Svar: Baby 6 mdr. skriger/brokker sig meget

2. maj 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anne Sophie

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for den fine beskrivelse af din lille dreng :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge...

Der er ingen tvivl om at 6 måneders alderen er en rigtig dejlig alder. Som du skriver, så er din dreng rigtig sød, sjov og smilende, som kan charme enhver :) Men det er også for mange en lidt svær alder og mange forældre oplever 6 måneders alderen som en meget frusterende periode, og det handler om flere forskellige ting:

For det første, så er din dreng nu mere mobil. Han kan trille, dreje om sin egen akse, forsøger måske at få fat i sit legetøj, putter det i munden, slår bevidst ud efter ting i sit aktivitetsstativ osv. Når han ligger på maven, så kommer han op i strakt arm, han løfter sig højt og bruger sin styrke. Når han ligger på ryggen, så får han øje på sine tæer, tager fat i fødderne, triller derfra til siden og videre om på maven.. og det er alt sammen rigtig godt og ligesom det skal være - men han har stadig svært ved at mobilisere sig helt. Det betyder, at når han nogle gange forsøger at krybe fremad efter sit legetøj, så kommer han baglæns og længere væk - og det er naturligt frustrerende. Når han nogle gange triller om på maven, så kan han ikke finde ud af at komme tilbage på ryggen igen - og det er også frustrerende.. Så selvom han i denne alder udvikler sig rigtig godt motorisk, så er der stadig stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, og hvor han bliver rigtigt ked af det og derfor har brug for din hjælp til at blive lagt på en anden måde igen.

Og jeg tænker, at det netop er det, som sker hos jer, når du oplever, at han bliver frustreret igen og igen. Mange forældre oplever, at de skal underholde og beskræfte deres barn hele tiden i denne alder. Han kan ikke ligge særligt længe ofr sig selv, han bliver meget let sur og frustreret, når han ikke kan få fat i sit legetøj eller får sig drejet i en forkert retning, når kroppen ikke vil som han vil. Og mange forældre fortæller, at det meget let kan føles som om, at man gir og gir hele dagen, og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men man kan godt føle det sådan - og det er der du er lige nu, når du skriver f.eks. "Han skriger, hvis jeg ikke skynder mig at finde på noget nyt til ham. Jeg føler nogle dage, at han skriger HELE tiden og konstant er utilfreds på trods af at jeg hele tiden er der for ham og leger med ham og beskæftiger ham, men det er virkelig hårdt og jeg er mega udkørt".

Derudover så er netop 6 måneders alderen en skæringsdato for mange forældre. Det er på dette tidspunkt, at mange forældre begynder at overveje, om ikke den lille skal flyttes på børneværelset, så soveværelset igen kan blive forældrenes. Der begynder at komme et behov for igen at være et par mere end at være forældre. Og det er naturligt frusterende at have en følelse af at barnet i denne alder klynger sig mere, har mere brug for en og især når det ikke rigtig føles som om, at det hjælper, at man er der ... fordi man naturligt begynder at forvente, at nu skal han kunne ligge lidt for sig selv...

Der er altså ingen tvivl om at alder og udvikling spiller ind hos jer. Når det så er sagt, så er der dog nogle ting du nævner, som jeg tænker er vigtige at medtænke. Det er rigtig godt, at du har fået ham tjekket igennem af lægen og også fint med kiropraktor, så du sikrer dig, at han ikke græder og skriger, fordi han har ondt nogen steder. Du nævner dog, at han nogle gange spænder meget op i ...

Annonce

... kroppen, når han græder, og du fortæller også, at han ikke vil trøstes, når han græder. Han skubber dig væk og har meget svært ved at rumme nærheden, hvis du forsøger at kramme ham og berolige ham. Derudover fortæller du, at han kan blive meget ked af det og skrigende, når I er nogen steder, hvis andre taler højt eller der er mange høje lyde. Han er svær at have med nogen steder, fordi han reagerer voldsomt på mange indtryk.

Nogle børn har det som kaldes sanseintegrationsproblemer og de kan reagere meget forskelligt. Nogle børn reagerer på tøj der strammer, vaskemærker, selen i autostolen eller lignende. Nogen har svært ved at spise, svært ved at røre ved mad, holde mad i hånden...

Nogen har svært ved svært ved berøring, de har både svært ved at blive rørt ved, de bryder sig ikke om at blive holdt, trøstet og kærtegnet - de vil måske hellere lege lidt voldsommere tumle lege end lege, hvor man kærtegner. De kan også have svært ved at fornemme, hvordan man rør ved andre, altså hvornår man kærtegner, og hvornår berøringen er for voldsom..

Nogen har svært ved at fornemme deres egen krop og kroppens grænser, hvorfor de kan finde på at slå ud efter andre, der kommer for tæt på. Andre opleves som meget motoriske urolige og til hele tiden at være i bevægelse. Deres arme og ben kører på dem hele tiden, selv når de sidder stille, så er de aldrig helt i ro...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der er også børn, som har særlig stor overfølsomhed for lys, lyd og lugt. Derfor reagerer de voldsomt, hvis flere er samlet i et lokale, eller på at skifte situation. For nogle børn er det svært at komme fra bilen og ind i et rum der er fyldt med mennesker, for andre børn er det svært at være med ude at handle, for bare det at gå fra grøntsagsafdelingen ned i fiskeafdelingen i supermarkedet kan være for meget for dem, fordi lugten, lyset, alle menneskerne osv. er for overvældende for dem.

Nogle har dårlig balance og vil ikke klatre op, vil ikke gynge og bryder sig i det hele taget ikke om at være i bevægelse og "vuggende" tilstand. De kan blive dårlige, føle sig svimle, få kvalme osv. når man placerer dem højt eller sætter dem på en gynge...

Der er ergoterapeuter og fysioterapeuter, som har specialiseret sig i netop disse børn og som privat tilbyder sansemotorisk træning. Behandlingen kan blandt andet bestå i at lave børsteøvelser, hvor man bruger en speciel børste på barnets krop. Hos større børn vil behandlingen f.eks. ofte bestå i at udfordre barnet og f.eks. lade barnet gå igennem en forhindringsbane, der er bygget op, så barnets forskellige sanser bliver påvirket. De fleste børn oplever træningen som en leg og synes det er sjovt, selvom de naturligt også vil blive udfordret og vil opleve, at deres grænser bliver brudt.

Vi har ialt syv sanser, og det er via disse sanser, at vi bearbejder indtryk, oplever og forholder os til verden. At sanserne er velintegreret er en forudsætning for, at barnet udvikler sig og lærer, man kan sige, at sanseintegration handler om hjernes evne til at sortere, organisere og bearbejde alle de sanseindtryk, som vi naturligt får i hverdagen. Og nogle børn har et lidt umodens sanseapparat, som så kan vise sig ved at barnet f.eks. skriger, brokker sig meget, er motorisk meget urolig, ikke bryder sig om at blive holdt osv...

Jeg kan naturligvis ikke sige, at det er tilfældet hos jer, - det kan som sagt også sagtens være alder og udvikling, som spiller ind hos jer lige nu. Men jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :) Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.