Brev:
Voldsom vrede-reaktion
20. august 2004
Alder:
14 mdr.
Voldsom vrede-reaktion
Min søn på 14 måneder kan blive rigtig vred, når han får nej til noget han gerne vil eller tingene ikke går som han havde tænkt sig - f.eks. hvis han ikke får lov at løbe rundt i køkkenet mens ovnen er tændt.
Nogle gange har vi oplevet, at han har reageret ved at hamre hovedet ind i et eller andet - en dør, et bord og en enkelt gang ned i asfalten, da min mand tog ham ud af bilen efter han havde siddet og leget med rattet og han gerne ville blive ved. Det er jo en ret uheldig og farlig reaktion - og vi er blevet ret forskrækkede.
Når han ellers bliver sur over et nej (og det er ikke sådan, at vi siger nej hele tiden), forsøger vi at sætte ord på for ham og vise ham, at det er ok at blive vred og frustreret. Når han så slår sit hoved, siger vi tydeligt NEJ og trøster alt hvad vi kan, for det gør jo ondt... Vi har prøvet at vise ham, at man kan stampe i gulvet i stedet, men han kan vist ikke forstå sammenhængen. Hvad kan vi gøre? Og er det en normal reaktion? Vi vil jo meget nødig have, at han kommer til skade.