Svar: Fra 3 til 2 lure - 6 måneder
14. februar 2024
Alder:
6 mdr.
Kære Krudtuglens mor ;)
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring den 3. lur.:)
Mange børn begynder at kunne gå fra 3 til 2 lure i 6-7 måneders alderen. I denne alder ændrer barnet ofte rytme - deres vågenperioder bliver lidt længere og mere aktive og tidspunktet for lurene, samt luernes varighed, ændrer sig ofte også. Når det så er sagt, så vil jeg for en god ordens skyld lige nævne, at det stadig også er helt normalt, at nogle børn stadig har brug for en 3. lur, selvom de er 8-9 måneder gamle.
Du fortæller, at jeres datter er begyndt at være langt mere vågen og aktiv. Hendes vågenperioder er tydeligt længere nu. Du fortæller også, at hendes første lur ofte er lidt længere nu. Det betyder naturligt, at hele hendes rytme ændrer sig - og ja, det lyder som om, at det hos jer er tid til at springe dagens 3. lur over. Når jeg læser din beskrivelse af dagen, så lyder det faktisk som om, at den powernap hun ofte har haft behov for omkring kl. 19.30 måske skal være hendes puttetidspunkt nu.
Det betyder, at en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre indtil ca. kl. 6.30-07, hvor dagen begynder stille og roligt.
Morgen 7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Formiddag 9.30: Lidt frugtmos og frisk blød frugt, rugbrødsbjælker, fritter af bælgfrugter og lignende i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover som nu ca. 30-60 minutter
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos, og der begyndes nu med kød og fisk i mosen. Suppleres også her meget gerne med mad i hånden, som hun kan sidde og sutte og gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl. 13-13.30 og sover her som nu måske op til 3 timer. Det må hun gerne. Dette kan dog også ændre sig på sigt:)
Eftermiddag 16-16.30: Ammes, når hun vågner af den lange lur, og må også meget gerne tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, samt vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos, og der begyndes også her med kød og fisk. Udgangspunktet bliver mere og mere familiemaden, og hun må meget gerne suppleres med kogte grøntsagsbuketter, bagte kartoffelbåde, bælgfrugtfritter og lignende i hånden, som hun kan sidde og gumle og gnaske på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30 - ammes evt. igen, hvis hun vågner op - se nedenstående forklaring.
Sen aften 23-24: Drømmeammes - gerne fyldt godt op fra begge bryster og sover herefter videre. Hun må gerne begynde at springe amningen midt nat over, hvis hun ikke allerede gør det:)
Som I kan se, så har jeg forsøgt at lave dagsplanen ud fra jeres angivne tider. Det lyder rigtig fint, at jeres datter nogle gange kan være vågen i 2.5-3 timer, nogle gange op til ca. 4 timer - det er helt normalt for alderen, og det kan passes rigtig fint ind med tidspunkter for mad og hendes behov for lure.
Mit råd er, at I forsøger at følge ovenstående rytme og dermed springer powernappen kl. 19.30 over - i stedet skal dette tidspunkt være hendes nye puttetid til natten. Har hun sovet en lang og sen middagslur, kan I putte hende omkring kl. 20 i stedet - prøv at følge hendes signaler.
Det kan godt være, at hun stadig vil vågne op efter ca. 30 minutter, når hun er puttet om aftenen - det er der mange børn, som gør i denne alder. Hvis det sker hos jer, så vil jeg anbefale, at mor ammer hende igen og derefter putter hende til videre søvn. Lillepigen må om aftenen lige nu meget gerne blive ammet af to omgange, hvis det kan hjælpe hende til ro og gøre, at hun så kan sove videre :)
Sen aften kan I vurdere, om hun vågner af sig selv og således lægges til brystet der, eller om mor skal prøve at lægge hende til brystet, før mor går i seng og derefter putte jeres datter igen. Det er forskelligt, hvad der fungerer bedst.
Når hun puttes til natten om aftenen ca. 19.30-20, så må I meget gerne bruge de ritualer, som I allerede har - bleskift, nattøj, amning, putteklud, puttekanin eller lignende. Så hun puttes på samme måde, som I normalt putter hende til natten, og det således er trygt og genkendeligt for hende - det er blot puttetidspunktet, som er anderledes:)
Det kan sagtens tænkes, at hendes nattesøvn nu vil blive lidt længere. Den powernap hun plejer at sove vil ofte blive lagt til nattesøvnen. Samtidig vil alder og udvikling ofte gøre, at søvnen som nævnt bliver lidt anderledes fordelt. I fortæller, at hun generelt trives bedst, når hun sover tæt på 13 timer - det lyder helt rigtigt, da det er lidt under gennemsnittet for hendes alder. Det kan derfor godt tænkes, at hun fremadrettet måske vil sove lidt mere, så hun måske vil trives med en rytme, hvor hun f.eks. sover 10.5-11 timer om natten og 2.5-3 timer samlet i løbet af dagen... det må tiden vise.
Jeg håber, at ovenstående tanker og dagsplan hjælper jer videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske