Brev:
Vedr. døgnrytme - 10 mdr.
21. juni 2023
Alder:
10 mdr.
Vedr. døgnrytme - 10 mdr.
Hej Helen,
Så er jeg tilbage igen med endnu et spørgsmål, der (igen, igen) handler om min datters døgnrytme.
Min datter er nu 10,5 måned og er på alle måder meget velfungerende og virker til at være i rigtig god balance.
Min mand har fortsat barsel, og skal have det indtil 1. august, hvor hun så starter i dagpleje.
Mit spørgsmål handler endnu engang om hendes rytme, der igen har ændret sig meget. Vi står nemlig i den situation, at hun nu sover til 7.30-8 hver morgen. Til gengæld går hun først i seng kl. 22/22.30.
Jeg har tidligere fortalt, hun konsekvent kun sover 8-9.30 time pr. nat, så det er svært for os at rykke rundt på en masse, når vi heller ikke drømmer om, at hun står op kl. 4-5 igen hver morgen. Jeg kan dog nævne, at hun har 0 opvågninger i løbet af natten, så kvaliteten af søvnen er umiddelbart god god.
Jeg tænker dog ikke, at det i længden er optimalt, at hun først går i seng kl. 22? Eller hvad er dine tanker omkring dét?
Du får hendes rytme her:
Kl. 7-8: Vågner som regel stille og roligt. Får en kop vand ved opvågningen, da hun altid er meget tørstig.
Kl. 8-8.30: Morgengrød samt vand af kop.
Herfra er der forskellige aktiviteter med hendes far, hvor de som regel er ude af huset og besøger ofte hans arbejdsplads. Inden formiddagsluren får hun som regel en bolle, smoothie eller noget frugt.
10.30/11.30: Sover første lur. Denne varer som regel 1,5-2 timer.
Kl. 13: Frokost. Her får hun ofte forskellige former for kød, pasta og grøntsager.
Herfra er der igen forskellige aktiviteter med far, indtil jeg er hjemme fra job.
Kl. 16/17: Eftermiddagslur, der kan vare alt mellem 40 minutter og 1,5 time. Oftest et sted midt i mellem.
Kl. 18/19: Aftensmad. Hun får kun fast føde, og vi kører BLW (ikke som sådan bevidst, men sådan er det blevet og det trives hun godt med).
Kl. 19.30: Et bad og efterfølgende lidt leg på værelset, før hun kommer i nattøjet.
Kl. 20/20.30: Natmad. Her får hun også ofte en bolle med smør/ost, frugt, smoothie eller lignende. Vi kørte grød i noget tid, men hun var slet ikke interesseret i at blive "fodret".
Kl. 21.30: Putterutinerne begynder så småt med tandbørstning, vi går ovenpå i hendes værelse, ruller gardiner mm. ned, hun ammes og bliver efterfølgende lagt i egen seng, på eget værelse, hvor hun pt. er god til at falde i søvn uden de helt vilde hjælpemidler. Lidt sang og nus, så falder hun også i søvn "af sig selv".
Omkring kl. 22 sover hun, og sover til næste morgen uden opvågninger.
Hun sover konsekvent kun omkring 12 timer i døgnet (jeg tracker hendes søvn via en app) og det ser ud til, at hun trives med.
Glæder mig til at høre dine tanker omkring hendes rytme.