Svar: Pyjamasparty
25. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
Der er intet i vejen for at din datter ligger lidt for sig selv og måske falder i søvn på denne måde, så længe hun er glad og tilfreds og føler sig tryg ved det.
Du kan overveje om det kan lade sig gøre at putte hende inden hun falder helt i søvn, når du ammer. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt, så hun altså ikke først falder i søvn i favnen, flyttes og vågner op igen, men starter med at falde til ro i din favn og så falder rigtigt i søvn, efter hun er lagt i sin seng.
Jeg synes også du skal forsøge om en sut eller en sutteklud vil være en god idé. Jeg kan godt forstå at hun foretrækker din finger da den jo minder mere om brystvorten end en sut i gummi eller silikone. Men det kan være problematisk hvis hun af den grund begynder at sutte på sin egen finger. Børn der sutter på tommelfinger gør det nemlig ofte i årevis og kan få problemer med tandstillingen på grund af dette og det er svært at vende dem fra det, fordi fingeren jo altid er ved hånden - en sut kan smides ud. Jeg synes derfor du skal forsøge at give hende en sut og en sutteklud eller holde lidt igen med din finger...
Ellers er det helt fint at hun oplever det at sove som noget dejligt. Det skal være rart at skulle sove og så længe det er det og hun roligt lægger sig til at sove, så er der ikke tale om dårlige vaner, tværtimod:o)
Fortsat held og lykke og god weekend:o) Og tak for dine pæne ord om min brevkasse, jeg er meget glad for at høre, at du har kunne bruge flere af de tidligere svar..
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske