Svar: Flytning - 4 år, 11 mdr.

4. juni 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære L

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har været glade for mine tidligere svar :)

Det lyder som en rigtig god løsning med en villalejlighed med have hen over sommeren - imens I venter på at jeres nye hus bliver gjort i stand. Og selvom det naturligvis kan være stressende for måske især jeres datter, at I skal flytte af to omgange, så er I stadig sammen, nærområdet er det samme, der er ikke skift af børnehave osv.

Selvom hun snart er 5 år gammel, så er det naturligvis meget abstrakt det med "at flytte" - for hvad betyder det egentlig... det er svært for hende at finde ud af, hvad det indebærer, og jeg har den holdning, at det er bedst at informere og inddrage barnet så godt som det nu er muligt, naturligvis med hensyn til den alder hun har. Hun kan godt blive ekstra utryg af ikke at vide, hvad der skal ske, hvor I skal flytte hen osv. og jeg tænker faktisk, at det måske vil give hende lidt ro, hvis I kan køre forbi huset og vise hende det, som det er nu, forklare hende, at det er ved at blive bygget om osv. fordi det skal blive rigtig dejligt og parat til, at I kan flytte ind.

Med den alder hun har, så er hun meget konkret tænkende og har brug for at se ting, høre direkte hvad det er I skal og hvordan, for at forstå det - og ikke blive bange, utryg, urolig. Det kan derfor også være en god idé, at I sætter præcise ord på, at hun f.eks. ikke skal skifte børnehave, men skal blive ved med at gå der... Hun kan godt gå og være urolig for, hvad der sker, når I om ca. 6 uger skal flytte igen.

Jeg synes bestemt, at I skal tale med hende om det. Med den alder hun har, så må I meget gerne spørge lidt ind til, hvad det er hun tænker, og hvorfor hun går og er ked af det. I kan godt sætte ord på at I oplever, at hun ofte bliver ked af det, græder osv. f.eks. når hun skal sove eller når hun skal i børnehave - og at der ikke er noget som betyder mere end at hun har det godt. Derfor vil I gerne vide, hvad der gør hende ked af det, og hvad der kan gøre hende glad...

Til børn omkring 5 år kan man nogle gange bruge billeder af ansigtsudtryk eller bruge smileys - hvor I kan vise hende 3 slags - en glad, en neutral og en ked af det - og f.eks. sætte lidt ord på, at man nogle gange godt kan se glad ud udenpå, men føle sig ked af det indeni, eller man kan være ked af det både udenpå og indeni eller lignende ...

Annonce

... - og selvom det naturligvis er helt okay at være ked af det nogle gange, for det kan vi alle sammen blive, så er det bedst, hvis man er glad både indeni og udenpå.. så hvordan kan I hjælpe hende med det...

I fortæller, at hun altid har haft svært ved at blive afleveret i børnehaven, og I fortæller, at pædagogerne er søde og gerne vil hjælpe, det lyder som om, at samarbejdet er godt. Det er super! Måske kan det hjælpe, hvis I prøver at aflevere på et andet tidspunkt om morgenen - har I mulighed for det? Nogle gange kan det faktisk være en fordel, hvis hun kan være en af de første børn som kommer. Det giver både mere ro til at komme ind af døren, støjniveauet og aktiviteterne er mindre, og det kan gøre det mindre voldsomt for hende. Samtidig undgår I situationer, hvor hun møder ind, og de andre allerede er i gang med en leg. Hvis hun f.eks. først blive afleveret, når de andre er mødt ind, så kan det både virke overvældende, hvis de står og venter på hende, og det kan faktisk også virke overvældende, hvis hun skal spørge dem, om hun må være med. Er hun en af de første som kommer, så er der tid til at lande, før dagens aktiviteter begynder...

Med hensyn til at sige godnat, så er det vigtigt, at hun siger godnat til både mor og far, ligesom det er rigtig godt, at I bruger lidt tid hos hende om aftenen, når hun skal sove. I skal her naturligvis sikre jer, at hun ikke protesterer mod søvnen, fordi hun faktisk ikke rigtig trives i børnehaven om dagen... Nogle gange når børn vægrer sig mod søvnen, så er det fordi når de først sover, så går natten hurtigt og så bliver det jo dag igen - og hvis dagen ikke er rar, så kan barnet ikke sove... Prøv derfor også at spørge lidt ind til, hvad der skal ske i børnehaven, og tal med hende om, hvad hun skal lave, hvem hun skal lege med osv. for at se om I på den måde kan få lidt idé om, hvorvidt der kan være nogle konflikter mellem børnene eller andet, som hun går og er lidt ked af...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal der naturligvis også være plads til, at det bare lige nu er lidt meget med flytning fra et hjem, til et midlertidigt hjem og til et nyt hus.. at hunnaturligt kan være lidt overvældet af de forandringer, som det naturligt giver, og derfor søger jeres ekstra tryghed og nærhed :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Rigtig god Grundlovsdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!