Svar: Hvad forklarer vi barnet?
4. marts 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor K.
Jeg synes det er fantastisk at I har fået plads i børnehaven og at jeres dreng kan starte nu. Det bliver super godt for ham at få det modspil som de andre børn giver og det bliver rigtig godt for ham, at blive mødt som et 'børnehavebarn' med de krav og forventninger der følger med det - også selvom han naturligvis stadig er en lille puttemus.
I vuggestuen har han været en af de ældste, nu bliver han en af de yngste og det bliver naturligvis svært at vænne sig til. Men det bliver også godt.
Du kan ikke forberede ham så meget, du kan tale med ham om at nu skal han i børnehave, du kan læse små bøger for ham om netop dette emne og ellers så tænker jeg at det er et spørgsmål om at tale og bearbejde alle oplevelser i takt med at de kommer. Det vil sige, bruge lidt tid sammen med ham, når du henter ham, interessere dig for hans nye verden, se på det hele, lade ham følge dig rundt og vise dig, hvordan der er. ligesom I også hjemme må bruge lidt tid på sengekanten inden han skal sove og tale om hvad der er sket i løbet af dagen, hvad han har lavet, hvem han har leget med osv. så han på den måde får lidt af dagens oplevelser bearbejdet og ikke har hovedet fyldt med tankemylder lige inden sengetid.
Det er dejligt at han får nogle af sine venner med, så han ikke er den eneste nye der starter. Det vil være med til at gøre ham rigtig tryg. Det er også dejligt at I allerede kan mærke at der er styr på tingene, har fået kontakt person osv. Det lyder altsammen rigtig godt og du skal tro på din mavefornemmelse.
Da de er flere børn der stopper i vuggestuen, så var det måske en idé at lave lidt fælles afslutning for børnene. I forældre kunne måske tale med pædagogerne om at I tog lidt frugt med eller måske bagte en kage eller lignende den dag, hvor børnene rejser, netop for at de i vuggestuen er med til at markere, at nu er det sidste dag for jer, nu skal I i børnehave. Sådan siger vil farvel til hinanden.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre her ... Fortsat held og lykke med det hele, det bliver så godt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske