Hurtig motorisk udviklet og søvnpåvirkning

4. maj 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hurtig motorisk udviklet og søvnpåvirkning

Hej Helen,

Ja, så vender jeg tilbage igen. Jeg har brug for nogle gode råd omkring min datters motoriske udvikling og dettes indflydelse på hendes nattesøvn.

Min datter er nu snart 5½ måned gammel og trives rigtig godt. Hun har hele tiden været meget fremme motorisk og er stadig dette. De seneste uger har hun lært at komme op på alle fire og står og rokker frem og tilbage og bliver meget frustreret over ikke at komme fremad. De sidste dage har hun nu også lært at flytte benene fremad, mangler dog stadig at forstå at armene også skal flyttes før man kravler... baglæns kravling går det helt fint med.

Det har taget mig/os lidt tid at acceptere, at vores datter er så fremme i skoene, da man jo nærmest får forklaret, at arme og ben falder af barnet, hvis de så meget som nærmer sig en højstol inden de er 6 måneder. Hun sidder selv op i barnevognen og kikker ud, men hun kan ikke holde sig oppe hele tiden og derfor falder ned i liggende stilling med jævne mellemrum - og så bliver hun hidsig. Hun vil ikke ligge ned udover, når hun er træt og skal sove (vil lige tilføje at jeg har givet hende sele på).

For at det ikke skal være nok, så kan pigebarnet også stå selv. Dvs. hun klatrer op af hvad der nu er i nærheden af sig hvis hun fx. sidder i vores sofa, og kan stå af sig selv, mens hun holder fast i ryglænet. Mange vil nu sikkert tænke, hvad er så problemet og synes det må være hyggeligt, at barnet kan en masse. Det er det skam også, men det er også utroligt stressende. Vi kan ikke vende ryggen til hende i to minutter, så er hun under sofaen eller henne og pille ved hvad hun nu kan finde. Og hun er jo stadig kun 5 måneder og forstår ikke et nej.

Vi har dog langsomt accepteret, at vi bliver nødt til at hjælpe i hendes motoriske udvikling, men det er meget vanskeligt at finde noget om hvordan man hjælper et barn, der er motorisk omkring to måneder længere fremme end sin kognitive udvikling.

Har du nogen gode råd til hvordan vi støtter hende i hendes udvikling? Skal vi bare køre på ud fra hendes motoriske alder og ikke hendes reelle alder, og så regne med at hende lille krop (og hjerne) kan følge med? ...

Annonce

...

Vi har så småt forsøgt med at sætte en pude i ryggen når hun sidder i barnevognen så hun ikke falder helt ned i liggende stilling samt introduceret højstolen ved måltider, og det fungerer fint. Er det ok at vi gør disse ting trods hun kun er 5 måneder? Vi vil så nødigt gøre mere skade end gavn. Ved du ca. hvornår man kan regne med hun kan flytte armene og kravle fremad, når hun allerede er hvor hun er? Ikke mindst bliver børn der er fremme motorisk svagere til andre evner, som fx tale, fin motorik og lignende?

Hun begyndte med skemad da hun var 3½ måned, og storspiser. Hun får 3 fulde måltider (morgen, middag og aften) plus 2 flaske erstatning, 1 gang amning tidlig morgen, en gange Hipp tilskudserstatning til natten og frugt med MME om eftermiddagen. Hun vil meget nødig have MME til maden, men foretrækker vand, er dette ok?

Hun trives godt med maden og søvn både dag og nat. Hun sover som oftest igennem fra kl. 19:30 til kl. 6. Dog har hun nogle nætter hvor hun græder i søvne omkring kl. 4 og kan være meget svær at få beroliget. Jeg er gået ud fra at det netop må være, at hendes hjerne ikke følger med hendes krop, og hun derfor bliver lidt overstimuleret? Lyder det korrekt? Og har du nogen gode råd til hvordan man håndterer disse udbrud? Hun tager ikke sut, og hun virker ikke vågen når hun ligger og kalder/græder. Skal vi bare lade hende være? Eller vil det bare medføre at hun bliver mere utryg?

Det er lidt vanskeligt for mig at hente hjælp i fx mødregruppe og lignende, da de jo ikke har samme problemstillinger endnu. Jeg kan nogle gange blive lidt frustreret når folk spørger hvad vi har gjort for at lære hende de forskellige ting, især når mit eneste svar er "intet!". Vi har på ingen måder pacet hende eller gjort noget andet end hvad bøgerne, gode råd og kloge mennesker har sagt vi måtte, og har netop holdt lidt igen i håbet om at det kunne bremse hende lidt. Men det er ikke til gavn for nogen, hun bliver bare monster hidsig og dette frustrerer alle parter.

Jeg håber du har nogle gode råd til håndteringen af vores lille spradebasse.

På forhånd tak,

Bedste hilsener fra moderen til en snoabe : )

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder