Svar: Blodsamling øjet baby

13. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Zadeh

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

En blodansamling i øjet er normalt helt ufarligt, og det går over af sig selv i løbet af nogle dage til uger. Blodansamlinger/blodsprængninger i øjet kan ses, men kan ikke mærkes - og det er netop vigtigt, at du fornemmer, at han ikke virker generet, ikke virker til at have ondt, men spiser, leger osv. som han plejer.

Hvis han på nogen måde virker til at have ondt eller virker til at det generer ham, øjet bliver mere og mere rødt, virker irriteret, løber i vand eller lignende, så skal du få jeres læge til at se på ham og vurdere det :)

Blødningen skyldes ofte bristning af et lille blodkar i øjets bindehinde. Og det kan opstå i forskellige situationer - f.eks. et voldsomt nys eller host, eller hvis han presser meget på ...

Annonce

... grund af forstoppelse eller lignende. Nogle gange skal der ikke så meget til...:) Der er også børn som fødes med disse bristninger pga det pres, som fødselsvejen har givet dem...

Hvis han har fået et slag mod øjet, eller du mistænker, at det skyldes, at han f.eks. har fået en rangle eller andet i øjet, så vil det være en god idé, at du drøfter det med jeres læge og taler med lægen om, hvorvidt det vil være relevant, at din dreng bliver set af en øjenlæge. Traumer mod øjet (f.eks. slag eller genstande), smeter i øjet eller synspåvirkning skal altid undersøges akut - altså inden for kort tid.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Normalt er der dog tale om noget helt ufarligt, og en blodansamling/blodsprængning i øjet giver ikke varige mén :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika