Svar: Kan babyer besvime af gråd?

2. december 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Oscars mor

Tak for dit brev :)

Børn kan besvime eller få en bevidsthedssvækkelse af flere forskellige årsager, og det er vigtigt at holde øje med.

Børn kan godt besvime af affekt - det kan skyldes smerter, vrede eller frygt. Man vil godt kunne opleve, at barnet græder så voldsomt, at det simpelthen stopper med at trække vejret. Der vil i givet fald være tale om noget meget kortvarigt (sekunder). Hos så lille et barn vil man normalt ikke opleve besvimelse af vrede eller frygt, men et lille barn kan naturligt godt have så ondt eller have grædt så meget og så længe, at det til sidst besvimer af dette, og du fortæller jo, at din dreng har grædt og skreget non-stop i 3 timer, så meget, at han til sidst stoppede med at trække vejret... :(

Nogle gange kan man hos børn, der lider af refluks, også opleve, at barnet har så ondt på grund af syren fra mavesækken, at barnet strækker sig i en stilling, hvor spiserøret strækkes så meget, at barnet kan få vejrtrækningsproblemer og af den grund miste bevidstheden. Igen er der her tale om noget meget kortvarigt, og med det samme man hjælper barnet ind i en bedre stilling eller tager barnet op, så trækker barnet vejret fint igen.

Besvimelse kan også skyldes f.eks. epilepsi, og derfor skal du holde øje med din dreng. Symptomerne på epilepsi kan variere meget, nogle får lette ...

Annonce

... og andre kraftige rykninger og kramper i hovedet, arme og ben - og vejrtrækningen kan stoppe i nogle sekunder. Kroppen kan blive helt stiv og hovedet kan være vredet til siden eller bøjet bagover. Nogle børn kan også få ændring i deres adfærd, pludselig stirrer de stift ud i luften eller bliver uopmærksomme, falder måske...

Ud fra det du fortæller, så lyder det umiddelbart som om, at din dreng simpelthen har været udmattet efter at have skreget så meget og så længe. Og du skal naturligvis gøre alt hvad du kan for at minimere hans gråd- og skrigeperioder. Du kan i princippet ikke gøre noget forkert, når han græder så meget, og du skal gøre det, som du fornemmer vil virke bedst - om det så er at give ham mælk, måske lidt kogt vand med sukker, hvis han virker til at have ondt (han må gerne få f.eks. 25 ml sukkervand sammen med en sut), lægge dig med ham, tage ham i en vikle og bære ham rundt, putte ham i barnevognen og trille ham en tur... måske ringe efter en bedsteforælder, som kan tage over, og som ændrer hele situationen blot ved sin tilstedeværelse... Og så naturligvis drøfte gråden med læge og sundhedsplejerske, så I sammen kan finde en årsag og derfor også finde ud af, hvordan I hjælper din lille dreng bedst muligt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg håber, at du (sammen med mit tidligere svar) er hjulpet lidt videre på vej :)

Stort knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre