Svar: Sløv og træt baby også efter feberen er faldet
9. februar 2016
Alder:
16 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg håber, at det går lidt bedre med jeres dreng, nu hvor jeg svarer dig i dag...
Det lyder for mig som om, at jeres dreng har været ramt af influenza. Man kan godt få influenza, selvom man er barn...
Symptomerne på influenza er pludselig opstået høj feber med kulderystelser, muskelømhed og hovedpine - og større børn og voksne vil naturligt føle sig syge, vil sige, at de har det rigtig dårligt. Samtidig med den høje feber, kommer der ofte også hoste og ondt i halsen, det kan gøre ondt at synke, og det kan være svært at spise.
Selve influenzaen varer ofte 4-5 dage, men herefter kommer 1-2 uger, hvor man føler sig rigtig træt og mat i kroppen, det er svært at have samme aktivitetsniveau, som før man blev syg - og jeg tænker derfor, at det er denne efterperiode, som I mærker hos jer.
Nogle gange kan influenza udvikle sig til f.eks. lungebetændelse, og det er derfor vigtigt, at I lige holder øje med jeres dreng. Du fortæller, at lægen kunne høre lidt "knitren", da han lyttede på hjerte- og lunger. Men at prøverne ikke viste noget. Hvis han stadig virker træt, mat, hoster og ikke virker helt frisk, så ville jeg få lyttet på ham igen for lige at tjekke, at han ikke har lungebetændelse.
Med hensyn til mad, så er det korrekt, at I må give ham mad, som I tænker glider lettest ned. Når man er syg, er det helt okay at få lidt lækkert og lidt af det, som han normalt ikke får så meget af. Måske har han også brug for lidt mere hjælp til at spise, har brug for at blive madet lidt osv.
Lidt frugtgrød med mælk kunne være en idé, lidt yoghurt er også en mulighed, is må han også gerne få - lav også gerne forskellige slags supper, så han også får lidt varmt:)
Håber du kan bruge dette videre og som sagt, - kontakt lægen, hvis jeres dreng fortsat ikke virker frisk!
Rigtig god bedring med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske