Brev:
Sløv og træt baby også efter feberen er faldet
9. februar 2016
Alder:
16 mdr.
Sløv og træt baby også efter feberen er faldet
Kære Helen.
Min søn på 16 1/2 måned fik en slem omgang feber og hoste i sidste uge - det varede i næsten en hel uge med 39-40 grader i feber. I den periode drak han fint nok, men spiste ikke så meget.
Han var under omstændighederne relativt frisk i starten. Men så begyndte hosten at resultere i store opkast efter mad (når han hostede lige efter at have spist), så den sparsomme føde, han havde fået i sig, røg op igen.
Efter et halvt døgn med 4 sådanne opkast fik vi tid ved akutmodtagelsen i lørdags, og min søn blev tilset af en børnelæge, som så på ham og lyttede til hans lunger. Han konstaterede lidt knitren på den ene lunge, og tog derfor en blodprøve - som kom tilbage stort set negativ for bakterier. Han konstaterede på den baggrund ikke noget unormalt. Siden søndag har feberen så heldigvis lagt sig (nu fine 37 grader), men til gengæld er Max nu blevet meget, meget pibet og sløv.
Han opfører sig 'out of character', bl.a. ved pludselig at lægge sig på sengen eller gulvet, helt alene, og ligge stille med åbne øjne. Selv efter to timers lur midt på dagen, starter han med at gnide sine øjne og virke træt kort tid efter. Han er ekstremt morsyg, men selv hos mig piber han usædvanligt meget og vil gerne putte. Han kniber også øjnene i, ligesom i ubehag, en gang i mellem. Jeg fornemmer ingen direkte smerter hos ham, men ubehag og denne helt atypiske sløve opførsel.
Han har ikke ville spise noget normal mad (udover LIDT havregrød om morgenen), og det lykkes pt kun i begrænset mængde med stort set kun søde ting og 'poser' med frugtmos (lægen sagde, at det pt handlede om at få hvad som helst muligt i ham, så har tilbudt ham det, hvis det sunde måltid konsekvent blev afvist).
Normalt er han meget, meget aktiv, og har aldrig bare lagt sig for sig selv. Han har stadigvæk hoste og næsen er også siden weekenden begyndt at løbe og være lidt stoppet, så der er stadig forkølelse. Men det har han haft masser af gange før uden på nogen måde at være lige så sløv. Jeg er derfor bekymret for, om der kunne være noget andet i vejen.
Lægen sagde i lørdags, at han godt fortsat kunne være sløv, så jeg tror ikke, jeg får noget ud af at kontakte ham igen, men jeg synes bare det er mærkeligt, at sløvheden er der, nu hvor feberen er væk.
Jeg håber at høre dine betragtninger! Tak for hjælpen!
Bedste hilsner, den bekymrede mor.