Svar: Sutteafvænning uden substitut
14. august 2011
Alder:
3 år
Kære mor
Tillykke med at du venter nummer 3 - hvor er det dejligt for jer! :)
Det lyder som om at jeres datter stadig har behov for sine sutter og også som om at hun faktisk er ved at trappe behovet lidt ned. Hun bruger ikke længere sut i institutionen, heller ikke når hun sover der, og det er rigtig fint. Så umiddelbart tænker jeg, at det skal have sin tid og at det nok skal komme.
Jeg tænker dog også at hun måske er sådan en, som man skal lave små aftaler med, give små forklaringer og her er forskellige løsninger.
Det ene er, at sutterne jo bliver gamle og slidte og derfor skal kasseres. Det kan være en rigtig god idé at tage hende med i denne proces. Fuldstændig ligesom mælkekartonen er tom og smides ud, affaldsposen tømmes, bogen klappes i når historien er slut osv. sådan er det også med sutterne. Og netop "slut" er noget hun kender og det skal I føre over på sutten. I skal vise hende den ødelagte sut, sige "den er i stykker, den dur ikke mere, det er slut" og så skal den smides ud.
Netop ved at tage hende med i processen, så bliver det gjort konkret og det kan være en god måde at gøre det på. Stille og roligt smides sutterne ud i takt med at de ikke dur mere og så er det slut med sut.
En anden metode kan være at lave en aftale med hende om at give sutterne til tandlægen, hænge dem på et suttetræ eller sende dem til julemanden, når det bliver jul - måske vil det netop være et mere passende tidspunkt at vente dertil, så bliver hun lidt ældre og behovet kan trappes ned stille og roligt.
Nogen vælger også at bytte sutterne for en ting som barnet rigtig gerne vil have.
I kan læse bøger om at skulle slippe sin sut. Det at læse om andre og tale om andre kan nogle gange hjælpe og vil stille og roligt påvirke hende til så også at give slip. Se også stopsy.dk - det var måske en metode som ville være god for jeres datter.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske