten fra ham...
På samme måde, vil det være rigtig godt, hvis I kan bede ham om at tage sutten ud af munden, når han taler til jer. I kan sige f.eks. "du skal lige tage sutten ud, så jeg kan forstå, hvad du siger" eller lignende. Som du selv nævner, så bliver han rigtigt ked af det, når I ikke forstår ham - og I har nemmere ved at forstå ham, når han taler uden sut i munden. Samtidig er det vigtigt for hans sproglige udvikling, at han ikke taler med en sut i munden. Sutten bliver holdt fast i munden med tungen og læberne, og når han taler med en sut i munden, så vil det påvirke hans evne til at efterligne sproglyde og bruge sin tunge rigtigt. Det bliver altså sværere for ham at tale rigtigt og lære ordene rigtigt, hvis han har en sut i munden og derfor kan sutten forsinke den sproglige udvikling, så ud med den når han taler :)
Med hensyn til at åbne munden, når han taler, så tænker jeg, at I skal passe på med at kommentere på, hvordan han former sin mund, bruger sin tunge, læber osv. Hvis I forsøger at rette på ham, så kan han opfatte det som om, at han gør noget forkert eller er forkert, og det kan faktisk nedsætte hans motivation for at tale. Brug i stedet jer selv som et spejl. Tal til ham tydeligt og klart, lad ham spejle sig i jer, forsøge at gentage de ord, som I siger osv. uden at rette på ham :)
Vær opmærksom på, at han forstår mere end han selv siger, og at I meget gerne må udbygge hans ordforråd ved at sætte flere ord på ting i hverdag, ting han selv siger, situationer, som I oplever. Det kan være at lillebror græder og jeres dreng siger f.eks. "han græder", og I kan så udbygge med "ja, lillebror er ked af det" eller modsat, hvis "lillebror griner", så kan I udbygge med "ja, lillebror er glad".
Sæt ord på ting i hverdagen, f.eks. når du giver ham tøj på - "over hovedet", "først den ene arm", "så den anden arm", "bukserne op over numsen" osv. Giv ham også små opgaver "kan du hente bamsen?", "find dine sko", "tag nussekluden med" osv. Læs bøger for ham, syng sange sammen med ham, leg med ord, rim og remser...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske