Svar: Sutteafvænning uden substitut

14. august 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tillykke med at du venter nummer 3 - hvor er det dejligt for jer! :)

Det lyder som om at jeres datter stadig har behov for sine sutter og også som om at hun faktisk er ved at trappe behovet lidt ned. Hun bruger ikke længere sut i institutionen, heller ikke når hun sover der, og det er rigtig fint. Så umiddelbart tænker jeg, at det skal have sin tid og at det nok skal komme.

Jeg tænker dog også at hun måske er sådan en, som man skal lave små aftaler med, give små forklaringer og her er forskellige løsninger.

Det ene er, at sutterne jo bliver gamle og slidte og derfor skal kasseres. Det kan være en rigtig god idé at tage hende med i denne proces. Fuldstændig ligesom mælkekartonen er tom og smides ud, affaldsposen tømmes, bogen klappes i når historien er slut osv. sådan er det også med sutterne. Og netop "slut" er noget hun kender og det skal I føre over på sutten. I skal vise hende den ødelagte sut, sige "den er i stykker, den dur ikke ...

Annonce

... mere, det er slut" og så skal den smides ud.

Netop ved at tage hende med i processen, så bliver det gjort konkret og det kan være en god måde at gøre det på. Stille og roligt smides sutterne ud i takt med at de ikke dur mere og så er det slut med sut.

En anden metode kan være at lave en aftale med hende om at give sutterne til tandlægen, hænge dem på et suttetræ eller sende dem til julemanden, når det bliver jul - måske vil det netop være et mere passende tidspunkt at vente dertil, så bliver hun lidt ældre og behovet kan trappes ned stille og roligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogen vælger også at bytte sutterne for en ting som barnet rigtig gerne vil have.

I kan læse bøger om at skulle slippe sin sut. Det at læse om andre og tale om andre kan nogle gange hjælpe og vil stille og roligt påvirke hende til så også at give slip. Se også stopsy.dk - det var måske en metode som ville være god for jeres datter.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder