Brev:
Putte- og natteproblemer
3. maj 2018
Alder:
17 mdr.
Putte- og natteproblemer
Kære Helen,
Jeg har fulgt dig på sidelinien i mange år og har nu fået brug for din hjælp.
Vi er en dejlig familie med tre børn; to piger på 6 og næsten 9 og lille Alfred på 17 måneder.
Alfred blev ammet det første år og har aldrig fået flaske. Han er en utrolig glad og også temperamentsfuld dreng, han spiser godt (hvis han kun spiser lidt til aften giver vi ham lidt grød inden sengetid), er motorisk og sprogligt godt med og trives i det hele taget. Alfred startede i vuggestue den måned han blev 1 år, og han er glad for vuggestuen. Med to storesøstre er han vant til at der er knald på – han elsker at lege og danse med pigerne og er ret social.
Vores problem er vores nætter og vores putning. Det er to problemer, som jeg tænker hænger sammen.
1. Putning: Med tre børn som alle kommer i seng mellem 19-20, har min mand og jeg delt os op, så den ene putter pigerne og den anden Alfred. Det har betydet, at vi er blevet inde ved Alfred og ofte holdt ham i hånden, indtil han er faldet i søvn. Han har en vane med at pille/nive i vores hænder, hvilket er blevet en rigtig dårlig vane, som vi skal have stoppet. Det gør i øvrigt også ondt og kan nemt give os sår! Alfred bruger sut, men det er ikke nok for ham. Vi har prøvet med forskellige nusseklude og bamser, men han vil kun have vores hånd. Jeg har læst om søvnassociationer, som du ofte beskriver, og det er nok sådan en dårlig en, vi har fået skabt.
Det er vigtigt for os, at Alfred føler sig tryg, og jeg vil ikke lade ham græde – der er selvfølgelig forskel på brok/”hysteri” og ”ked-af-det”-gråd.
Vi vil gerne putte ham ved at lave putteritual som vi gør nu (ble, bog, sang) og så gå ud af værelset, hvilket vi altid har gjort uden de store problemer med pigerne.
2. Nætterne: Alfred har i 3-4 måneder sovet virkelig dårligt om natten med mange opvågninger med gråd. De sidste 3-4 uger har der været opvågninger hver halve/hele time næsten hver nat. De sidste par dage dog lidt bedre. Vi har flyttet hans seng fra søsters værelse tilbage i soveværelset, så vi nemt kan give ham en hånd. Indimellem kan en tår vand hjælpe. Jeg tænker, at de dårlige nætter kan hænge sammen med måden han bliver puttet på. Vi har i øvrigt fået checket hans ører, og der er ikke noget galt med dem. Han er ved at få kindtænder og hjørnetænder, så det kan også være det, der vækker ham. Som udgangspunkt vil vi helst have, at han sover i sin egen seng, men hvis det kan forbedre vores søvn, sover vi gerne med ham. Vi tager ham op i vores seng engang i mellem nu, men han vågner stadig og græder og leder efter en hånd at pille i.
Vi er meget trætte og udmattede efterhånden og har brug for at gøre noget ved vores putte- og nattesituation; vi er bare lidt usikre på, hvad den bedste fremgangsmåde er her. Vi er meget konsekvente, når vi har sat os noget for, og de dårlige vaner vi havde med pigerne, fik vi relativt hurtigt ændret på.
De bedste hilsner
Rie