Svar: 8 mdr baby meget træt?

10. juni 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at I har fået skabt lidt mere rytme, og at din datter nu er begyndt at spise lidt mere:)

Det er rigtig godt, at du starter med måltidet, når hun vågner af en lur, så hun netop får mad, når hun er mest udhvilet og klar til at spise. Det er dog helt normalt, at hun bliver træt og ikke kan overskue et måltid og derfor hurtigt viser tegn på at ville ned, lege på gulvet osv.

Det at spise selv kræver rigtig meget energi og overskud. Det er meget svært at finde ud af at samle maden op fra tallerkenen, koordinere sine bevægelser og føre maden til munden, tygge den, bearbejde den i munden og så synke den. Det er super flot, hvis hun kan det, og du skal naturligvis støtte hende i at spise selv. Men det vil være rigtig godt, at du supplerer med lidt mad på en ske og hjælper hende med at få lidt ekstra mad indenbords, så du på den måde sikrer dig, at hun får nok mad.

Af samme grund anbefaler jeg også at børn i 8 måneders alderen bliver tilbudt en godnatgrød som en fast del af deres putteritual. De fleste børn vil i denne alder rigtig gerne smage, gumle, spise samme mad, som de ser, vi voksne spiser, men de har naturligt svært ved at få spist nok og for at sikre en god nattesøvn er godnatgrøden derfor vigtig. Den skal serveres adskilt fra aftensmaden, gerne med et bad imellem.

Det er helt normalt, at hun endnu har svært med rugbrødshapserne, de kogte pastaer osv. Det kommer i løbet af den næste måneds tid til halvanden. Så jo mere du kan give hende, hjælpe hende osv. jo bedre er det. For at vænne hende til at spise pasta kan du give hende udskåret pasta eller lave en ret med suppepasta sammen med tomatsovs, kødsovs osv. Og i takt med at hun vænner sig til smagen, så kan du begynde at tilbyde hende større stykker godt kogt pasta og spaghetti.

Rejer og lignende er der mange børn, som ikke kan spise før de er omkring 10 måneder, så der er tid nok. Du skal ikke presse hende unødigt, men acceptere at hun har brug for lidt mere tid og det skal nok komme:)

Giv hende også gerne små bidder af indmaden af en frikadelle. Det kan være en kød eller fiskedelle. Det giver lidt bid og tyggemodstand, men er samtidig blødt. Prøv nogle gange, når du giver hende små hapsere af brød, frikadelle eller lignende, at give hende det med dine fingre. Prøv om du kan få det ind i siden af munden på hende. Det gør det lettere for hende at tygge sammen ...

Annonce

... omkring det og finde ud af at bearbejdet det i munden, fremfor at du kommer det ind foran på tungen, så kan det være sværere for hende at få det lagt rigtigt i munden.

Når det er sagt, så skal du naturligvis også være opmærksom på at hun jo godt kan klø sig i øjnene uden at det behøver være træthed. Kunne hun f.eks. være allergisk - måske har hun en reaktion på pollen eller lignende, som irriterer hende… Det skal naturligvis også være en overvejelse værd. Små børn under 1 år kan faktisk godt få høfeber og symptomerne på dette kan f.eks. være at barnet klør sig i øjnene, at øjnene løber i vand, bliver røde og hun kan se træt ud, øjnene kan virke irriterede og ofte løber næsen også med lidt klart snot...

En anden overvejelse er naturligvis at se på, hvor meget hun reelt sover. De fleste børn i denne alder sover ca. 14.5 time i døgnet. To lure dagligt og en god lang nattesøvn. Hvis hun sover meget mere end dette, så kan der naturligvis være en fysiologisk årsag til, at hun er ekstra træt, og her vil det være vigtigt, at du får lægen til at undersøge hende, tjekke hjerte, lunger osv. for at finde ud af, hvorfor hun sover ekstra meget…

Til sidst vil jeg lige sende en dagsplan som de kan se ud nu:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør serveres i små bidder, suppleres med frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk på en ske. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden, suppleres med frugtmos på en ske og må også meget gerne få små bidder af en halv bolle med lidt smør og ost. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være små bidder, større stykker som hun selv kan sidde med i hånden og fortsat også mos. Små bidder frikadelle kan spises med fingrene og kartofler moses med sovs kan suppleres på en ske. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godatgrød, vand af kop. Får børstet tænder - hvis hun har fået tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder