Svar: Min søn på 6 måneder vil ikke spise
6. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Hold da op, sikke et forløb, det lyder rigtig hårdt! Og det er godt du skriver, for jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du fortæller, at din dreng blev indlagt på børneafdelingen i 3 uger, da han var ganske lille - og at de der ikke fandt nogen forklaring på hans spiseproblemer. Du fortæller også, at han et blevet fulgt af en børnediætist, og det er alt sammen rigtig fint - MEN, er der nogensinde nogen, som har undersøgt hans mundmotoriske udvikling? Og er der nogen, som har interesseret sig for hans sanseapparat?
Det lyder for mig som om, at jeres dreng kunne have glæde af, at der blev lavet en "sensorisk profil" på ham. Der findes ergoterapeuter, som er specielt uddannet i dette, også i forhold til børn med spiseproblemer.
Børn, som har sansemotoriske problemer i munden, kan vise det forskelligt. Nogle børn spiser helst tør mad, og skyller måske maden ned med vand, fremfor at tygge det. Andre børn har tendens til at sluge maden. Nogle børn sidder med maden i munden i rigtig lang tid, nogen spytter maden ud, nogen fejlsynker let.. Børn kan også reagere på madens konsistens eller madens temperatur. Nogle børn oplever det direkte ubehageligt, når mad rører deres tunge, og det gør, at de f.eks. vænner sig til at bruge deres tunge forkert, de har svært ved at placere maden rigtigt i munden og derfor svært ved at bearbejde den...
Børn kan også have svært ved at bruge deres læber rigtigt, så de har svært ved at "tage maden af en ske", fordi man naturligt bruger læberne til dette, ligesom de kan have svært ved at drikke rigtigt af en kop. Andre børn har svært ved at bruge deres kæbe korrekt og derfor svært ved at tygge maden...
Når jeg læser dit brev og din beskrivelse af din lille dreng, så er min umiddelbare tanke, at det vil være en god idé, hvis I kan få lavet en undersøgelse af hans mundmotoriske udvikling. Det vil være relevant at finde ud af, hvorvidt hans udfordringer hænger sammen med sansemotorik, for hvis du ved, om han er særligt følsom overfor temperaturer, tørhed, fugtighed osv. så vil du naturligt lettere kunne lave mad, som passer til ham. Du vil også kunne finde ud af, om maden skal være svarende til et barn på 6 måneder, eller om han vil have mere glæde af mad, som passer til et yngre eller ældre barn. Ligesom du vil kunne få nogle øvelser, som du kan lave med ham og på den måde gradvist vænne ham til at spise mere og få mere varieret mad.
Det kan være ret dyrt at få lavet sensorisk undersøgelse privat, og derfor vil jeg anbefale dig, at du i første omgang kontakter jeres kommune og hører, om der er mulighed for at få lavet noget sådan, hvor I bor. Måske er der en børne ergoterapeut eller fysioterapeut tilknyttet, du kan også spørge sundhedsplejersken, om hun ved, hvilke muligheder der er for jer :) Hvis han bliver ved med ikke at spise og taber sig, så vil I naturligt skulle kontakte jeres læge, og her kan I også tale med lægen om, hvorvidt I kan blive henvist videre, så I kan få den hjælp, som I har behov for :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og sender et stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske