Svar: Rolige aktiviteter
22. juni 2018
Alder:
18 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
De fleste børn er rigtig trætte, når de kommer hjem efter en lang dag i vuggestuen. Det har været en dag fyldt med mange aktiviteter og oplevelser, de har leget, haft det sjovt og oplevet mange sjove og givende ting. Men det er også svært, de har måske været lidt kede af det eller har set andre børn græde, være vrede, glade... De har været adskilt fra mor og far, støjniveauet har været højt, de har set børn blive afleveret og hentet, de har oplevet modstand fra andre børn - som hiver i hår, smider med sand, bider, tager legetøjet fra dem osv. Det er rigtig hårdt, og derfor har de fleste børn brug for at koble fra, når de lander derhjemme. Og her kan det være helt okay med en iPad, Tv og få lov til at se lidt film osv. simpelthen for lige at lande...
En anden måde at hjælpe barnet ind af døren på og lande derhjemme kan være at servere lidt at spise. Det kan være rart at blive sat ved spisebordet og få en lille tallerken med lidt frugt, brød, gnavegrønt og lidt vand eller mælk af en kop. Og imens kan I måske tale lidt om dagen, hvad der er sket, hvad I har oplevet.
At læse en bog, som du skriver, at I tidligere har gjort, er også en god idé. Kender du mine "Inger og Carlo bøger" - de er til børn fra ca. 18 måneder og op... :) Men I kan også spille et spil. Det kan være puslespil f.eks. knoppuslespil, hvor figurer skal passe ned i en træplade eller I kan bruge en udvidet puttekasse eller det klassiske kasseapparat fra Fisher Price, hvor man skal komme mønter i, dreje på håndtaget osv. Nogle spil/lege vi kræve, at du er med, andre som f.eks. kasseapparatet vil han selv kunne bruge tid på :)
I kan også bruge tiden på at spille musik - I kan spille på tromme, xylofon, bruge rasleæg osv. og I kan også sætte musik på, som I kan danse til... Det kan sagtens være noget af den musik, som du selv rigtig godt kan lide og lytter til. Det kan oså være nogle af de gamle klassiske børnesange, hvor man bevæger sig og danser på en speciel måde til en bestemt sang med fagter og med kroppen f.eks. "først den ene vej og så den anden vej..." eller "mon du bemærket har, hvad der på loftet var.." eller en elefant kom marcherende..." osv. Det kan naturligvis også være nogle af de nyere baby- og børnebands, der er kommet frem. Se f.eks. babybandet.dk
Du må også meget gerne begynde at inddrage din dreng i nogle af de hverdagsting, som naturligt skal gøres, når I kommer hjem. Der skal måske vaskes tøj, lægges tøj sammen osv. og det kan han godt hjælpe lidt med. Han kan f.eks. række dig klemmerne, når tøjet skal hænges op, eller hjælpe med at komme tøj ind i vaskemaskinen. Der skal også laves mad, og her kan han begynde at hjælpe dig med at dække bord, ligesom du kan inddrage ham lidt i madlavningen, lade ham smage undervejs, eller være med til at komme udskåret grønt i salatskålen...
Hvis lillebror skal sove, så kan I også trille en tur med barnevognen, hvor storebror måske kan gå ved siden af i stille og roligt tempo. Måske kan I løfte en sten eller stub på vejen og se på biller, der bevæger sig der.. måske er der ænder i nærheden, som I kan fodre, måske kan I besøge en legeplads... Det kan også være, at der er mulighed for at han kan køre på en scooter eller løbecykel, hvor I bor...
Det er vigtigt, at du lader ham være en del af de naturlige ting, som I foretager jer derhjemme - uden at du slæber ham med rundt i butikker for at handle osv. Det vil være svært at finde overskuddet til, men almindelige rolige ting derhjemme og små ture med barnevognen i nærheden af, hvor I bor, vil være helt okay. Du er mor og ikke pædagog, og derfor skal du ikke tage over, hvor pædagogerne slipper. Du behøver ikke finde på en masse, men skal prøve at inddrage ham lidt i det, som naturligt skal gøres...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske