14 måneder og svært ved at falde i søvn

2. marts 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

14 måneder og svært ved at falde i søvn

Kære Helen.

Vores dejlige datter på 14 mdr har svært ved at falde i søvn om aften. Vi har siden hun var to måneder haft det samme putteritual, med aftenbad, creme, nattøj, amme/flaske og så sove. Nu da hun har fået den alder hun har, kommer hun i bad, får creme og nattøj på. Får godnatgrød, børstet tænder og læst godnathistorie. Så går vi ind i seng, hun får en flaske i vores arme (hun gider som regel kun 50 ml ca) og så ligger vi hende i tremmesengen i soveværelset. Så synger vi de samme to sange og så siger vi godnat til hende og putter hende godt med hendes højt elskede nusseklud og dynen. Så ligger vi os på sengen ved siden af hendes. Så ligger hun som regel stille 10 min tid og putter og nusser med sin nusse, men derefter er det som om hun giver op.

Hun rejser sig op med 10-20 sek mellemrum. Vi ligger hende ned uden at sige noget. Og sådan fortsætter vi. Når der er gået 45 min tid, kan vi finde på at gå ud af værelset for ligesom at vise hende, at vi mener det og at hun skal sove. Hun rejser sig op med det samme og begynder at græde efter os (ikke ked af det gråd, men lidt brok/sur gråd). Så går vi ind og ligger hende ned igen, uden at sige noget og hun stopper med at græde med det samme. Sådan kan vi længe fortsætte, om vi bliver på værelset eller om vi går ud igen. Det kan snildt tage to timer at putte hende. Hun er træt når vi ligger hende, men ikke overtræt. Hendes dag ser således ud:

Afhængig af hvem der ...

Annonce

... skal aflevere: De dage jeg har dagvagt, er det far der aflevere.
Far vækker hende kl. 5.30, hun får tøj og morgenmad og de kører i dagplejen 6.30.
Hun får formiddagsmad kl. 9.
Kl. 11: Frokost. Spiser gerne 1-1 1/2 skrive rugbrød.
Kl. 11.45: Puttes til middagslur.
Kl. 14-14.30: Vågner og bliver hentet ca. 15.45
De dage jeg har fri eller nattevagt, sover hun til hun vågner ca. 6.30 og kommer i dagpleje kl. 8 og bliver hentet 14.30.
Kl. 15-15.30 får hun eftermiddagsmad.
Kl. 17.30: Aftensmad. Spiser godt.
Kl. 18.30: Kommer i bad, får creme og nattøj. Spiser godnatgrød og læser godnathistorie.
Kl. 19.30: Puttes ti natten.

Er det meget galt at hendes morgener ikke er fuldstændig ens? Vi synes ikke der er sammenhæng mellem om hun er nem/svært at putte. Vi har prøvet at putte hende kl. 19, 19.15, 19.30, 19.45, 20 osv. Ingen forskel. Så sover hun bare senere i den anden ende.

Hun er rigtig nem at putte til middagslur. Der ligger vi hende bare i barnevognen og siger godnat og så sover hun 2 min efter, så vi ved hun kan. Men der er hun også rigtig træt. Hun er lige på vippen til at have brug for formiddagslur, men vi kan aldrig få hende til at sove om formiddagen, fordi hun simpelthen ikke er træt nok.

Vi ville så gerne kunne ligge hende om aften på samme måde som vi gør til middagslur, men vi ønsker bestemt ikke hun skal græde og være ked af det.
Har du nogen gode råd?

Med venlig hilsen
Fam. Thomsen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor