Min søn på 6 måneder vil ikke spise

6. januar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Min søn på 6 måneder vil ikke spise

Kære Helen

Tak for en rigtig god og hjælpsom brevkasse - her har jeg brugt mange timer i de søvnløse nætter 😊

Jeg har en søn fra d. 24/6-2020, som var en fin basse på 4330 gram ved fødslen.
Amningen blev hurtigt etableret og allerede efter 3 dage var han over sin fødselsvægt.

Men her stoppede det sjove så også.
Der gik kun et par uger, og så begyndte hans vægt at stå stille. Pludseligt begyndte han så at tabe sig. Ved hver amning blev han dybt ulykkelig. Det endte desværre med en 3 uger lang indlæggelse, hvor ingen læger fandt, at han fejlede noget.

Vi startede efterfølgende et forløb hos en børnediætist, som anbefalede os at overgå til flaske. Det var lettere sagt end gjort. Det tog 2 måneder, før han ville spise af flaske. Langsomt måtte jeg droppe amningen.

Desværre løste det ingen ting. Min søn blev fortsat ked af det ca. halvdelen af gangene, han skulle spise. Så blev vi forslået at gå i gang med grød og mos i en alder af 3,5 måned. Det gik fint. Han syntes det var sjovt - 2-3 gange. Og siden da (altså ca. 2,5 måned) bliver han også ked af det over det.

Jeg har læst alle dine bøger, og jeg har virkelig læst nettet tyndt om, hvordan vi kan skabe de bedste rammer for måltiderne. Men den eneste måde vi kan undgå, at han bliver ulykkelig er, hvis han selv får lov. Og det får ...

Annonce

... han! Men der kommer bare ikke rigtig noget ind i munden. Og det der gør, ryger ud igen.

Han spiser ca. 4-5 flasker a 100-140 ml mme i døgnet.
Før jul havde han dog en lille uge, hvor han pludseligt spiste 5-6 flasker a 150-200 ml. Men stoppede brat fra den ene dag til den anden.

Han bøvler ofte med maven, og får derfor movicol.
Han sover ikke særlig godt. Hverken om dagen eller natten - måske fordi han ikke er rigtig mæt? Han står op mellem 5 og 5.30, og vi putter ham igen mellem kl. 19 og 19.30. Han får 3 lure i løbet af dagen. Nogle gange på 45 minutter, andre gange 1 times tid.

Vi har prøvet ihærdigt med drømmetåre - men der bliver han endnu mere ulykkelig. Faktisk utrøstelig. Jeg har faktisk også prøvet igennem flere uger at gå helt firkantet efter nogle af de forslag til dagsrutiner, du har lagt. Men lige fedt er det.

Hvad pokker stiller vi op?
Han er begyndt at tabe sig igen (de sidste 3 uger).

Jeg er selvsagt bekymret for vægten, men mest af alt for, hvordan vi (og om vi) får ham til at acceptere skemad, så han får de vitaminer og mineraler, han skal.

Han sidder med ved alle måltider. Vi accepterer et nej. Vi prøver ihærdigt med “aaaah”, “mmmmmh”, “ammenam”. Osv.

På forhånd tusind tak for dit svar.

Kærlig hilsen
Den bekymrede mor, som synes hun vitterligt har prøvet ALT

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke