Svar: Stimulering
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag :)
Det lyder rigtig fint og alderssvarende det du beskriver. Det er rigtig godt, at du i løbet af dagen varierer mellem at lade din dreng ligge på gulvet, trille ture med barnevognen, lade ham være med i den høje stol i køkkenet osv. Det er på samme måde rigtig godt, at du stimulerer ham fysisk, hjælper ham med at bruge sin krop, at du synger og snakker med ham osv. Det lyder ligesom det skal :)
Med den alder han har nu, vil stimulering også være at sidde med ved bordet, spise mere og mere skemad, få mad i hånden, som han selv kan gumle på. I 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, din dreng bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling han befinder sig i. Når han sidder og gumler på mad, tygger og gnasker, så øver han sig mundmotorisk. Han lærer, at det han putter i munden kan smage forskelligt og det er med til at give ham en lyst til at smage mere og lyst til at spise.
Derudover vil han nu begynde at lave læbe-lyde og bruge sin tunge. Han drejer tungen rundt, stikker den frem osv. Han bruger sin stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. Og netop denne udvikling kan du anerkende og støtte imens du nogle gange laver noget andet. Du behøver således ikke sidde hos ham hele tiden, det er helt okay, at du holder dig i nærheden, så I stadig er sammen, men hvor du ikke har fast kontakt med ham, men mere pludrer og snakker med ham lidt på afstand.
Du spørger, om det er nok, at du er der fysisk eller med din stemme - og svaret er, at der helt skal være en balance mellem disse to ting. Nogle gange har han brug for din tætte fysiske kontakt. Han har brug for at du tumler med ham, hjælper ham med at trille, få fat i legetøj, få fat i sine tæer, cykle med hans ben osv. Andre gange vil det være rigtig fint at du laver noget praktisk og så pludrer lidt med ham imens... Præcis som du beskriver - når du f.eks. laver mos til ham i køkkenet, så er det fint, at ...
... du tager ham med derud og lader ham lege imens :)
Så ad 1) Du må gerne gå til og fra. Du behøver ikke sidde hos ham hele tiden, når han ligger på gulvet. Det er dog rigtig godt, hvis du er inden for synsvidde og hvis du taler med ham, så han kan høre, at du stadig er der og ikke bliver utryg fordi han tror, at du er forsvundet :)
Ad 2) Han bør være så meget på gulvet som muligt. Dog må han gerne sidde i høj stol, når han spiser, ligesom han også meget gerne må sidde op i barnevognen, når I triller en tur :)
Ad 3) Det er som beskrevet en balance - nogle gange skal I have intenst nærvær, andre gange er I sammen, uden at det er på en intens måde. I er blot tilstede i samme rum og fornemmer hinanden, men kræver ikke hinandens intense kontakt... Man kan desværre ikke sætte tid på hvor meget og hvor lidt der er nødvendigt, men det lyder som om, at du fint finder balancen og jeres dreng lyder glad og tilfreds :)
Ad 4) Du kan hjælpe ham med at krybe ved at sætte dig bag ham og presse skiftevis på højre og venstre fodsål, så du på den måde viser ham, hvordan han som en lille soldat kan komme fremad :) Og så er det rigtig godt at tumle med ham, danse med ham, svinge ham rundt osv. Jo mere du bevæger ham, jo stærkere motorik får han :)
Ad 5) Når han drejer hovedet væk fra dig eller skubber til dig med hænderne, så behøver det bestemt ikke være en bevidst handling. Han er så lille, at han stadig har rigtig svært ved at styre sine bevægelser og derfor nogle gange kommer til at skubbe, hvor han vil "trække", kommer til at slå i stedet for at ae, eller kommer til at bide, hvor han vil kysse... Men når det er sagt, så kan han naturligvis også dreje hovedet og f.eks. afvise skemad, hvis han ikke er sulten - så hvis du vil knuse, kramme og kysse ham på tidspunkter, hvor han er optaget af andre ting, så kan jeg naturligvis ikke udelukke, at det irriterer ham lidt lige der... Det der er vigtigt er, at han generelt ikke har noget imod berøring og kys. Han bør generelt virke til at være glad for dig og for dine kærtegn :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad
De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.
Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...
15. april 2024 | Udvikling | 3 år
Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...
11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Toårig dreng og sproglig støtte
Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...
5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...
2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....
Viden om børn:
Ultralydsscanning - gravid
Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.
Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...
Børnemad
De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.
Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen
Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.
Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)
Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)
Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder