Svar: Hvor lang tid tager det efter dræn i ørerne før sproget forbedres?

2. marts 2018

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej

Tak for jeres brev og fine spørgsmål :)

Desværre kan man ikke sige noget præcist om, hvornår og hvor meget drænanlæggelsen vil hjælpe. Der er store individuelle forskelle. Hos nogle børn oplever man en stor forskel med det samme - barnet kan tydeligt bedre høre, barnet reagerer pludselig overfor lyde, som barnet ellers ikke har reageret på - præcis som I faktisk har oplevet :) Nogle børn begynder også hurtigt at sige flere ord, de taler pludselig meget mere end de tidligere har gjort... Og hos andre børn oplever man ikke rigtig nogen effekt af drænanlæggelsen - når det kommer til den sproglige udvikling... Det spiller meget ind, hvor mange mellemørebetændelser barnet har haft og igennem hvor lang tid, barnets alder har noget at sige, ligesom der naturligt også er nogle arvelige og miljømæssige ting, som kan spille ind på barnets sprogudvikling - og hos jer spiller det naturligt ind, at jeres dreng skal forholde sig til 3 sprog på en gang.

Det er ikke sådan, at børn automatisk får en sprogforsinkelse, fordi de skal forholde sig til flere sprog. Det kan nogle gange virke sådan, fordi man ser på barnets ordforråd, ud fra det sprog man selv taler. Men ofte vil det være sådan, at når et barn vokser op med 2 eller flere sprog, så danner barnet sit ordforråd fra alle sprogene. Det betyder, at hvis man lægger alle ord sammen, så vil barnets ordforråd ofte være lige så stort, som hos et barn der kun taler et sprog. Barnet blander dog sprogene, barnet bruger de ord, som barnet kender - og det kan gøre, at man så ikke altid forstår hvad barnet siger, men taler I alle 3 sprog, vil I naturligt kunne forstå jeres dreng.

Det er også sådan, at de normale rammer er meget vide. Normalområderne er store, når det kommer til sprog. Hos børn der har samme alder, vil man godt kunne opleve, at nogle børn kun siger enkelte ord og bruger rigtig mange fagter og kropssprog til at gøre sig forståelige, hvor andre børn taler i længere sætninger og ikke har nogen problemer med at sammesætte flere ord - og begge dele kan være normalt for alderen...

Nogle børn er også "perfektionister", så de vil ikke sige noget, før de kan sige det korrekt. Så nogle gange oplever man også børn, som i en længere periode ikke rigtigt bruger ord, og så fra den ene dag til den anden, så kommer ordene bare - og de kommer helt rigtigt...

Du nævner, at I har en storesøster og nogle gange sker der også det, at storesøster tager over og taler for lillebror, forklarer, hvad han vil eller ikke vil - og han trækker sig og nyder måske at hun gør det... men det gør naturligt, at han så ikke selv får øvet sig så meget i at tale...

Du nævner også, at storesøster ses af talepædagog, og jeg synes faktisk, at I skal tale med talepædagogen om, hvordan I bedst støtter jeres dreng og hans sprogudvikling og hvor ...

Annonce

... lang tid det må tage... og hvad man vil gøre for så at nå dette mål.

For at støtte hans sproglig udvikling nu, så vil jeg anbefale at I f.eks. forsøger følgende:

Leg små rollelege med jeres dreng. Det kan være at give bamsen mad, at putte bamsen til at sove, at give bamsen tøj på osv.

Inddrag ham i hverdagens gøremål. Det kan være at være med til at dække bord, lave mad, gøre rent. Sæt ord på ting I bruger i hverdagen og udbyg hele tiden med nye ord.

Sæt lyd på bevægelse - det kan være når I hopper, gynger, rutsjer, snurre rundt osv.

Giv ham små opgaver som "kan du finde far?", "hvor er din sut henne?", "kan du hente dine sko?". Gerne små opgaver, hvor han skal flytte sig for at finde det, I beder ham hente - og ikke f.eks. bare pege på et billede i en bog.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Leg sanglege, sig rim og remser, syng sange, hvor I bruger kroppen og bevæger jer imens I synger.

Sæt ord på kroppen - pande, øjne, næse, mund, hals, mave, navle, numse, ben, tæer osv. Øv det i en sangleg og øv det også, når I hjælper ham med af- og påklædning "over hovedet", "først den ene arm", "så den anden arm"...

Sæt ord på følelser. "Pigen er ked af det", "Pigen græder", "Han er glad, han griner", "AV, det var ikke rart", "Hov, du blev helt forskrækket"...

Det er helt naturligt at børn i jeres drengs alder, forstår lang flere ord, end de selv siger. Og det er vigtigt, at I oplever, at han gradvist begynder at forstå mere og mere - og at han også giver udtryk for gerne at ville kommunikere. Det er vigtigt, at I Ikke kræver "kan du sige...?", men i stedet lader ham høre ordene sagt igen og igen og på flere måder, ligesom I ikke skal rette på ham, hvis han forsøger at sige noget. Gentag i stedet, så han hører det sagt korrekt og vis ham hele tiden, at I forstår ham. Det er netop vigtigt, at han føler sig forstået, for det vil give ham en lyst til at tale :)

Det er en god idé at læse bøger - gerne med billeder, hvor I kan tale om mange forskellige ting. Jeg vil anbefale jer meget mine bøger "Inger og Carlo hjælper med at lave mad" og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind". Det er dialogbøger, hvor der er mange små illustrationer og meget at tale om og sætte ord på, ligesom han kan lære lidt om forskellen på lille/stor, let/tung, frisk/dårlig, indeni/udenpå, går let i stykker/går ikke i stykker osv. Måske kan familie fra Danmark sende dem til jer...:)

Det kan også være en god idé at spille billedlotteri. Og lad gerne storesøster være med. Det at have hver sin lille plade med forskellige billeder, hvorpå der skal lægges et kort, kan være en rigtig god måde at blive opmærksom på forskellige ord, koble dem til billeder osv. samtidig med at I også kan skiftes til at være den der siger ordene højt...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor