Svar: Vedr. døgnrytme - 10 mdr.

21. juni 2023

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dagsrytme :)

Hvor er det dejligt at høre, at jeres datter nu sover igennem om natten - sikke en forskel fra tidligere, det er super godt gået!:)

Det lyder som om, at jeres datter trives rigtig godt med den nuværende rytme - og der er i princippet intet i vejen for, at hun går sent i seng. Det er helt okay, hvis hun har det godt med at stå senere op, sove senere lure dagen igennem og dermed også gå senere i seng, det må hun gerne! Spørgsmålet er, hvordan I har det med det?

Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer - og som jeg læser dit brev, så fungerer rytmen faktisk ret fint for jer. Det lyder mere som om, at du er bekymret for, om det er okay, at hun først sover kl. 22 om aftenen, eller om hendes puttetidspunkt burde ligge tidligere - men det er okay. Og det lyder også som om, at du er bekymret for, om denne rytme så vil fortsætte - og det tænker jeg ikke. I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes søvn og hendes rytme naturligt ændre sig, og der er intet i vejen for, at man kan hjælpe hende med at rykke rytmen frem senere hen, hvis det viser sig nødvendigt.

I skal sandsynligvis gå ud fra, at hun vil have brug for at ...

Annonce

... komme i seng ca. 4-4.5 time efter hun er stået op af sin middagslur, og hvis hun ofte står op omkring kl. 17.30, så er det helt naturligt, at hun ikke kan puttes før 21.30-22.

Hvis I ønsker at ændre på dette allerede nu, så er det hele hendes rytme, der således skal rykkes frem. Det betyder, at I så bliver nødt til at vække hende om morgenen, fordi det er hendes stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Det behøver ikke være allerede kl. 05, men modsat behøver hun heller ikke sove til kl. er næsten 8. Hun kunne måske blive vækket omkring kl. 06.30. Det vil så betyde, at hendes formiddagslur og middagslur naturligt også kommer til at ligge tidligere - og på den måde rykkes hendes nattesøvn så også frem.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Har hun brug for ca. 9 timers nattesøvn, så betyder det, at hun skal puttes ca. kl. 21 i stedet...

Det er okay, hvis hun lige nu kun viser behov for 12 timers søvn i døgnet, det kan også ændre sig i takt med, at hun bliver ældre. Det kan derfor også være, at hun fremadrettet faktisk vil kunne begynde at sove f.eks. 10 timer om natten og således sove fra 20.30 til 06.30.. men det må tiden vise.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder