Svar: Vask af babytøj og legetøj
21. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Udlandsdansker
Det anbefales at man vasker barnet tøj separat de første par gange. Nyt tøj kan indeholde overskudsfarve og skadelige
kemikalier fra produktionen, som barnet ikke skal udsættes for.
Det anbefales også at begrænse brugen af vaskepulver og så vidt muligt undlade at bruge skyllemiddel. Når man bruger vaskemidler, skal man generelt sørge for at vælge produkter uden parfume og andre skadelige kemiske stoffer. Når det er muligt bør man købe miljømærkede produkter og det anbefales i DK at se efter svanemærket eller blomstermærket.
Det anbefales at vaske sengelinned - pude, dyner, rullemadras og også undertøj, stofbleer og lignende ved 60 grader. Det øvrige tøj barnet bruger kan vaskes ved 30-40 grader som anbefales af producenten.
Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen for at barnets tøj og de voksnes tøj vaskes sammen, hvis du i øvrigt vasker som ovenfor beskrevet. Men du har naturligvis ret i, at hvis I ryger, vil der være nikotin i tøjet, som naturligt kan blande sig med jeres barns tøj. Generelt anbefales det jo at man ikke ryger ... :)
Med hensyn til legetøj og rengøring, så må dette være et skøn og legetøjet må rengøres efter behov.
De generelle råd omkring legetøj lyder:
- Køb CE-mærket legetøj og fravælg legetøj, der lugter
grimt eller parfumeret. Det kan give allergi.
- Vælg hård frem for blød plast. Blød plast afgiver ofte
flere skadelige stoffer, bl.a. ftalater. Gammelt blødt
plastlegetøj bør kasseres.
- Køb legetøj uden løse smådele, som barnet kan komme
til at sluge. Det kan være løstsiddende dukkeøjne, batterier, perler og lignende. Man kan rekvirere en gratis legetøjstester hos Sikkerhedsstyrelsen.
- Nyt legetøj bør være vaskbart eller rengøringsvenligt. Man bør jævnlig efterse barnets legetøj for revner, skarpe kanter og løse smådele.
- Legetøj kan let forurenens med snot, opkast, bakterier fra urin, afføring osv. og er derfor en almindelig smittekilde blandt børn. Legetøj puttes i munden og bruges normalt af mange børn. Smittefaren er naturligvis større i institution end hjemme. Derfor skal legetøj helst kunne tåle vand og være let at rengøre.
- Legetøj bør rengøres med engangsklude tilsat rengøringsmiddel, når det er synligt snavset. Småt legetøj kan lægges i en pose af stof og vaskes i vaskemaskinen ved 40 grader. Tøjdyr bør kunne tåle maskinvask. Større legetøj af plastmateriale vil ofte kunne tåle at komme i opvaskemaskine.
I daginstitutioner er kravene til hygiejne og rengøring af legetøj naturligvis skrappe, fordi mange børn leger med legetøjet, er samlet på lille plads og smitterisikoen er stor. Derfor anbefales det at man i institutioner vasker legetøjet grundigt en gang om måneden. Det behøver du ikke gøre hjemme, men hvor meget det er nødvendigt er en individuel vurdering :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske