Svar: Min søn på 6 måneder vil ikke spise

6. januar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Hold da op, sikke et forløb, det lyder rigtig hårdt! Og det er godt du skriver, for jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du fortæller, at din dreng blev indlagt på børneafdelingen i 3 uger, da han var ganske lille - og at de der ikke fandt nogen forklaring på hans spiseproblemer. Du fortæller også, at han et blevet fulgt af en børnediætist, og det er alt sammen rigtig fint - MEN, er der nogensinde nogen, som har undersøgt hans mundmotoriske udvikling? Og er der nogen, som har interesseret sig for hans sanseapparat?

Det lyder for mig som om, at jeres dreng kunne have glæde af, at der blev lavet en "sensorisk profil" på ham. Der findes ergoterapeuter, som er specielt uddannet i dette, også i forhold til børn med spiseproblemer.

Børn, som har sansemotoriske problemer i munden, kan vise det forskelligt. Nogle børn spiser helst tør mad, og skyller måske maden ned med vand, fremfor at tygge det. Andre børn har tendens til at sluge maden. Nogle børn sidder med maden i munden i rigtig lang tid, nogen spytter maden ud, nogen fejlsynker let.. Børn kan også reagere på madens konsistens eller madens temperatur. Nogle børn oplever det direkte ubehageligt, når mad rører deres tunge, og det gør, at de f.eks. vænner sig til at bruge deres tunge forkert, de har svært ved at placere maden rigtigt i munden og derfor svært ved at bearbejde den...

Børn kan også have svært ved at bruge deres læber rigtigt, så de har svært ved at "tage maden af en ske", fordi man naturligt bruger læberne til ...

Annonce

... dette, ligesom de kan have svært ved at drikke rigtigt af en kop. Andre børn har svært ved at bruge deres kæbe korrekt og derfor svært ved at tygge maden...

Når jeg læser dit brev og din beskrivelse af din lille dreng, så er min umiddelbare tanke, at det vil være en god idé, hvis I kan få lavet en undersøgelse af hans mundmotoriske udvikling. Det vil være relevant at finde ud af, hvorvidt hans udfordringer hænger sammen med sansemotorik, for hvis du ved, om han er særligt følsom overfor temperaturer, tørhed, fugtighed osv. så vil du naturligt lettere kunne lave mad, som passer til ham. Du vil også kunne finde ud af, om maden skal være svarende til et barn på 6 måneder, eller om han vil have mere glæde af mad, som passer til et yngre eller ældre barn. Ligesom du vil kunne få nogle øvelser, som du kan lave med ham og på den måde gradvist vænne ham til at spise mere og få mere varieret mad.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan være ret dyrt at få lavet sensorisk undersøgelse privat, og derfor vil jeg anbefale dig, at du i første omgang kontakter jeres kommune og hører, om der er mulighed for at få lavet noget sådan, hvor I bor. Måske er der en børne ergoterapeut eller fysioterapeut tilknyttet, du kan også spørge sundhedsplejersken, om hun ved, hvilke muligheder der er for jer :) Hvis han bliver ved med ikke at spise og taber sig, så vil I naturligt skulle kontakte jeres læge, og her kan I også tale med lægen om, hvorvidt I kan blive henvist videre, så I kan få den hjælp, som I har behov for :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og sender et stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder