Svar: Hvor mange aktiviteter ad gangen?

4. januar 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du har helt ret, det er helt rigtigt tænkt - din datter behøver ikke gå til både babysvømning, babyrytmik, babymusik, babyyoga osv. osv.

Det allervigtigste for hende er kontakt og samvær med dig. At være tæt på dig, mærke dig, pludre med dig, tumle med dig, lege med dig. I skal være sammen så meget som muligt, og du skal stimulere hende i hverdagen - f.eks. udnytte puslepladsen til et spændende sted, hvor I bruger tid, snakker og pludrer. Ligesom du skal lægge hende på maven hver dag, hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk, cykle med hendes ben osv. Du skal bruge dig selv, dit ansigt, din stemme og krop - det er god stimulation.

Derudover skal du naturligvis tage op at handle, tage i mødregruppe og du må også gerne starte på babysvømning en gang om ugen. Og I kan naturligvis også have gæster eller en gang imellem tage på besøg hos familie og venner. Men det er vigtigt at hun også får pauser i hverdagen. Det er godt, hvis der ikke sker en masse aktiviteter hver dag, ligesom det er godt, hvis du sørger for at give hende mulighed for at koble fra.

Netop i 8-10 ugers alderen oplever mange forældre at deres barn ændrer sig lidt. Din datter er nu mere bevidst og langt mere intens i sin kontakt. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende, hun følger meget mere med og vil virke meget opmærksom på, hvad der sker omkring jer.

Hendes gråd ændrer sig. Nogle gange er det lettere for jer at skelne, ...

Annonce

... hvorfor hun græder - det er lettere at tyde nu, om hun er sulten, træt, vil holdes op, gås lidt rundt med osv. Hendes signaler er tydeligere nu og hun er lettere at aflæse og samtidig så er der også perioder, hvor hun bare virker rigtigt ked af det og hvor intet af det I forsøger tilsyneladende hjælper ... Ofte sidste på dagen, hvor roen skal falde over den lille familie, der skal ikke så meget til at hun bliver ked af det, hun bliver let overvældet af verden og alle de nye stimuli hun får.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hun oplever et bombardement af sanser - lys, lyd, føle, smag, alt opleves intenst og hun bliver naturligt let overstimuleret. Små børn på 2 måneder mestrer endnu ikke at lukke lyde ude. De hører ligesom alt og har endnu ikke den evne. Som voksne kan vi godt have radioen tændt - høre en sang som vi synger med på, så kommer der noget vi ikke hører og så er der noget i radioavisen, som interesserer os og så lytter vi igen. Den evne til at lukke til og fra har små børn ikke, de hører det hele og derfor er det meget vigtigt at du hjælper din datter med at blive skærmet og finde ro i løbet af dagen, ellers er det, at det ofte bliver for meget sidst på dagen - ulvetimen, hvor hun græder rigtig meget, netop fordi der er sket for mange ting, som hun ikke kan kapere:)

Håber du kan bruge dette lidt videre - og læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling", som giver et godt indblik i hvordan din datter oplever verden og udvikler sig og hvad hun har brug for:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.