Vedr. døgnrytme - 10 mdr.

21. juni 2023

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Vedr. døgnrytme - 10 mdr.

Hej Helen,

Så er jeg tilbage igen med endnu et spørgsmål, der (igen, igen) handler om min datters døgnrytme.

Min datter er nu 10,5 måned og er på alle måder meget velfungerende og virker til at være i rigtig god balance.

Min mand har fortsat barsel, og skal have det indtil 1. august, hvor hun så starter i dagpleje.

Mit spørgsmål handler endnu engang om hendes rytme, der igen har ændret sig meget. Vi står nemlig i den situation, at hun nu sover til 7.30-8 hver morgen. Til gengæld går hun først i seng kl. 22/22.30.

Jeg har tidligere fortalt, hun konsekvent kun sover 8-9.30 time pr. nat, så det er svært for os at rykke rundt på en masse, når vi heller ikke drømmer om, at hun står op kl. 4-5 igen hver morgen. Jeg kan dog nævne, at hun har 0 opvågninger i løbet af natten, så kvaliteten af søvnen er umiddelbart god god.

Jeg tænker dog ikke, at det i længden er optimalt, at hun først går i seng kl. 22? Eller hvad er dine tanker omkring dét?

Du får hendes rytme her:

Kl. 7-8: Vågner som regel stille og roligt. Får en kop vand ved opvågningen, da hun altid er meget tørstig.

Kl. 8-8.30: Morgengrød samt vand af kop.

Herfra er der forskellige aktiviteter med hendes far, hvor de som regel er ude af huset og besøger ofte hans arbejdsplads. Inden formiddagsluren får hun som regel en bolle, smoothie eller noget ...

Annonce

... frugt.

10.30/11.30: Sover første lur. Denne varer som regel 1,5-2 timer.

Kl. 13: Frokost. Her får hun ofte forskellige former for kød, pasta og grøntsager.

Herfra er der igen forskellige aktiviteter med far, indtil jeg er hjemme fra job.

Kl. 16/17: Eftermiddagslur, der kan vare alt mellem 40 minutter og 1,5 time. Oftest et sted midt i mellem.

Kl. 18/19: Aftensmad. Hun får kun fast føde, og vi kører BLW (ikke som sådan bevidst, men sådan er det blevet og det trives hun godt med).

Kl. 19.30: Et bad og efterfølgende lidt leg på værelset, før hun kommer i nattøjet.

Kl. 20/20.30: Natmad. Her får hun også ofte en bolle med smør/ost, frugt, smoothie eller lignende. Vi kørte grød i noget tid, men hun var slet ikke interesseret i at blive "fodret".

Kl. 21.30: Putterutinerne begynder så småt med tandbørstning, vi går ovenpå i hendes værelse, ruller gardiner mm. ned, hun ammes og bliver efterfølgende lagt i egen seng, på eget værelse, hvor hun pt. er god til at falde i søvn uden de helt vilde hjælpemidler. Lidt sang og nus, så falder hun også i søvn "af sig selv".

Omkring kl. 22 sover hun, og sover til næste morgen uden opvågninger.

Hun sover konsekvent kun omkring 12 timer i døgnet (jeg tracker hendes søvn via en app) og det ser ud til, at hun trives med.

Glæder mig til at høre dine tanker omkring hendes rytme.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder