Brev:
Flytning - 4 år, 11 mdr.
4. juni 2018
Alder:
4 år, 11 mdr.
Flytning - 4 år, 11 mdr.
Kære Helen
Tak for din store forståelse for diverse problematikker og altid gode svar :-)
Denne gang handler det om flytning. Vi har nemlig købt nyt hus, som er ved at blive sat i stand. Og imens det bliver sat i stand bor vi i en dejlig villalejlighed med stor have tæt på institution og et par kilometer fra det område vi skal bo i fremadrettet. En rigtig god løsning alt i alt - men alligevel ikke helt problemfrit for storesøster.
Vi kom rigtig fint ud af det gamle hus. Processen var god, storesøster så det hele ske i etaper og var med til at pakke et par kasser. Vi var også forbi og sige ordentligt farvel til huset og tage vores navneskilt ned sammen, da huset var helt tømt, og vi var kommet på plads i lejligheden (der er lejet møbleret).
Storesøster er super sej og altid klar på nyt. Og så kommer reaktionen på det nye typisk senere, og det gør den også nu, hvor hun har utroligt svært ved at sige farvel i institutionen eller godnat om aftenen.
Vi har søde pædagoger, der hjælper, men vi kunne godt tænke os dit input.
Hun har aldrig været den type, der bare løb af sted med kameraterne (som ellers altid står og venter på hende), men efter vi er flyttet, er det blevet mærkbart værre, og det ender tit med, at hun holder krampagtigt fast og græder. Så hvad søren gør vi? Skal vi tale mere med hende om det?
Om aftenen har hun også svært ved at sige godnat til den forælder, der ikke skal putte. Hun holder fast og græder og har det åbenlyst rigtig svært.
Jeg tænker selvfølgelig, at det er svært med alt det nye, og samtidig bekymrer jeg mig meget. For vi skal jo flytte igen om cirka seks uger (til det nye hus).
Heldigvis flytter vi i sommerferien og har derfor god tid til at komme på plads og introducere nye vaner mm.
Det nye hus kan en masse (bedre rumfordeling, mere plads i stue og køkken, og en stor have med gyngestativ, trampolin etc). Det har vi prøvet at forklare hende, men det er selvfølgelig meget abstrakt, når hun ikke kan se det endnu. Rummene er ved at blive etableret, så hun kan først se huset rigtigt om en måneds tid. Vi synes ikke, hun skal se det, inden det er mere eller mindre færdigt. For ikke at forvirre hende. Men hvad tænker du? Kan vi gøre noget for at forberede hende?
Der kommer lige et ekstra spørgsmål om samsovning :-)
Kærlig hilsen
L