Brev:
Søskende-samsovning - 2 og 5 år
4. juni 2018
Alder:
22 mdr.
Søskende-samsovning - 2 og 5 år
Kære Helen
Vi får brug for dine råd og vejledning i forbindelse med at lære vores børn at sove sammen.
For at sove bedst og mest muligt, har vi (stort set) siden børnene blev født delt os op og sovet med dem hver for sig. Typisk mor med storesøster og far med lillebror.
Lige nu bor vi i en midlertidig lejlighed, og lillebror sover i sin tremmeseng ved siden af fars dobbeltseng. Når han vågner i løbet af natten kommer han op i dobbeltsengen og sover typisk hurtigt videre.
Årsagen er primært, at lillebror har været meget syg - RS-virus, tredages-feber, alm forkølelse, mange tænder på én gang etc. bare siden jul. Han har haft gode perioder, hvor han har sovet flot, men generelt har han (som sin søster) haft mange opvågninger, siden han var helt lille. Og når jeg putter ham, er han typisk meget mere pylret og vil ikke falde i søvn i egen seng. Det vil han gerne med far.
Far synes til gengæld det er hyggeligt at have lillebror liggende i dobbeltsengen om natten, og kan kommer derfor ikke altid tilbage i tremmesengen.
Storesøster sover i sin egen seng og sover godt hele natten. Mor sover ved siden af på en madras på gulvet. Hun falder dog i søvn med mors hånd i sin og vågner typisk også men en voksen ved siden af sig.
Når vi flytter ind i vores nye hus om knap seks uger, vil vi gerne have børnene til at sove sammen. Vi har prøvet det før - og storesøster vågnede ikke, hvis lillebror græd. Men han havde så mange opvågninger, at vi til sidst flyttede tilbage.
Det skal lige siges, at vi beholdt en madras på gulvet derinde, og det endte derfor bare med en voksen og to børn i samme lokale.
Så, hvordan gør vi smartest i det nye hus? Skal storesøster lære at falde i søvn uden hænderholden eller måske uden nogen i rummet, inden hun skal lære at sove med lillebror? eller er det sekundært?
Vi har ikke noget imod at være i rummet til de sover, men vi er bange for at ødelægge storesøsters gode rytme. Og hvis lillebror vågner og ikke kan hjælpes til ro i tremmesengen, skal han så med ind i dobbeltsengen?
Det vil storesøster måske så hurtigt også udvikle behov for, og det vil vi meget gerne undgå.
Til info skal jeg måske sige, at der ikke fysisk er plads til lillebrors tremmeseng i det nye soveværelse. Så han skal ind på sit eget værelse eller ind til storesøster.
Vi tænker, at det kunne være hyggeligt for dem begge på sigt. Men storesøster vil (meget naturligt) hellere sove med en voksen og er ikke vild med ideen.
Jeg håber, du kan hitte hoved og hale i det hele og har gode ideer til, hvordan vi griber det an. Det er ikke noget, vi vil indføre, imens vi bor i den midlertidige lejlighed. Men vi vil meget gerne tale med soresøster om, hvordan det bliver i det nye. Og her er spørgsmålet også, om det skal gøres i etaper eller nye vaner fra en dag til en anden.
Fordelen er, at vi flytter i sommerferien og dermed har nogle uger til at komme ind i rutinerne.
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
L