Svar: Astmatisk bronkitis 13 måneder
31. december 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Mette
Omkring børn der sover ude, så skriver sundhedsstyrelsen bl.a.: "Kun sunde og raske børn bør sove ud i koldt vejr. For tidligt fødte børn og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ud i koldt, tåget vejr." (Citat, "Små børn i kulden", sst.dk 2006).
Hvad koldt og tåget vejr dækker præcist over, er svært for mig at vurdere. Umiddelbart tænker jeg at det handler om luftfugtigheden og derfor også gælder regnvejr.
Med hensyn til kulde, så kan det jo også diskuteres, hvad koldt vejr er. Umiddelbart tænker jeg at det er hvis vi taler minusgrader, så bør børn med astmatisk bronkitis ikke sove ude.
Jeg tænker dog at det bedste du kan gøre er at rådføre dig med jeres læge, han kender jer og din datter og vil kunne fortælle dig mere om, hvorvidt hun bør sove ude eller ej - hvornår det er okay og hvornår det ikke er.
Håber du kan bruge dette svar. God bedring og held og lykke med hende fortsat og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske