Vedr. døgnrytme - 10 mdr.

21. juni 2023

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Vedr. døgnrytme - 10 mdr.

Hej Helen,

Så er jeg tilbage igen med endnu et spørgsmål, der (igen, igen) handler om min datters døgnrytme.

Min datter er nu 10,5 måned og er på alle måder meget velfungerende og virker til at være i rigtig god balance.

Min mand har fortsat barsel, og skal have det indtil 1. august, hvor hun så starter i dagpleje.

Mit spørgsmål handler endnu engang om hendes rytme, der igen har ændret sig meget. Vi står nemlig i den situation, at hun nu sover til 7.30-8 hver morgen. Til gengæld går hun først i seng kl. 22/22.30.

Jeg har tidligere fortalt, hun konsekvent kun sover 8-9.30 time pr. nat, så det er svært for os at rykke rundt på en masse, når vi heller ikke drømmer om, at hun står op kl. 4-5 igen hver morgen. Jeg kan dog nævne, at hun har 0 opvågninger i løbet af natten, så kvaliteten af søvnen er umiddelbart god god.

Jeg tænker dog ikke, at det i længden er optimalt, at hun først går i seng kl. 22? Eller hvad er dine tanker omkring dét?

Du får hendes rytme her:

Kl. 7-8: Vågner som regel stille og roligt. Får en kop vand ved opvågningen, da hun altid er meget tørstig.

Kl. 8-8.30: Morgengrød samt vand af kop.

Herfra er der forskellige aktiviteter med hendes far, hvor de som regel er ude af huset og besøger ofte hans arbejdsplads. Inden formiddagsluren får hun som regel en bolle, smoothie eller noget ...

Annonce

... frugt.

10.30/11.30: Sover første lur. Denne varer som regel 1,5-2 timer.

Kl. 13: Frokost. Her får hun ofte forskellige former for kød, pasta og grøntsager.

Herfra er der igen forskellige aktiviteter med far, indtil jeg er hjemme fra job.

Kl. 16/17: Eftermiddagslur, der kan vare alt mellem 40 minutter og 1,5 time. Oftest et sted midt i mellem.

Kl. 18/19: Aftensmad. Hun får kun fast føde, og vi kører BLW (ikke som sådan bevidst, men sådan er det blevet og det trives hun godt med).

Kl. 19.30: Et bad og efterfølgende lidt leg på værelset, før hun kommer i nattøjet.

Kl. 20/20.30: Natmad. Her får hun også ofte en bolle med smør/ost, frugt, smoothie eller lignende. Vi kørte grød i noget tid, men hun var slet ikke interesseret i at blive "fodret".

Kl. 21.30: Putterutinerne begynder så småt med tandbørstning, vi går ovenpå i hendes værelse, ruller gardiner mm. ned, hun ammes og bliver efterfølgende lagt i egen seng, på eget værelse, hvor hun pt. er god til at falde i søvn uden de helt vilde hjælpemidler. Lidt sang og nus, så falder hun også i søvn "af sig selv".

Omkring kl. 22 sover hun, og sover til næste morgen uden opvågninger.

Hun sover konsekvent kun omkring 12 timer i døgnet (jeg tracker hendes søvn via en app) og det ser ud til, at hun trives med.

Glæder mig til at høre dine tanker omkring hendes rytme.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to