Svar: Sløv og træt baby også efter feberen er faldet

9. februar 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg håber, at det går lidt bedre med jeres dreng, nu hvor jeg svarer dig i dag...

Det lyder for mig som om, at jeres dreng har været ramt af influenza. Man kan godt få influenza, selvom man er barn...

Symptomerne på influenza er pludselig opstået høj feber med kulderystelser, muskelømhed og hovedpine - og større børn og voksne vil naturligt føle sig syge, vil sige, at de har det rigtig dårligt. Samtidig med den høje feber, kommer der ofte også hoste og ondt i halsen, det kan gøre ondt at synke, og det kan være svært at spise.

Selve influenzaen varer ofte 4-5 dage, men herefter kommer 1-2 uger, hvor man føler sig rigtig træt og mat i kroppen, det er svært at have samme aktivitetsniveau, som før man blev syg - og jeg tænker derfor, at det er denne efterperiode, som I mærker hos jer.

Nogle gange kan influenza udvikle sig til f.eks. lungebetændelse, og det er derfor ...

Annonce

... vigtigt, at I lige holder øje med jeres dreng. Du fortæller, at lægen kunne høre lidt "knitren", da han lyttede på hjerte- og lunger. Men at prøverne ikke viste noget. Hvis han stadig virker træt, mat, hoster og ikke virker helt frisk, så ville jeg få lyttet på ham igen for lige at tjekke, at han ikke har lungebetændelse.

Med hensyn til mad, så er det korrekt, at I må give ham mad, som I tænker glider lettest ned. Når man er syg, er det helt okay at få lidt lækkert og lidt af det, som han normalt ikke får så meget af. Måske har han også brug for lidt mere hjælp til at spise, har brug for at blive madet lidt osv.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Lidt frugtgrød med mælk kunne være en idé, lidt yoghurt er også en mulighed, is må han også gerne få - lav også gerne forskellige slags supper, så han også får lidt varmt:)

Håber du kan bruge dette videre og som sagt, - kontakt lægen, hvis jeres dreng fortsat ikke virker frisk!

Rigtig god bedring med ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39