Svar: Hurtig motorisk udviklet og søvnpåvirkning

4. maj 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til en sno-abe :o)

Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres datter og at det, som du skriver, er enormt frustrerende for hende, fordi hun rent motorisk er langt fremme og samtidig rent mentalt (forståelsesmæssigt) jo stadig bare er en lille pige. Det hænder dog at børn som jeres datter, kravler omkring i en alder af kun 6 måneder og jeg har ikke hørt om eller oplevet, at de af den grund bliver langsommere til at tale, ikke har samme fin motoriske udvikling osv. Det skal du ikke være bekymret for.

Børn vil naturligt i din datters alder ofte være mere bevidste om hvor de er, de skelner mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. og din datter vil naturligt i kraft af sin motoriske udvikling være lidt længere i dette - end andre børn er på samme alder. Hun øver sig jo rent fysisk også I at bevæge sig væk fra jer. Hvor de fleste andre børn øver sig i at sidde på skødet og være mere på gulvet, sidde ved mors fødder, så øger hun sig i rent fysisk at bevæge sig længere væk fra jer ... Derfor vil hun naturligt i denne udvikling have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, hun vil virke mere pylret og tryghedssøgende og hun vil også drømme mere om natten og derfor mentalt være mere urolig, når hun sover og når roen skal falde over hende.

Samtidig vil hun også have en større motorisk uro, hun vil have svært ved at finde fysisk ro, fordi hun jo øver sig i at krybe, kravle, sætte sig op, skifte stilling osv. både når hun er vågen og aktiv - men også når hun sover. Hun vil derfor have behov for hjælp til at finde fysisk ro, hjælp til at blive lagt i en rar stilling, når hun om natten ...

Annonce

... får sig lagt forkert og endnu ikke mestrer selv at finde ro og komme videre i søvnen.

I forhold til skemad og behov for mælk/væske, så kan det godt være at amning + 3 flasker er nok, det afhænger helt af, hvor meget hun indtager i alt. Hvis du fornemmer at hun ved 4 amninger/flasker får f.eks. 800ml ialt, så er det fint at tilbyde hende som du gør - hvis du fornemmer at hun er betydeligt længere nede i indtag, så skal hun sandsynligvis have en flaske mere. De fleste børn har i denne alder fortsat behov for amning/flaske 6 gange dagligt ...

En plan for dagen med 3 måltider skemad til et 5 måneders barn kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes/Flaske og sover lidt videre

Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.

Ammes/Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop

Ammes/Flaske og puttes til middagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: Ammes/Flaske

Sover sin 3 lur, som er en powernap

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes/Flaske og puttes til natten ca 19.30

Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes/Flaske som spises mere eller mindre i søvne og herefter begynder hun at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk.

Det er fint at sætte hende i høj stol, når hun skal spise, det må hun gerne, når hun er så motorisk stærk som hun er. Det gør det for det første lettere at spise, men det er også hyggeligt, fordi I så alle kan spise sammen, sidde med ved bordet :o)

Har I ryglæn i barnevognen, så er det fint at elevere dette, så hun kan sidde op, når hun har behov for det og så lægge sig og slappe af, når hun bliver træt i ryggen.

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne