Svar: Dårlig nattesøvn - 4 måneder
4. juli 2023
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har kunnet bruge mine tidligere svar til jer :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen.
Der er, som jeg ser det, sandsynligvis lidt forskellige ting, som spiller ind hos jer - overordnet set, så er det:
1) Sutten
2) Søvnrytmen
3) Udviklingsspring
Ad 1) Du skriver, at I har givet jeres datter sutten på grund af sygdom hos dig - det er naturligvis helt okay. Det at sutte virker beroligende, det hjælper hende med at koble fra og finde ind i søvnen, og når I giver hende sutten, så falder hun ofte i søvn i løbet af ca. 10 minutter. Det er rigtig fint.
Udfordringen er dog, at når børn får sut, så kan man risikere at komme ind i det problem, som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det er helt naturligt, at små børn har mange opvågninger i løbet af en nat. De kan sagtens vågne 10 gange natten igennem - det gør vi voksne ofte også. Vi vågner lidt op, registrerer, at alt er, som da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre.
Når børn har disse opvågninger, så skal vi nogle gange lade dem finde videre i søvnen på egen hånd, og andre gange er vi nødt til at hjælpe dem ved f.eks. at lægge en beroligende hånd på dem, hjælpe dem med stillingskift, putte dynen omkring dem osv. Det er helt fint at hjælpe barnet på denne måde, men ofte kommer vi per automatik til også at komme sutten i munden på barnet, og så opstår problemet.
Det er sådan, at når jeres datter sover tungt, så slapper hun af i alle muskler i kroppen (også i kæbemuskulaturen), og sutten falder derfor ud af munden på hende. Når hun så vågner op i søvnstadie, sover lettere, så mærker hun, at sutten ikke længere er der - og det skal være okay. Hvis du giver hende sutten i munden, hver gang hun har en af sine opvågninger, så lærer hun, at hun ikke kan sove uden at have sutten i munden, og så vil hun kunne begynde at vågne op igen og igen, når hun mærker, at sutten mangler - og hun vil lære, at du kommer sutten i munden på hende, hvorved hun så kan sove videre. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med kærtegn, beroligende hænder, beroligende ord, stilingsskift eller lignende - og ikke giver hende sutten i munden - men f.eks. bruger den nusseklud og bamse, som hun allerede har.
Ad 2) Derudover, så er I også nødt til at se lidt på, hvordan hun sover, altså hvordan hendes søvn er fordelt, og hvor meget hun sover. Som jeg læser dit brev, så sover hun ofte fra ca. 20-21 om aftenen og indtil ca 06-07 om morgenen. Det vil sige en nattesøvn på omkring 10 timer, nogle gange måske næsten 11 timer. Om dagen sover hun 2.5-3 time formiddag, 2.5-3 timer til middag og så en 3. lur på 45-60 minutter. Det giver samlet mellem 6-7 timers dagssøvn.
Hun må naturligt gerne sove så meget, men det lidt mere end gennemsnittet, og generelt skal I gå ud fra, at hendes søvnbehov ligger på ca. 15 timer. Og jeg tænker faktisk, at når hun vågner om natten og pludselig har en vågenperiode midt nat, hvor hun ligger og fægter med arme og ben, vrider sig, kaster sig bagud osv. så kan det godt handle om, at hun på dette tidspunkt faktisk har sovet en del. Hun er naturligt træt og hendes krop fortæller hende, at hun skal sove, det er mørkt, og det er nat.. men fordi hun på dette tidspunkt faktisk har sovet en del, så bliver hendes indre ur lidt forvirret.
Samtidig fortæller du, at du ofte holder hende sovende om dagen. Du beskriver blandt andet, hvordan du ofte putter hende med sutten, og hun falder så i søvn og sover 45-60 minutter, så får hun sutten igen og sover videre - ofte vågner hun så efter 20 minutter og skal have sutten igen, det kan gentage sig igen efter 20 minutter, og hvis hun ikke kan sove videre her, så puttes hun i slyngevuggen. Du skriver "Såfremt hun ikke sover videre, har vi en slyngevugge hun kommer i, således hun holder hendes “lurtider” og får sammenhængende søvn".
Jeg er helt med på, at I gerne vil holde hendes lurtider om dagen, og dagssøvnen er også vigtig. Men hun behøver ikke nødvendigvis at sove så lange dagslure, måske skal I tage hende op, når hun vågner - i stedet for at flytte hende til slyngevuggen. På dette tidspunkt har hun jo ofte sovet mere end 1.5 time, og det er rigtig fint. Begge hendes lure behøver ikke vare 2.5-3 timer og slet ikke, hvis hun faktisk viser tegn på at vågne op og kunne nøjes med mindre, og hvis det så kunne gøre, at natten var mere sammenhængende.
Jeg siger ikke, at I skal vække hende, for søvn avler også søvn, og dagssøvnen er vigtig for nattesøvnen - men det jeg tænker er, at I ikke nødvendigvis behøver holde hende sovende og flytte hende til slyngevuggen, når hun allerede har sovet en god lur. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og det er meget vigtigt, at I hjælper hende med at have nogle lidt længere vågne og aktive perioder i løbet af dagen, hvor hun kan bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Det kan også være med til at give en ændring om natten, og der skal naturligt være balance mellem dagssøvn og nattesøvn:)
Ad 3) Du har helt ret i, at udviklingsspring også spiller ind nu. Netop i 4 måneders alderen taler man om "4 months sleep regression". Jeres datters søvn ændrer sig rent fysiologisk, så hendes søvn nu begynder at indeholde flere stadier, og det betyder, at hun får lettere ved at vågne op. Det er sværere for hende at sove sammenhængende, og når hun først er vågen, er det svært for hende at komme videre i søvnen igen.
Samtidig er hun langt mere aktiv nu. Hun følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende, hun bliver mere og mere bevidst. Hun skelner nu mere og mere tydeligt mellem, om hun er hjemme eller ude, om hun holdes af mor, far eller en fremmed, bedsteforælder eller lignende. Pludselig kan hun få sværere ved at koncentrerer sig om at spise, hun slipper, smiler, pludrer, tager fat og spiser lidt igen, slipper så atter og kikker sig omkring - alt muligt andet er mere spændende end at spise. Det betyder, at hun også kan begynde at slatspise lidt i løbet af dagen, og hvis hun ikke får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket der, så vil hun naturligt vågne og søge mælken ekstra om natten.
I skal derfor være opmærksomme på, at hun får nok at spise hele dagen igennem, og i første omgang kan det være en god idé at tilbyde lidt ekstra mælk, og hvis dette så ikke viser sig at være nok, så er det måske tid til at begynde med lidt skemad. Børn der får flaske er ofte mere sultne og har behov for skemad tidligere...
Hvis du tænker, at hendes opvågninger skyldes udviklingsspring og fysiologisk ændring af søvnen, så kan det nogle gange godt være en hjælp med slyngevuggen. Du fortæller, at hun ofte sover i løbet af 1 minut, hvis I flytter hende over i den, og det er jo guld værd. Når det er sagt, så er det dog en god idé at slukke for motoren, så hun ikke vænnes til at skulle være i bevægelse for at falde i søvn, og det kan sagtens tænkes, at hun kan komme ind i søvnen uden at skulle vugges - netop bevægelse kan også blive en rigtig dårlig vane på sigt. Hvis det så viser sig, at hun efter at have sovet i 20 minutter, igen vågner op, så kan du vugge hende der og her hjælpe hende videre i søvnen med lidt bevægelse, men derefter igen holde slyngevuggen stille. Så hun ikke vænnes til at skulle vugges i søvn fra starten, men så du hjælper hende en lille smule med at blive i søvnen lige nu, hvor hun har svært ved at gå fra et søvnstadie til et andet.
Jeg håber at mine tanker, omkring hvad der sker hos jer, kan hjælpe dig lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske