Brev:
Hvad forklarer vi barnet?
4. marts 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hvad forklarer vi barnet?
Kære Helen
Tiden sig nærmer, hvor vi skal flytte Puttemus fra vuggestuen til den nye børnehave - lidt over en måned er der til ;) Det er dejligt, men også svært. Han er jo efterhånden faldet til der, hvor han er, På den anden side er der FIRE andre børn fra hans stue (alle lige gamle med ham), der er blevet flyttet eller skal flyttes til den nye institution. Samme dag som han skal starte, skal en af hans yndlings-kammerater fra den gamle stue, en sød pige, starte. Det er jo super - de krammer hver morgen og har det SÅ hyggeligt. Og nu skal de på samme stue igen. Jubi!
Så altså Helen: Det nye sted er der i hvert fald 5 andre børn, han kender (en af vores nabobørn er der også), og det er jo ikke, fordi han har nået at knytte sig alt for meget til det gamle personale, for de har jo alle sammen sagt op. Mere eller mindre. Der er en enkelt som jeg dog ved, at han vil savne. Hun er også guld!
Alligevel: Hvordan gør vi det her bedst? Han er jo meget social og vil gerne andre børn. Men han er også en lille mus, der skal have tryghed (skal krammes en del, når han afleveres). Det nye sted lægger meget vægt på, at vi siger til ham, at nu skal han i børnehave. For det er det, han skal - her er man sammen fra man er 2,5 år til man er 4,5 år. Det er skønt, for han kan rigtigt godt lide store børn. Og så er det vel meget godt at kunne forklare ham, at nu skal han ikke gå i vuggestue mere, men i børnehave.... eller hvad?
Mor har det rigtigt godt i maven med skiftet, for jeg kan bare mærke, at der er styr på tingene det nye sted. De er meget, meget søde og informerer os rigtigt meget. Vi ved allerede, hvem der bliver vores kontaktperson og den slags.
Men hvad skal jeg sige til min dreng? Han er for lille til at skulle have en hel masse forklaringer på "at nu er det sidste dag i vuggestuen" og "nu skal du begynde på... blabla", synes jeg. Men han er altså også ret stor. Han vil gerne have forklaret rigtigt mange ting - så hvad ville du gøre?
Ellers går det bare godt med ham. Han vokser og vokser og er SÅ dejlig! "Jeg ææææælsker mooooaar"... smelt....
Kærlig hilsen
Mor K.