Svar: Rolige aktiviteter

22. juni 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

De fleste børn er rigtig trætte, når de kommer hjem efter en lang dag i vuggestuen. Det har været en dag fyldt med mange aktiviteter og oplevelser, de har leget, haft det sjovt og oplevet mange sjove og givende ting. Men det er også svært, de har måske været lidt kede af det eller har set andre børn græde, være vrede, glade... De har været adskilt fra mor og far, støjniveauet har været højt, de har set børn blive afleveret og hentet, de har oplevet modstand fra andre børn - som hiver i hår, smider med sand, bider, tager legetøjet fra dem osv. Det er rigtig hårdt, og derfor har de fleste børn brug for at koble fra, når de lander derhjemme. Og her kan det være helt okay med en iPad, Tv og få lov til at se lidt film osv. simpelthen for lige at lande...

En anden måde at hjælpe barnet ind af døren på og lande derhjemme kan være at servere lidt at spise. Det kan være rart at blive sat ved spisebordet og få en lille tallerken med lidt frugt, brød, gnavegrønt og lidt vand eller mælk af en kop. Og imens kan I måske tale lidt om dagen, hvad der er sket, hvad I har oplevet.

At læse en bog, som du skriver, at I tidligere har gjort, er også en god idé. Kender du mine "Inger og Carlo bøger" - de er til børn fra ca. 18 måneder og op... :) Men I kan også spille et spil. Det kan være puslespil f.eks. knoppuslespil, hvor figurer skal passe ned i en træplade eller I kan bruge en udvidet puttekasse eller det klassiske kasseapparat fra Fisher Price, hvor man skal komme mønter i, dreje på håndtaget osv. Nogle spil/lege vi kræve, at du er med, andre som f.eks. kasseapparatet vil han selv kunne bruge tid på :)

I kan også bruge tiden på at spille musik - I kan spille på tromme, xylofon, bruge rasleæg osv. og I kan også sætte musik på, som I kan danse til... Det kan sagtens være noget af den musik, som du selv rigtig godt kan lide og lytter til. Det kan oså være nogle af ...

Annonce

... de gamle klassiske børnesange, hvor man bevæger sig og danser på en speciel måde til en bestemt sang med fagter og med kroppen f.eks. "først den ene vej og så den anden vej..." eller "mon du bemærket har, hvad der på loftet var.." eller en elefant kom marcherende..." osv. Det kan naturligvis også være nogle af de nyere baby- og børnebands, der er kommet frem. Se f.eks. babybandet.dk

Du må også meget gerne begynde at inddrage din dreng i nogle af de hverdagsting, som naturligt skal gøres, når I kommer hjem. Der skal måske vaskes tøj, lægges tøj sammen osv. og det kan han godt hjælpe lidt med. Han kan f.eks. række dig klemmerne, når tøjet skal hænges op, eller hjælpe med at komme tøj ind i vaskemaskinen. Der skal også laves mad, og her kan han begynde at hjælpe dig med at dække bord, ligesom du kan inddrage ham lidt i madlavningen, lade ham smage undervejs, eller være med til at komme udskåret grønt i salatskålen...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis lillebror skal sove, så kan I også trille en tur med barnevognen, hvor storebror måske kan gå ved siden af i stille og roligt tempo. Måske kan I løfte en sten eller stub på vejen og se på biller, der bevæger sig der.. måske er der ænder i nærheden, som I kan fodre, måske kan I besøge en legeplads... Det kan også være, at der er mulighed for at han kan køre på en scooter eller løbecykel, hvor I bor...

Det er vigtigt, at du lader ham være en del af de naturlige ting, som I foretager jer derhjemme - uden at du slæber ham med rundt i butikker for at handle osv. Det vil være svært at finde overskuddet til, men almindelige rolige ting derhjemme og små ture med barnevognen i nærheden af, hvor I bor, vil være helt okay. Du er mor og ikke pædagog, og derfor skal du ikke tage over, hvor pædagogerne slipper. Du behøver ikke finde på en masse, men skal prøve at inddrage ham lidt i det, som naturligt skal gøres...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder