9 måneder, ammes stadig i søvn

7. januar 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

9 måneder, ammes stadig i søvn

Hej Helen,

Vi er beriget med en datter fra april 2020 (9 måneder), som har krudt i røven. Hun har kravlet og stået op ad ting siden hun var 6,5 måned og hun er begyndt at trave rundt med en gåvogn. Hun har aldrig været et putte-barn, men har altid haft travlt med at undersøge verden. Det har betydet at hun aldrig har været en baby som ville ligge i barnevogn (medmindre hun blev lagt deri sovende) eller en som faldt i søvn under amning. De første 5-6 måneder af hendes liv har hun derfor fundet ro og faldt i søvn i bevægelse = slyngevugge eller hos os som vugger hende i armene eller yogabold. White noise eller en kørende støvsuger har også altid været beroligende for hende. Men da hun begyndte på rigtig mad ved 6 måneder skete der en masse ændringer hos hende:

Fra den ene dag til den anden (da hun var 5,5 måned) ville hun ikke ligge i slyngevuggen og slet ikke ligge i vores arme. Derfor blev hun i stedet placeret siddende i barnevognen, hvor hun så faldt i søvn siddende imens vi gik en tur (hun blev selvfølgelig lagt ned, når hun faldt i søvn) og så sov hun gerne 2-3 timer i vognen. Men jeg har ...

Annonce

... aldrig kunnet lægge hende i vognene, så begynder hun straks at vende sig om eller bliver sur. Det med at falde i søvn i barnevognen fungerer endnu, men grundet det kolde vejr her i januar, er det ikke en mulighed hver gang, så må jeg putte hende indendøre og hun vil kun finde ro, hvis hun bliver ammet i sengen og så flytter jeg hende efterfølgende over i hendes egen seng, hvor hun så sover 1-2 timer.

MEN nu skal hun starte i dagpleje her om 14 dage og jeg gruer for, hvordan dagplejemoderen skal få hende til at sove - hun triller jo ikke en tur med hende siddende eller ammer hende i søvn (med god grund)

Og så er jeg selv træt af, at hun kun kan finde ro ved mit bryst ved lur og når hun skal puttes om aftenen. Det er lykkedes os at få hende til at sove uden bryst om aftenen, men det er skrig og skrål og ofte ender det med, at hun falder i søvn ved vores skulder, imens vi går roligt rundt med hende i huset.

Jeg vil virkelig gerne kunne vende hende til at blive lagt i hendes seng og hun så selv finder ind i søvnen - men hvor starter vi?

Håber du vil komme med nogle foreslag.

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre