Dårlig nattesøvn - 4 måneder

4. juli 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dårlig nattesøvn - 4 måneder

Kære Helen

Tusinde tak for dine altid gode besvarelser og hjælp.

Vores datter på 4 måneder, har brugt sut fra hendes første leveuger - dette grundet sygdom hos mig.

Når hun skal sove får hun altid hendes sut. Om dagene bliver hun lagt i barnevognen, hvor hun selv falder i søvn indenfor 10 - 20 minutter, nogle gange kortere tid. Hun tager fat om sutten i munden inden hun sover, hvorfor hun indimellem får sutten revet ud af munden, når hun er på vej ind i søvnen. Derfor går de første 10 minutter med, at jeg giver hende sutten tilbage. Når hun så er faldet i søvn, kalder hun efter 45-60 minutter, da hun skal have sutten igen. Når hun får sutten drejer hun hovedet og sover videre.

Nogle gange sover hun resten af luren uden flere afbrydelser, hvor jeg skal give hende sutten. Andre gange, hvilket sker hyppigere, går der, fra hun vågner efter 45-60 minutter, 20 minutter, hvor hun skal have sutten. Dette kan så gentage sig igen, men det sker også, at hun bliver så vågen, at hun ikke sover videre.

Såfremt hun ikke sover videre, har vi en slyngevugge hun kommer i, således hun holder hendes “lurtider” og får sammenhængende søvn.

Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er sutten der kommer til at forstyrre hendes søvn? Eller skal jeg blot fortsætte og på et tidspunkt sover hun videre?

Hun har førhen været rigtig god til at sove hendes 3 lure, hvor hun sover mellem 2,5-3 timer om formiddagen og igen til middag og en lur på 45-60 minutter sidst på eftermiddag fra typisk kl. 17 eller kl. 18. Hun kommer til natten mellem kl. 20 og kl. 21.

Om natten er hun også begyndt at sove ekstremt uroligt, hvorfor hun til sidst mellem kl. 1-2 får vækket sig selv, og kan ikke finde ro til at sove videre. Hun nærmest springer rundt i hendes seng, fægter med arme og ben, vrider sig, sætter benene i madrassen og kaster sig bagud. Når hun vågner første gang om natten får hun flaske og efterfølgende hendes sut. Det ...

Annonce

... er så her urolighederne starter, hun har lukket øjne den første time, men så tror jeg, bliver hun vækket og bliver endnu mere urolig. Der er ingen tvivl om at hun er træt, da hun drejer hovedet til siden, men forstyrret af tabt sut igen. Hvis jeg her ligger hende i slyngevuggen sover hun med det samme under 1 minut, og indtil kl. 6-7.

Hvad kan jeg evt. gøre om natten, er det ok med slyngevuggen eller bliver det en dårlig vane nu?

Her kommer lige lidt information, der kan være nyttig for din forståelse/besvarelse.

Slyngevuggen (med motor)
Vi har ikke (mis)brugt den meget. Hun har haft svamp, urinvejsinfektion og 3 måneders kolik. Vi går ved en fysioterapeut på sygehuset, der vurdere hun er motorisk urolig. Vi blev anbefalet at bruge en slyngevuggen til hende sidst på dagen. Hun har altid været glad for at sove i hendes barnevogn om dagen, og det er kun inden for de sidste 14 dage vi indimellem har brugt den om natten. Vi tog først slyngevuggen i brug ved 10 uger og vi har lagt fra brugt den hver uge.

Barnevogn
Hun sover stadig i liften, men tænker hun skal over i kassen snarest.
Hun sover ikke hvis vi går med barnevognen, desværre. Hvis vi med mange stop, sut og gråd får hendes til at sove, vågner hun op indenfor en time og er utrøstelig, og kan ikke sove videre.

Seng
Hun sover i en seng ved siden af vores i en babynest, da hun ikke skal have for meget plads, men det uro hun har om natten.

Nusseklud og bamse
Hun har den samme stofble og bamse i barnevogn og seng. Vi har fornyeligt forsøgt med en tyngdedyne om natten, som hun har accepteret, den hjælper på, at hun kan falde i søvn.

Det skal tilføjes, at jeg har prøvet at tage en stofble igennem hendes sut, det duede slet ikke.

Til sidst, kan det være et udviklingsspring, der har ændret så radikalt på hendes søvn, her tænker jeg ikke på rytme, men det at hun ikke længere er så god til at sove sammenhængende?

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig