Brev:
9 måneder, ammes stadig i søvn
7. januar 2021
Alder:
9 mdr.
9 måneder, ammes stadig i søvn
Hej Helen,
Vi er beriget med en datter fra april 2020 (9 måneder), som har krudt i røven. Hun har kravlet og stået op ad ting siden hun var 6,5 måned og hun er begyndt at trave rundt med en gåvogn. Hun har aldrig været et putte-barn, men har altid haft travlt med at undersøge verden. Det har betydet at hun aldrig har været en baby som ville ligge i barnevogn (medmindre hun blev lagt deri sovende) eller en som faldt i søvn under amning. De første 5-6 måneder af hendes liv har hun derfor fundet ro og faldt i søvn i bevægelse = slyngevugge eller hos os som vugger hende i armene eller yogabold. White noise eller en kørende støvsuger har også altid været beroligende for hende. Men da hun begyndte på rigtig mad ved 6 måneder skete der en masse ændringer hos hende:
Fra den ene dag til den anden (da hun var 5,5 måned) ville hun ikke ligge i slyngevuggen og slet ikke ligge i vores arme. Derfor blev hun i stedet placeret siddende i barnevognen, hvor hun så faldt i søvn siddende imens vi gik en tur (hun blev selvfølgelig lagt ned, når hun faldt i søvn) og så sov hun gerne 2-3 timer i vognen. Men jeg har aldrig kunnet lægge hende i vognene, så begynder hun straks at vende sig om eller bliver sur. Det med at falde i søvn i barnevognen fungerer endnu, men grundet det kolde vejr her i januar, er det ikke en mulighed hver gang, så må jeg putte hende indendøre og hun vil kun finde ro, hvis hun bliver ammet i sengen og så flytter jeg hende efterfølgende over i hendes egen seng, hvor hun så sover 1-2 timer.
MEN nu skal hun starte i dagpleje her om 14 dage og jeg gruer for, hvordan dagplejemoderen skal få hende til at sove - hun triller jo ikke en tur med hende siddende eller ammer hende i søvn (med god grund)
Og så er jeg selv træt af, at hun kun kan finde ro ved mit bryst ved lur og når hun skal puttes om aftenen. Det er lykkedes os at få hende til at sove uden bryst om aftenen, men det er skrig og skrål og ofte ender det med, at hun falder i søvn ved vores skulder, imens vi går roligt rundt med hende i huset.
Jeg vil virkelig gerne kunne vende hende til at blive lagt i hendes seng og hun så selv finder ind i søvnen - men hvor starter vi?
Håber du vil komme med nogle foreslag.
På forhånd tak.