Dårlig nattesøvn - 4 måneder

4. juli 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dårlig nattesøvn - 4 måneder

Kære Helen

Tusinde tak for dine altid gode besvarelser og hjælp.

Vores datter på 4 måneder, har brugt sut fra hendes første leveuger - dette grundet sygdom hos mig.

Når hun skal sove får hun altid hendes sut. Om dagene bliver hun lagt i barnevognen, hvor hun selv falder i søvn indenfor 10 - 20 minutter, nogle gange kortere tid. Hun tager fat om sutten i munden inden hun sover, hvorfor hun indimellem får sutten revet ud af munden, når hun er på vej ind i søvnen. Derfor går de første 10 minutter med, at jeg giver hende sutten tilbage. Når hun så er faldet i søvn, kalder hun efter 45-60 minutter, da hun skal have sutten igen. Når hun får sutten drejer hun hovedet og sover videre.

Nogle gange sover hun resten af luren uden flere afbrydelser, hvor jeg skal give hende sutten. Andre gange, hvilket sker hyppigere, går der, fra hun vågner efter 45-60 minutter, 20 minutter, hvor hun skal have sutten. Dette kan så gentage sig igen, men det sker også, at hun bliver så vågen, at hun ikke sover videre.

Såfremt hun ikke sover videre, har vi en slyngevugge hun kommer i, således hun holder hendes “lurtider” og får sammenhængende søvn.

Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er sutten der kommer til at forstyrre hendes søvn? Eller skal jeg blot fortsætte og på et tidspunkt sover hun videre?

Hun har førhen været rigtig god til at sove hendes 3 lure, hvor hun sover mellem 2,5-3 timer om formiddagen og igen til middag og en lur på 45-60 minutter sidst på eftermiddag fra typisk kl. 17 eller kl. 18. Hun kommer til natten mellem kl. 20 og kl. 21.

Om natten er hun også begyndt at sove ekstremt uroligt, hvorfor hun til sidst mellem kl. 1-2 får vækket sig selv, og kan ikke finde ro til at sove videre. Hun nærmest springer rundt i hendes seng, fægter med arme og ben, vrider sig, sætter benene i madrassen og kaster sig bagud. Når hun vågner første gang om natten får hun flaske og efterfølgende hendes sut. Det ...

Annonce

... er så her urolighederne starter, hun har lukket øjne den første time, men så tror jeg, bliver hun vækket og bliver endnu mere urolig. Der er ingen tvivl om at hun er træt, da hun drejer hovedet til siden, men forstyrret af tabt sut igen. Hvis jeg her ligger hende i slyngevuggen sover hun med det samme under 1 minut, og indtil kl. 6-7.

Hvad kan jeg evt. gøre om natten, er det ok med slyngevuggen eller bliver det en dårlig vane nu?

Her kommer lige lidt information, der kan være nyttig for din forståelse/besvarelse.

Slyngevuggen (med motor)
Vi har ikke (mis)brugt den meget. Hun har haft svamp, urinvejsinfektion og 3 måneders kolik. Vi går ved en fysioterapeut på sygehuset, der vurdere hun er motorisk urolig. Vi blev anbefalet at bruge en slyngevuggen til hende sidst på dagen. Hun har altid været glad for at sove i hendes barnevogn om dagen, og det er kun inden for de sidste 14 dage vi indimellem har brugt den om natten. Vi tog først slyngevuggen i brug ved 10 uger og vi har lagt fra brugt den hver uge.

Barnevogn
Hun sover stadig i liften, men tænker hun skal over i kassen snarest.
Hun sover ikke hvis vi går med barnevognen, desværre. Hvis vi med mange stop, sut og gråd får hendes til at sove, vågner hun op indenfor en time og er utrøstelig, og kan ikke sove videre.

Seng
Hun sover i en seng ved siden af vores i en babynest, da hun ikke skal have for meget plads, men det uro hun har om natten.

Nusseklud og bamse
Hun har den samme stofble og bamse i barnevogn og seng. Vi har fornyeligt forsøgt med en tyngdedyne om natten, som hun har accepteret, den hjælper på, at hun kan falde i søvn.

Det skal tilføjes, at jeg har prøvet at tage en stofble igennem hendes sut, det duede slet ikke.

Til sidst, kan det være et udviklingsspring, der har ændret så radikalt på hendes søvn, her tænker jeg ikke på rytme, men det at hun ikke længere er så god til at sove sammenhængende?

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder