Svar: Vedr. døgnrytme - 10 mdr.
21. juni 2023
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dagsrytme :)
Hvor er det dejligt at høre, at jeres datter nu sover igennem om natten - sikke en forskel fra tidligere, det er super godt gået!:)
Det lyder som om, at jeres datter trives rigtig godt med den nuværende rytme - og der er i princippet intet i vejen for, at hun går sent i seng. Det er helt okay, hvis hun har det godt med at stå senere op, sove senere lure dagen igennem og dermed også gå senere i seng, det må hun gerne! Spørgsmålet er, hvordan I har det med det?
Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer - og som jeg læser dit brev, så fungerer rytmen faktisk ret fint for jer. Det lyder mere som om, at du er bekymret for, om det er okay, at hun først sover kl. 22 om aftenen, eller om hendes puttetidspunkt burde ligge tidligere - men det er okay. Og det lyder også som om, at du er bekymret for, om denne rytme så vil fortsætte - og det tænker jeg ikke. I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes søvn og hendes rytme naturligt ændre sig, og der er intet i vejen for, at man kan hjælpe hende med at rykke rytmen frem senere hen, hvis det viser sig nødvendigt.
I skal sandsynligvis gå ud fra, at hun vil have brug for at komme i seng ca. 4-4.5 time efter hun er stået op af sin middagslur, og hvis hun ofte står op omkring kl. 17.30, så er det helt naturligt, at hun ikke kan puttes før 21.30-22.
Hvis I ønsker at ændre på dette allerede nu, så er det hele hendes rytme, der således skal rykkes frem. Det betyder, at I så bliver nødt til at vække hende om morgenen, fordi det er hendes stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Det behøver ikke være allerede kl. 05, men modsat behøver hun heller ikke sove til kl. er næsten 8. Hun kunne måske blive vækket omkring kl. 06.30. Det vil så betyde, at hendes formiddagslur og middagslur naturligt også kommer til at ligge tidligere - og på den måde rykkes hendes nattesøvn så også frem.
Har hun brug for ca. 9 timers nattesøvn, så betyder det, at hun skal puttes ca. kl. 21 i stedet...
Det er okay, hvis hun lige nu kun viser behov for 12 timers søvn i døgnet, det kan også ændre sig i takt med, at hun bliver ældre. Det kan derfor også være, at hun fremadrettet faktisk vil kunne begynde at sove f.eks. 10 timer om natten og således sove fra 20.30 til 06.30.. men det må tiden vise.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske