Fra 3 til 2 lure - 6 måneder

14. februar 2024

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Fra 3 til 2 lure - 6 måneder

Hej igen,

Tak for gode tip til mindre forstoppelse!

Hermed tilbage igen, nu med spørgsmål angående den forkætrede tredje lur. Vores datter har nu så lange vågenperioder, at den tredje lur begynder at blive rigtigt udfordrende.

Hun vågner typisk mellem 6.30 - 7.30, og sover generelt mellem 9-10 timer om natten. Hun er herefter oftest vågen 3 timer (nogle gange op til 4 timer) om morgenen inden første lur, som ofte er mellem 30 - 60 min lang. Vi oplever pt., at morgenluren er blevet længere, så det oftere hedder 60 min end 30.

Hun lægges i barnevognen ca. 2,5 - 3 timer efter morgenluren, alt efter hvor træt hun er blevet. Det er ofte på et tidspunkt fra kl. 13 - 14.30, og der ligger hun meget ofte og sover i 3 timer (i bevægelse). Det betyder, at hun tit og ofte vågner fra dagens 2. lur mellem kl. 16 og 17.30!

Vi giver hende tit en powernap i viklen så sent som ved ...

Annonce

... 19.30 tiden, hvor hun vågner kl. 20.15 som det seneste. Og så i seng kl. 21.30 - 22.00. Aftenluren forsøger jeg ofte at putte hende til ved ca. 18.30, men det tager ofte 30 min for hende at falde i søvn i viklen, for sølle 25 - 45 min søvn. Dog går det normalt fint at putte hende til natten, for hun er altid temmelig træt efter den sidste lur.

Vi har derfor på fornemmelsen, at den 3. lur lakker mod enden. Vågner hun 17.30 kan vi allerede nu godt finde på at skippe den 3. lur, og så lægges hun kl. 21, hvor hun dog nærmest besvimer af træthed.

Hvordan sikrer vi en god overgang fra 3 til 2 lure? Og skal vi i så fald begynde at putte lidt tidligere, på en måde hvor det ikke opfattes som en powernap? Hvordan håndterer vi det på en god måde, så hun ikke bliver “søvnforvirret”? Det skal siges, at hun trives bedst når hun sover tæt på 13 timer dagligt.

Hilsner fra
Krudtugle-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København