Svar: Hurtig motorisk udviklet og søvnpåvirkning
4. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære mor til en sno-abe :o)
Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres datter og at det, som du skriver, er enormt frustrerende for hende, fordi hun rent motorisk er langt fremme og samtidig rent mentalt (forståelsesmæssigt) jo stadig bare er en lille pige. Det hænder dog at børn som jeres datter, kravler omkring i en alder af kun 6 måneder og jeg har ikke hørt om eller oplevet, at de af den grund bliver langsommere til at tale, ikke har samme fin motoriske udvikling osv. Det skal du ikke være bekymret for.
Børn vil naturligt i din datters alder ofte være mere bevidste om hvor de er, de skelner mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. og din datter vil naturligt i kraft af sin motoriske udvikling være lidt længere i dette - end andre børn er på samme alder. Hun øver sig jo rent fysisk også I at bevæge sig væk fra jer. Hvor de fleste andre børn øver sig i at sidde på skødet og være mere på gulvet, sidde ved mors fødder, så øger hun sig i rent fysisk at bevæge sig længere væk fra jer ... Derfor vil hun naturligt i denne udvikling have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, hun vil virke mere pylret og tryghedssøgende og hun vil også drømme mere om natten og derfor mentalt være mere urolig, når hun sover og når roen skal falde over hende.
Samtidig vil hun også have en større motorisk uro, hun vil have svært ved at finde fysisk ro, fordi hun jo øver sig i at krybe, kravle, sætte sig op, skifte stilling osv. både når hun er vågen og aktiv - men også når hun sover. Hun vil derfor have behov for hjælp til at finde fysisk ro, hjælp til at blive lagt i en rar stilling, når hun om natten får sig lagt forkert og endnu ikke mestrer selv at finde ro og komme videre i søvnen.
I forhold til skemad og behov for mælk/væske, så kan det godt være at amning + 3 flasker er nok, det afhænger helt af, hvor meget hun indtager i alt. Hvis du fornemmer at hun ved 4 amninger/flasker får f.eks. 800ml ialt, så er det fint at tilbyde hende som du gør - hvis du fornemmer at hun er betydeligt længere nede i indtag, så skal hun sandsynligvis have en flaske mere. De fleste børn har i denne alder fortsat behov for amning/flaske 6 gange dagligt ...
En plan for dagen med 3 måltider skemad til et 5 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/Flaske og sover lidt videre
Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes/Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes/Flaske
Sover sin 3 lur, som er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes/Flaske som spises mere eller mindre i søvne og herefter begynder hun at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Det er fint at sætte hende i høj stol, når hun skal spise, det må hun gerne, når hun er så motorisk stærk som hun er. Det gør det for det første lettere at spise, men det er også hyggeligt, fordi I så alle kan spise sammen, sidde med ved bordet :o)
Har I ryglæn i barnevognen, så er det fint at elevere dette, så hun kan sidde op, når hun har behov for det og så lægge sig og slappe af, når hun bliver træt i ryggen.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske