Svar: Kan babyer besvime af gråd?
2. december 2020
Alder:
2 mdr.
Kære Oscars mor
Tak for dit brev :)
Børn kan besvime eller få en bevidsthedssvækkelse af flere forskellige årsager, og det er vigtigt at holde øje med.
Børn kan godt besvime af affekt - det kan skyldes smerter, vrede eller frygt. Man vil godt kunne opleve, at barnet græder så voldsomt, at det simpelthen stopper med at trække vejret. Der vil i givet fald være tale om noget meget kortvarigt (sekunder). Hos så lille et barn vil man normalt ikke opleve besvimelse af vrede eller frygt, men et lille barn kan naturligt godt have så ondt eller have grædt så meget og så længe, at det til sidst besvimer af dette, og du fortæller jo, at din dreng har grædt og skreget non-stop i 3 timer, så meget, at han til sidst stoppede med at trække vejret... :(
Nogle gange kan man hos børn, der lider af refluks, også opleve, at barnet har så ondt på grund af syren fra mavesækken, at barnet strækker sig i en stilling, hvor spiserøret strækkes så meget, at barnet kan få vejrtrækningsproblemer og af den grund miste bevidstheden. Igen er der her tale om noget meget kortvarigt, og med det samme man hjælper barnet ind i en bedre stilling eller tager barnet op, så trækker barnet vejret fint igen.
Besvimelse kan også skyldes f.eks. epilepsi, og derfor skal du holde øje med din dreng. Symptomerne på epilepsi kan variere meget, nogle får lette og andre kraftige rykninger og kramper i hovedet, arme og ben - og vejrtrækningen kan stoppe i nogle sekunder. Kroppen kan blive helt stiv og hovedet kan være vredet til siden eller bøjet bagover. Nogle børn kan også få ændring i deres adfærd, pludselig stirrer de stift ud i luften eller bliver uopmærksomme, falder måske...
Ud fra det du fortæller, så lyder det umiddelbart som om, at din dreng simpelthen har været udmattet efter at have skreget så meget og så længe. Og du skal naturligvis gøre alt hvad du kan for at minimere hans gråd- og skrigeperioder. Du kan i princippet ikke gøre noget forkert, når han græder så meget, og du skal gøre det, som du fornemmer vil virke bedst - om det så er at give ham mælk, måske lidt kogt vand med sukker, hvis han virker til at have ondt (han må gerne få f.eks. 25 ml sukkervand sammen med en sut), lægge dig med ham, tage ham i en vikle og bære ham rundt, putte ham i barnevognen og trille ham en tur... måske ringe efter en bedsteforælder, som kan tage over, og som ændrer hele situationen blot ved sin tilstedeværelse... Og så naturligvis drøfte gråden med læge og sundhedsplejerske, så I sammen kan finde en årsag og derfor også finde ud af, hvordan I hjælper din lille dreng bedst muligt.
Jeg håber, at du (sammen med mit tidligere svar) er hjulpet lidt videre på vej :)
Stort knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske