Svar: Blodsamling øjet baby
13. november 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
En blodansamling i øjet er normalt helt ufarligt, og det går over af sig selv i løbet af nogle dage til uger. Blodansamlinger/blodsprængninger i øjet kan ses, men kan ikke mærkes - og det er netop vigtigt, at du fornemmer, at han ikke virker generet, ikke virker til at have ondt, men spiser, leger osv. som han plejer.
Hvis han på nogen måde virker til at have ondt eller virker til at det generer ham, øjet bliver mere og mere rødt, virker irriteret, løber i vand eller lignende, så skal du få jeres læge til at se på ham og vurdere det :)
Blødningen skyldes ofte bristning af et lille blodkar i øjets bindehinde. Og det kan opstå i forskellige situationer - f.eks. et voldsomt nys eller host, eller hvis han presser meget på grund af forstoppelse eller lignende. Nogle gange skal der ikke så meget til...:) Der er også børn som fødes med disse bristninger pga det pres, som fødselsvejen har givet dem...
Hvis han har fået et slag mod øjet, eller du mistænker, at det skyldes, at han f.eks. har fået en rangle eller andet i øjet, så vil det være en god idé, at du drøfter det med jeres læge og taler med lægen om, hvorvidt det vil være relevant, at din dreng bliver set af en øjenlæge. Traumer mod øjet (f.eks. slag eller genstande), smeter i øjet eller synspåvirkning skal altid undersøges akut - altså inden for kort tid.
Normalt er der dog tale om noget helt ufarligt, og en blodansamling/blodsprængning i øjet giver ikke varige mén :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske