Søskende-samsovning - 2 og 5 år

4. juni 2018

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Søskende-samsovning - 2 og 5 år

Kære Helen

Vi får brug for dine råd og vejledning i forbindelse med at lære vores børn at sove sammen.

For at sove bedst og mest muligt, har vi (stort set) siden børnene blev født delt os op og sovet med dem hver for sig. Typisk mor med storesøster og far med lillebror.

Lige nu bor vi i en midlertidig lejlighed, og lillebror sover i sin tremmeseng ved siden af fars dobbeltseng. Når han vågner i løbet af natten kommer han op i dobbeltsengen og sover typisk hurtigt videre.

Årsagen er primært, at lillebror har været meget syg - RS-virus, tredages-feber, alm forkølelse, mange tænder på én gang etc. bare siden jul. Han har haft gode perioder, hvor han har sovet flot, men generelt har han (som sin søster) haft mange opvågninger, siden han var helt lille. Og når jeg putter ham, er han typisk meget mere pylret og vil ikke falde i søvn i egen seng. Det vil han gerne med far.

Far synes til gengæld det er hyggeligt at have lillebror liggende i dobbeltsengen om natten, og kan kommer derfor ikke altid tilbage i tremmesengen.

Storesøster sover i sin egen seng og sover godt hele natten. Mor sover ved siden af på en madras på gulvet. Hun falder dog i søvn med mors hånd i sin og vågner typisk også men en voksen ved siden af sig.

Når vi flytter ind i vores nye hus om knap seks uger, vil vi gerne have børnene til at sove sammen. Vi har prøvet det før - og storesøster vågnede ikke, hvis lillebror græd. Men han havde så mange opvågninger, at vi til sidst ...

Annonce

... flyttede tilbage.

Det skal lige siges, at vi beholdt en madras på gulvet derinde, og det endte derfor bare med en voksen og to børn i samme lokale.

Så, hvordan gør vi smartest i det nye hus? Skal storesøster lære at falde i søvn uden hænderholden eller måske uden nogen i rummet, inden hun skal lære at sove med lillebror? eller er det sekundært?

Vi har ikke noget imod at være i rummet til de sover, men vi er bange for at ødelægge storesøsters gode rytme. Og hvis lillebror vågner og ikke kan hjælpes til ro i tremmesengen, skal han så med ind i dobbeltsengen?
Det vil storesøster måske så hurtigt også udvikle behov for, og det vil vi meget gerne undgå.

Til info skal jeg måske sige, at der ikke fysisk er plads til lillebrors tremmeseng i det nye soveværelse. Så han skal ind på sit eget værelse eller ind til storesøster.

Vi tænker, at det kunne være hyggeligt for dem begge på sigt. Men storesøster vil (meget naturligt) hellere sove med en voksen og er ikke vild med ideen.

Jeg håber, du kan hitte hoved og hale i det hele og har gode ideer til, hvordan vi griber det an. Det er ikke noget, vi vil indføre, imens vi bor i den midlertidige lejlighed. Men vi vil meget gerne tale med soresøster om, hvordan det bliver i det nye. Og her er spørgsmålet også, om det skal gøres i etaper eller nye vaner fra en dag til en anden.

Fordelen er, at vi flytter i sommerferien og dermed har nogle uger til at komme ind i rutinerne.

På forhånd tak.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder