Svar: Lille menneske med store følelser

21. juni 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære E

Tak for dit brev og alle dine ærlige tanker og spørgsmål :)

Det er rigtig godt du skriver, for jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret for din datter, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Det er naturligt svært at vurdere hende på skrift, men når jeg læser dit brev, så bliver jeg faktisk også bekymret...:( Det er rigtig godt, at du er så opmærksom, som du er, at du reagerer og rigtig gerne vil hjælpe hende. Det er ikke fordi, du gør noget forkert! Men som jeg læser dit brev, så har jeres lille datter det rigtig svært, og spørgsmålet er, om ikke I er nødt til at tale med en børnepsykolog for at få lidt redskaber til at hjælpe hende bedst muligt... Når jeg skriver det, så er det fordi der, når jeg læser dit brev, er nogle ting, som umiddelbart springer mig i øjnene, og jeg vil prøve at gennemgå det her:

Ændring i adfærd: Du fortæller, at der er sket en radikal ændring i jeres datters adfærd. Fra at være en meget åben, udadvendt, storsnakkende og glad pige, så er hun f.eks. begyndt at lukke sig mere inde og hendes overskud har tydeligt ændret sig. Den glade pige, som I kendte tidligere, er svær at få frem... Det lyder for mig som en reaktion på, at noget skal ændres...

Psykisk følsomhed: Hun har pludselig rigtig svært ved overgange. Hun skriger, at I skal gå, men vil samtidig have, at I bliver. Hun bliver meget let ked af det. Der skal ikke ret meget til, før "filmen knækker" for hende. Du fortæller, at hendes appetit er ringe og selvom du ikke nævner det, så tænker jeg, at hun måske også sover dårligt? Den beskrivelse, du giver af din datter, tænker jeg, lyder som stress - og det er helt naturligt, at hun kan være stresset med de store omvæltninger, hun har oplevet i sit liv, - er det forbigående, er det også okay, men står det på længere tid, så skal hun have hjælp...

Selvskadende adfærd: Du fortæller, at hun har været så hidsig, at hun har lukket sig inde og kradset sit bryst til blods. Det er en meget voldsom reaktion - og hun bør naturligt ikke gøre skade på sig selv.

Fantasivenner: Til en vis grad er det normalt, at børn har fantasivenner. Men man er nødt til at se på, hvordan hun bruger disse venner, hvorfor de er dukket op osv. Og hos jer, er der tale om fantasivenner, der bor i hendes knyttede hænder. De har hæmmet hende i børnehaven, og løsningen har der været, at lægge dem i en taske eller i pædagogens lommer - og det kan være fint nok - men årsagen til, at de pludselig ...

Annonce

... dukker op og pludselig fylder så meget skal overvejes, og jeg tænker, at de her ikke nødvendigvis er en naturlig del af hendes udvikling, men måske snarere et symptom på, at hun ikke trives og derfor skal have hjælp...

Man skal naturligvis altid medtænke, hvorvidt den reaktion man ser hos barnet er forventelig i forhold til alderen. Adfærden i sig selv behøver ikke være et problem, børn kan f.eks. godt i perioder være bange for mørke, ligesom børn også går igennem perioder, hvor de f.eks. har separationsangst, uden at det er problematisk. Men hvis adfærden fortsætter gennem længere tid (læs mere end 6 måneder) og hvis hendes adfærd påvirker hendes hverdag og udvikling, hendes trivsel - jeres trivsel som familie, så er I nødt til at reagere.

Jeg tænker derfor, at I er nødt til at kontakte en børnepsykolog - hvordan det foregår, hvor I bor, tør jeg desværre ikke svare på. I Danmark kan man ringe til kommunens PPR afdeling og der er også børnepsykologer tilknyttet institutionerne. Der er også mulighed for selv at betale og søge privat hjælp.

Jeg tænker, at børnepsykologen sammen med jer, skal forsøge at finde ud af, hvad det er, der udløser de specifikke handlinger hos jeres datter, hvorfor hun reagerer, som hun gør. Hvis man kan finde årsagen, så har I mulighed for at ændre på dette, og dermed vil hendes behov for fantasivenner, hendes store behov for sutten, hendes selvskadende adfærd osv. naturligt blive mindre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er samtidig vigtigt at tale med en professionel om, hvordan I hjælper hende bedst, så I ved, at det I gør, hjælper hende videre og ikke gør problemet værre. Måske er det en god løsning at komme fantasivennerne i tasken eller i lommen - eller måske vil noget andet være bedre - det skal vurderes af en børnepsykolog, fordi han eller hun netop har speciale i børn og børns reaktioner...

Jeg ved godt, at dette nok ikke var svaret, du gerne ville høre - men som du skriver, så er jeres datter et lille menneske med meget store følelser, og lige nu fylder det alt sammen rigtig meget i hende. Det gør hverdagen rigtig svær for både hende og jer. Jeg tænker, at I både for hendes og for jeres egen skyld er nødt til at tale med en børnepsykolog. I første omgang kan du måske prøve at tale med vedkommende i telefonen eller sende ham eller hende en e-mail og få lidt tanker tilbage - lidt ligesom du har gjort til mig :) Og så må I tagen den derfra :)

Sender dig et stor knus med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder