Svar: 9 måneder, ammes stadig i søvn
7. januar 2021
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes søvnvaner :)
Jeg kan godt forstå, at I gerne vil vænne jeres datter til at kunne falde i søvn på egen hånd, når hun skal starte i dagpleje om 14 dage. Det er naturligt svært at aflevere hende, hvis I ikke tror at dagplejer vil kunne putte hende. Det vil være synd for både jeres datter og dagplejer.
Når det har været ekstra svært for jer at putte hende, så hænger det højst sandsynligvis sammen med, at hun motorisk er rigtig godt igang og har været det meget tidligt. Det er super dejligt, og det skal I nyde, men - børn som allerede i 6 måneders alderen begynder at kravle og bevæge sig mere og mere omkring oplever verden meget stor og får rigtig mange stimuli i en alder, hvor de naturligt har svært ved helt at kapere dette. Der er naturligt forskel på om man kravler, når man er 6 måneder eller 9 måneder - og hvor meget tankemylder og bearbejdning man kan kapere. Så når man er motorisk meget hurtig, så giver det ofte lidt søvnproblemer - både svært ved at koble fra og finde roen og også svært ved at sove roligt, når hun så endelig sover.
Man kan håbe, at hun derfor vil begynde at kunne sove mere roligt med den alder hun har nu - selvom adskillelsen fra mor og far kan være rigtig svær i 8-10 måneders alderen, og hun derfor kan blive ekstra tryghedssøgende, så kan det, at hun faktisk har øvet "separation" det tidligere måske være godt for situationen lige nu, så dagplejer måske ikke vil opleve helt de udfordringer, som I oplever hjemme.
Samtidig vil hendes hverdag i dagplejen være noget helt andet, og nogle børn affinder sig uden problemer med, at hos dagplejer foregår putningen bare anderledes end derhjemme, så måske løser det sig. Hun vil naturligt også kunne spejle sig i de andre børn og når hun ser, at de bliver puttet til en lur, så spejler hun sig i det og finder ud af, at det netop er det, som skal ske nu - og det kan også hjælpe :)
Når det så er sagt, så er det en rigtig god idé, hvis I kan arbejde på, at jeres datter ikke længere ammes hver gang hun skal sove og hvis hun generelt kan trappe ned i antallet af amninger - jeg ved ikke helt, hvor meget du ammer hende nu, men det vil være passende med 3 amninger i døgnet med den alder hun har og når hun bliver 10 måneder, vil det være rigtig fint med 2 amninger i døgnet. De tre amninger, som hun har behov for lige nu kan f.eks. med fordel lille før middagslur, aften og sen aften. Og når hun starter i dagpleje, så skal hun ikke længere ammes før middagsluren, men kan stadig blive ammet aften og sen aften hjemme.
Dagplejer kan - og det kan I også forsøge derhjemme - tilbyde lidt mme af en kop, evt. sammen med en banan, og så vil det være en god idé at putte hende til middagsluren. Da hun lyder til at have glæde af og det faktisk lyder til at fungere, når hun sættes i barnevognen og I triller en tur, så synes jeg, at det er det I skal gøre hjemme. På den måde adskilles bryst, favn og søvn - og hun forbinder sin barnevogn med stedet, hvor hun skal sove.
Hun må sandsynligvis gerne have barnevognen med i dagpleje, så I kan evt. aflevere hende i den, så hun har sin vogn med sig og der med noget kendt og trygt. Og da dagplejer sandsynligvis ikke kan gå med hende, når hun skal sove, så kan dagplejer i stedet starte med at putte jeres datter. Hun kan starte med at sidde op og så kan hun sidde og kikke på de andre børn, som puttes og gøres klar itl at sove. På den måde kan hun spejle sig i de andre børn og se at det er sovetid, og får også lov til at sidde lidt selv, finde roen i sin vogn og kan så læne sig tilbage og lukke øjnene og forhåbentlig falde i søvn. Det kan være en rigtig fin måde at gøre det på.
Om aftenen synes jeg ikke, at I skal gå rundt med hende i armene og putte hende efter længere tids skrig og skrål. Det lærer hende ikke at forbinde søvnen med noget rart og jeg tænker ikke, at den metode vil hjælpe hende til at sove bedre, heller ikke i dagplejen. Hun skal stadig ammes om aftnen, og det er helt naturligt, at amning indgår som en fast del af hendes putteritual. Det vil være passende at I nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun om aftenen også tilbydes et bad og derefter en godnatgrød og mit forslag til en dagsrytme kunne se således ud:
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad - frikadellen kan gives i stykker og kartoflerne moses med lidt sovs. Der skal være mad i hånden, som hun kan gnave og små hapsere, som hun spiser med fingrene eller med gaffel. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage og gøres klar til natten med ren ble, nattøj osv.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, så hun fyldes op til natten. Vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden yderligere til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med morgengrød.
Det vil være en god idé at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen. På den måde får hun nærheden og finder roen ved brystet, som hun naturligt har behov for og hun lærer samtidig at falde i søvn liggende og uden at skulle være i bevægelse, uden at skulle gås med eller hoppes med på yogabold og lignende...
Det er dog vigtigt, at du arbejder på at fjerne brystet fra munden af hende, før hun sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden men lærer at hun godt kan sove uden. Og gradvist vil det være rigtig godt, at du så øger den fysiske afstand mellem jer, og hun puttes i sin seng, efter du har ammet hende. På den måde vil det naturligt også blive lettere for dagplejer at putte hende om dagen på sigt.
Det er små skridt af gangen som på sigt hjælper jer videre. Det er svært at nå på kun 14 dage, men I må gøre det så godt I kan og udnytte det I har, som virker - f.eks. at hun de næste to uger sover middagslur i sin barnevogn og på den måde vænnes til at bryst og søvn er adskilt, og f.eks. har barnevognen med i dagpleje.
Så hvor starter I...
1) Alt efter hvor mange gange hun ammes, så skrues der ned for amningerne nu. Hun skal ikke længere ammes før formiddagsluren, men her tilbydes mellemmåltid, og hun sættes i barnevognen og trilles tur.
2: Lige nu ammes hun før middagsluren, men der arbejdes bevidst på at adskille bryst og søvn, og om en uges tid tilbydes hun i stedet mme og banan, som dagplejer også vil kunne give hende.
3: Hun trilles fortsat i sin barnevogn og barnevognen bruges også i dagplejen, så hun har noget trygt og kendt hos sig. I kan forsøge at trille mindre og mindre, forsøge at lade hende sidde i vognen, kikke lidt osv. Så dagplejer kan efterligne dette og jeres datter kan lære at sove uden at skulle være i bevægelse.
4: Der indføres rytme med bad efterfulgt af massage mv og en godnatgrød, så I sikrer jer, at hun er fyldt godt op til natten og der er gode forudsætninger for at sove godt og får at kunne undvære brystet mere...
5: Om aftenen ammes hun liggende i dobbeltsengen, men falder ikke længere i søvn med brystet og den fysiske afstand øges gradvist. Det er bedre, at hun ligger, får masser af nærhed og stadig falder trygt i søvn, end at hun græder og aftenerne ender i skrig og skrål og at I skal gå og gå og gå...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det hele, håber I får en rigtig god dagplejestart og at tingene løser sig hen af vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske