Brev:
5 mdr. - svært ved at sove om natten
2. december 2020
Alder:
5 mdr.
5 mdr. - svært ved at sove om natten
Kære Helen
Tak for dine fine bøger og gode brevkasse, som ofte har hjulpet os. Nu er tiden kommet, hvor vi har brug for et mere individuelt råd.
Lillebror er 5 mdr. og kom til verden i uge 37 efter en meget rolig graviditet med 6 mdrs. sygemelding (svær graviditetskvalme). Han trives, er glad, ligger gerne på maven, griber ud efter legetøj, griner, pludrer, er meget social og er begyndt på to måltider dagligt og kopper med vand, hvilket han er meget glad for. Om dagen er alt nemt og godt, mens jeg er vågen det meste om natten, og hans lyde vækker far og storesøster, som sover i tilstødende værelser. Jeg tror egentlig, at han selv sover gennem uroen, og han virker glad og frisk om morgenen.
Aftenen går med aftensmad om bordet, så leg og tumleri med søster, og derefter begynder vi at få ro til natten: lyset dæmpes, vi går ud på badeværelset og er evt. med på dele af søsters natrutine og derefter pusles, kysses godnat af alle og ammes til natten. Han falder ofte i søvn under amningen, som enten foregår liggende svøbt i dyne eller på ammepude svøbt i dyne, men i det øjeblik han lægges ned, spjætter arme og ben, og han vækkes lidt. Jeg er ikke sikker på, at han selv vågner helt op om natten, men han ligger uroligt, og hvis jeg kun holder på ham og tysser/synger, så vågner han helt.
Tidligere brugte jeg 1-2 timer på at få ham puttet til natten enten i slyngevugge eller i bedside crib, men pga. søvnmangel er vi for to mdr. siden begyndt på, at far tager over, så jeg kan nå to timers søvn mellem kl. 21-23, før han kommer med Lillebror. Far har i en lang periode siddet med ham på armen i stuen, mens han sov, dels for at give nærhed og kropskontakt, og dels fordi det var nemmest. Det gik op for mig for ca. en måned siden, og han er siden (på min stærke opfordring) rykket ind i gæsteværelset, når han putter, da jeg tænkte, at stuen og et tændt tv sikkert giver associationer til dagen og at være vågen. Nu er jeg bekymret for, at al den soven på armen har været medvirkende til, at Lillebror ikke har lært at blive puttet i seng/slyngevugge, og han er blevet for vant til armen? Inden da kunne jeg oftest putte ham i bedside crib eller ved siden af mig i dobbeltsengen, selvom det tog tid og krævede, at jeg holdt på ham og sagde schh. Men han var jo også meget mindre og mindre bevidst da.
De sidste par uger er han desuden begyndt at pludre ved 2-3-tiden om natten, hvor jeg lader ham ligge og tale, og først tager ham op, når pludren bliver til gråd/urolige lyde.
For storesøster var lurene i barnevognen svære, så jeg har gjort en dyd ud af at lære ham at sove i en stillestående vogn om dagen. Han bliver her ammet, får køredragt på, dyne, nusseklud, lægges i vognen og køres 2-3 meter, hvorefter han selv falder i søvn. Han sover efter den rytme, som jeg kan se, du har rådgivet andre til: 1-1,5 time om formiddagen, 2-2,5 time midt på dagen, og en powernap på ca. 30 min ca. 17. Skal jeg begrænse sovetiden om dagen? Tænker at søvn avler søvn.
En typisk dag ser sådan ud:
Ca. 7-8 amning og står op med resten af familien, leges med og sidder med ved morgenbordet
Ca. kl. 9: skiftes, ammes og puttes til første lur på ca. 1-1,5 time
Ca. kl. 10.30-11: ammes, skiftes, tumles med, ligge på maven og noget grød samt vand.
Ca. 13: skiftes, ammes og puttes til anden lur på ca. 2-2,5 time
Ca. 15: ammes, skiftes, leges med, hente søster/besøg
Ca. 17: ammes, skiftes, powernap
Ca. 18: mos med lidt blomme/sveskemos til, leges med, får brugt kroppen.
Ca. 19.30 (når han ser træt ud): skiftes, ammes fra begge bryster, puttes til natten i slyngevugge. Far holder hånd på hans bryst, mens han bevæger slyngevuggen meget op og ned i minimum en time, før han overgiver sig til søvnen.
Hele natten: vågner i gennemsnit hver 1,5 time, ammes på få minutter og forsøges at puttes i slyngevuggen, men spjætter med arme og ben trods svøb i dyne/babysvøb/sovepose. Han skal så ofte vugges i en halv til en hel time, før han så sover max en time, og det hele gentager sig.
Jeg føler, at det på mange måder er problematisk med slyngevuggen, fordi jeg skal gynge så længe og forholdsvis voldsomt, at jeg både bruger mine kræfter på det, og jeg selv vågner helt op. Da der hele tiden skal være en tung hånd på hans bryst, tror jeg, at en slyngevuggemotor desværre ikke er nok. Desuden får han ofte tisset igennem i slyngevuggen, trods passende bleer med god sugeevne (han ligger nok mere på siden end i barnevognen), og han vågner helt op, når alt tøjet skal af og skiftes. Jeg er helt mørbanket og ender med at blive stresset om natten og i tvivl om, hvor jeg skal putte ham. Det hjælper heller ikke, at far og jeg er uenige om, hvordan natten skal foregå, for han synes, at slyngevuggen er bedst, fordi det virkede for storesøster, og jeg bare skal vugge voldsomt, om det så tager en halv eller hel time.
Den eneste sammenhæng med søvnen, som vi har set er, om han har stoppet mave (som dog er blevet bedre den sidste måned trods skemad), og vi er begyndt på lactulose. Natten efter tømt mave er dog i høj grad, som den plejer.
Hvordan hjælper vi ham til at sove om natten? Jeg tænker, at vi med fordel kan bruge nogle af de gode søvnassociationer fra dagen om natten, men her fungerer liften ikke, nussekluden bliver om natten trukket over hovedet, og han bliver ked, sut vil han ikke have og kun få gange til lur om dagen trods hårdt arbejde, og jeg kan vel ikke give ham køredragt og hue på om natten? Skal jeg væbne mig med tålmodighed om natten og vugge slyngevuggen, og skal jeg lade ham spjætte, indtil han vågner af det? Jeg tager ham nu kun op, hvis han decideret græder.
Det blev en lang smøre, men håber du forstår min udmattelse og tvivl.
Mange hilsner
Den mørbankede mor