Svar: Drikker sit badevand
13. januar 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Gitte
Det er rigtig rigtig dejligt at din dreng er så glad for at bade og nu virkelig er begyndt at lege med det våde element. Han får rigtig megen viden af at hælde vand fra den ene bøtte til den anden og tilbage igen ...
Han skal naturligvis lære at han ikke skal drikke vandet. Det er et eller andet sted naturligt at han gør det, for han skelner jo ikke mellem om vandet i koppen er badevand eller flaskevand, for ham er der bare tale om vand og han er stolt af at kunne drikke selv ...
Du må prøve at lære ham, at badevand ikke skal drikkes. Forklar ham at det smager "bvadrg" og skal spyttes ud og vis ham, at hvis han er tørstig, så får han vand fra vandhanen. Det er dejligt vand, så han ser og også smager forskellen.
Jeg tror umiddelbart ikke at han tisse i vandet, de fleste børn tisser, når de får bleen af eller lige når kommer op af vandet, men nogen garanti er der naturligvis ikke ..
Sæbe kan du minimere brugen af i denne periode, så han ikke drikke sæbevand - modsat, så kunne du måske også prøve at finde en skubsæbe, så han tydeligt kan se at der er sæbe i vandet og dermed måske lettere forstå at det vand ikke er noget man skal drikke, netop fordi der er sæbe i ... :) Han vil sandsynligvis også synes at sæbeskum er noget nyt og spændende ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske