Svar: Bange pige på 2½
14. juli 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Besse
Der er flere ting i det. For det første har dit barnebarn en alder, hvor hun begynder at forholde sig mere til den store verden omkring hende. Hun kan således få mareridt om natten, da de ting hun oplever i løbet af dagen, skal bearbejdes om natten.
Samtidig så er hun sprogligt ved at være så godt at hun bliver i stand til at sætte ord på sine følelser. Man oplever også børn i den alder, som irrettesætter, f.eks. når barnet græder og man trøster med 'er du bare så ked af det', så svarer barnet 'jeg er ikke ked af det, jeg er sur'.
Det hører således med til barnets udvikling at begynde at sætte ord på følelser og også at beherske eller udtrykke følelser på en ny måde.
Følelser sættes igang i det Limbiske system i mellemhjernen. At opleve og udvikle følelser hænger således sammen med hjernen og dennes udvikling. I takt med at dit barnebarn udvikler sig, vil hjerne således også udvikles og hun bliver bedre og bedre i stand til at koble de erfaringer hun gør sig, med forskellige følelser. Det der sker er således helt naturligt for hendes alder.
Det er vigtigt ikke at negligere hende, når hun fortæller hvad hun føler. Altså undgå at sige 'der er da ikke noget at være bange for'. I stedet er det en god idé at spørge ind til den følelse hun fortæller at hun har, lytte til hende og vise hende at det er okay at være bange. Så kan man så bagefter fortælle at man nok skal passe på hende osv.
Fortsat held og lykke også med lillesøster.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske