Svar: Voldsom vrede-reaktion
20. august 2004
Alder:
14 mdr.
Hej
Mange børn får raserianfald. Især i alderen 15 mdr. til 3 år. Raserianfald kan vare flere minutter. Nogle børn skriger og stamper i jorden eller kaster sig dramatisk ned i gulvet. Du skal naturligvis sørge for at din søn ikke kommer til skade.
Et anfald kommer tit, som du også selv så fint beskriver, når barnet ikke har fået sin vilje eller hvis barnet ønsker at få noget her og nu og enten ikke bliver forstået eller bliver mødt med et nej, eller det kan vente. Din søn forstår ikke logikken bag dine handlinger endnu og du kan ikke forklare ham det, sålænge han ikke er ældre. Din søn er ude af sig selv og ved slet ikke hvad han gør.
Derfor er det bedste du kan gøre at sætte dig ned på hug og forsøge at berolige ham. Det er dig der er den klogeste og mest fornuftige af jer to, og det er derfor vigtigt at du bevarer roen. Det har din søn brug for. Vær overfor ham som du normalt ville være, så han får fornemmelsen af, at det ikke hjælper noget at miste besindelsen. Vis ham kærlighed og tryghed.
Lyt til din søn, forsøg at sætte dig ind i hvad det er han vil eller ikke vil og så spørg dig selv, om der er noget i vejen for at du følger hans ønske. Det handler om at finde balancen imellem at sige "Nej", når det er berettiget og give barnet lov. Det er vigtigt at barnet får en oplevelse af at det, det gerne vil, godt kan lade sig gøre nogle gange.
Du skal selvfølgelig sige "Nej" hvis du mener nej. Hvis din søn så reagerer voldsomt, så giver du plads til hans vrede. Det betyder at du bliver hos ham, holder om ham og hvis han ikke vil det, så venter du til han er parat til at blive holdt om. Du skal ikke tale så meget med ham, bare være der for ham. Hvis du ikke kan klare hans følelser, vil han heller ikke kunne, men hvis du rummer det der sker med ro, så vil han føle sig forstået og imødekommet og han vil også imødekomme dig.
Jeg vil forøvrigt foreslå dig at læse bogen "Ka´selv - vil selv, men du må hjælpe mig" som er anmeldt i bogguide.
Derudover vil jeg sige at nogle større spædbørn og småbørn kan få en vane med at slå hovedet ind i ting. Det er som regel et forsøg på at tiltrække sig opmærksomhed eller ses som en reaktion på at barnet føler sig utryg.
Læg mærke til om han virker utryg, når han gør det, og vær sikker på at han får al den tryghed og kærlighed som han behøver. Sørg for at aflede ham, så han holder op. Du skal ikke skælde ham ud, men prøv at tage ham op "hej med dig skal vi læse en bog" eller lignende, så han glemmer det.
Du skal også være opmærksom på at nogle børn kan finde på at slå hovedet ind mod ting fordi de har ondt i ørerne. Ofte vil de da også have andre symptomer som feber eller gråd; men hvis det fortsætter bør du få hans ører tjekket.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske