Svar: Vask af babytøj og legetøj

21. januar 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Udlandsdansker

Det anbefales at man vasker barnet tøj separat de første par gange. Nyt tøj kan indeholde overskudsfarve og skadelige
kemikalier fra produktionen, som barnet ikke skal udsættes for.

Det anbefales også at begrænse brugen af vaskepulver og så vidt muligt undlade at bruge skyllemiddel. Når man bruger vaskemidler, skal man generelt sørge for at vælge produkter uden parfume og andre skadelige kemiske stoffer. Når det er muligt bør man købe miljømærkede produkter og det anbefales i DK at se efter svanemærket eller blomstermærket.

Det anbefales at vaske sengelinned - pude, dyner, rullemadras og også undertøj, stofbleer og lignende ved 60 grader. Det øvrige tøj barnet bruger kan vaskes ved 30-40 grader som anbefales af producenten.

Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen for at barnets tøj og de voksnes tøj vaskes sammen, hvis du i øvrigt vasker som ovenfor beskrevet. Men du har naturligvis ret i, at hvis I ryger, vil der være nikotin i tøjet, som naturligt kan blande sig med jeres barns tøj. Generelt anbefales det jo at man ikke ryger ... :)

Med hensyn til legetøj og rengøring, så må dette være et skøn og legetøjet må rengøres efter behov.

De generelle råd omkring legetøj lyder:

- Køb CE-mærket legetøj og fravælg legetøj, der lugter
grimt eller parfumeret. Det kan give allergi.

- Vælg hård frem for blød plast. Blød plast afgiver ofte
flere skadelige stoffer, bl.a. ftalater. Gammelt ...

Annonce

... blødt
plastlegetøj bør kasseres.

- Køb legetøj uden løse smådele, som barnet kan komme
til at sluge. Det kan være løstsiddende dukkeøjne, batterier, perler og lignende. Man kan rekvirere en gratis legetøjstester hos Sikkerhedsstyrelsen.

- Nyt legetøj bør være vaskbart eller rengøringsvenligt. Man bør jævnlig efterse barnets legetøj for revner, skarpe kanter og løse smådele.

- Legetøj kan let forurenens med snot, opkast, bakterier fra urin, afføring osv. og er derfor en almindelig smittekilde blandt børn. Legetøj puttes i munden og bruges normalt af mange børn. Smittefaren er naturligvis større i institution end hjemme. Derfor skal legetøj helst kunne tåle vand og være let at rengøre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Legetøj bør rengøres med engangsklude tilsat rengøringsmiddel, når det er synligt snavset. Småt legetøj kan lægges i en pose af stof og vaskes i vaskemaskinen ved 40 grader. Tøjdyr bør kunne tåle maskinvask. Større legetøj af plastmateriale vil ofte kunne tåle at komme i opvaskemaskine.

I daginstitutioner er kravene til hygiejne og rengøring af legetøj naturligvis skrappe, fordi mange børn leger med legetøjet, er samlet på lille plads og smitterisikoen er stor. Derfor anbefales det at man i institutioner vasker legetøjet grundigt en gang om måneden. Det behøver du ikke gøre hjemme, men hvor meget det er nødvendigt er en individuel vurdering :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder