Svar: Hvornår kan baby forventeligt holde hovedet selv?
10. december 2013
Alder:
1 mdr.
Hej med dig og tak for dit brev:)
De fleste børn vil i 2 måneders alderen, når de ligger på maven, begynde at kunne løfte hovedet op fra underlaget, holde det lidt oprejst, og så lægger de hovedet ned igen. Men stadig har de i denne alder brug for, at vi hjælper dem med at holde hovedet, når vi bærer dem rundt.
I 3-4 måneders alderen vil de fleste børn begynde at have mere kontrol over hovedet, kan dreje det bevidst efter lys og lys og holde hovedet i længere tid. Når barnet ligger på ryggen og man holder det i hænderne, så vil barnet i denne alder begynde at kunne trække sig op at sidde, og vil her kunne holde hovedet i midtstilling og således begynde at have mere styrke i nakke og skuldre :)
Det kræver naturligt at barnet ligger på maven dagligt, så det netop får styrket musklerne i skulder, nakke og ryg :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske